Wegblokkades berokkenden 7 op 10 voedingsbedrijven schade | RetailDetail

Wegblokkades berokkenden 7 op 10 voedingsbedrijven schade

Wegblokkades berokkenden 7 op 10 voedingsbedrijven schade

Meer dan 70% van de voedingsbedrijven heeft economische schade geleden door de wegblokkades die truckers optrokken tegen de invoering van de kilometerheffing, zegt belangenorganisatie Fevia.

"Gemiddeld 18.000 euro per dag per bedrijf"

Zeven dagen hebben boze vrachtwagenbestuurders tal van (autosnel)wegen geblokkeerd uit protest tegen de invoering van de kilometerheffing voor trucks vanaf 3,5 ton. Gisteravond liet minister van binnenlandse zaken Jan Jambon (N-VA) de blokkades oprollen, tot tevredenheid van onder meer Fevia, de federatie van de voedingsindustrie. Die had aangedrongen op een ingrijpen van de overheid na een enquête bij haar leden, waaruit bleek dat die flink wat schade opliepen door de acties.

 

Meer dan 70% van de voedingsbedrijven wordt getroffen door de gevolgen van de blokkeringen van de (auto)snelwegen, aldus FEVIA-topman Chris Moris, en "Het getroffen aantal ondernemingen neemt dag na dag toe. Een enquête bij onze leden toont aan dat de impact op de voedingsbedrijven gemiddeld oploopt tot 18.000 euro per dag per bedrijf." "Deze kosten komen boven op de impact van de kilometerheffing zelf, die voor het transport van voedingsproducten op 150.000.000 euro is berekend door Transport and Mobility Leuven”, aldus nog Fevia.

 

De acties tegen de invoering van de kilometerheffing mogen dan al letterlijk van de baan zijn, de woede is nog niet gaan liggen. Eerst geven de truckers nieuw overleg volgende week een nieuwe kans, maar als dat niets oplevert zijn nieuwe acties niet uitgesloten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.