Wegblokkades berokkenden 7 op 10 voedingsbedrijven schade | RetailDetail

Wegblokkades berokkenden 7 op 10 voedingsbedrijven schade

Wegblokkades berokkenden 7 op 10 voedingsbedrijven schade

Meer dan 70% van de voedingsbedrijven heeft economische schade geleden door de wegblokkades die truckers optrokken tegen de invoering van de kilometerheffing, zegt belangenorganisatie Fevia.

"Gemiddeld 18.000 euro per dag per bedrijf"

Zeven dagen hebben boze vrachtwagenbestuurders tal van (autosnel)wegen geblokkeerd uit protest tegen de invoering van de kilometerheffing voor trucks vanaf 3,5 ton. Gisteravond liet minister van binnenlandse zaken Jan Jambon (N-VA) de blokkades oprollen, tot tevredenheid van onder meer Fevia, de federatie van de voedingsindustrie. Die had aangedrongen op een ingrijpen van de overheid na een enquête bij haar leden, waaruit bleek dat die flink wat schade opliepen door de acties.

 

Meer dan 70% van de voedingsbedrijven wordt getroffen door de gevolgen van de blokkeringen van de (auto)snelwegen, aldus FEVIA-topman Chris Moris, en "Het getroffen aantal ondernemingen neemt dag na dag toe. Een enquête bij onze leden toont aan dat de impact op de voedingsbedrijven gemiddeld oploopt tot 18.000 euro per dag per bedrijf." "Deze kosten komen boven op de impact van de kilometerheffing zelf, die voor het transport van voedingsproducten op 150.000.000 euro is berekend door Transport and Mobility Leuven”, aldus nog Fevia.

 

De acties tegen de invoering van de kilometerheffing mogen dan al letterlijk van de baan zijn, de woede is nog niet gaan liggen. Eerst geven de truckers nieuw overleg volgende week een nieuwe kans, maar als dat niets oplevert zijn nieuwe acties niet uitgesloten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top