Weinig stakers in de handel, toch flink wat winkels dicht

Weinig stakers in de handel, toch flink wat winkels dicht

Hoewel er in de handel maandag minder gestaakt werd dan in andere sectoren, gooiden piketten en blokkades wel degelijk roet in het eten. Toch waren er opvallend veel "kerstshoppers" met kinderen te zien.

5% stakers in Vlaamse winkels

Cijfers over stakingen zijn net als cijfers over betogingen: de ramingen lopen nogal eens uiteen naargelang de bron. Terwijl de vakbonden spreken van een "staking die nog groter was dan die van 1993" (tegen de besparingen van de regering-Dehaene), schuiven de werkgevers andere cijfers naar voren.

 

Volgens ondernemersorganisatie Unizo heeft "in slechts 7% van de kmo's een deel van het personeel gestaakt", terwijl zelfstandigenorganisate NSZ het heeft over "slechts 6% van de kleine ondernemingen met één of meer stakende werknemers."

 

"De tendens van de regionale stakingsdagen zet zich door" stelde Dominique Michel, topman van Comeos, vast: "Er moesten die drie maandagen nauwelijks winkels dicht omdat er te veel personeel staakte. Maar piketten die de werkwilligen of de klanten de toegang tot winkelcentra, winkelstraten of winkels beletten, zorgden er wél voor dat die winkels noodgedwongen de deuren dicht moesten houden."

 

Soms was dat maar een paar uur lang, tot de piketten verdwenen, soms een hele dag. De nationale staking afgelopen maandag leverde volgens Comeos een identiek beeld op, met een gemiddelde van 5% stakers in Vlaamse en 20% stakers in Waalse winkels.

 

Zwaartepunt acties bij ketens in Wallonië

Bij het fel geplaagde Delhaize waren gisteren 88 van de 138 supermarkten in eigen beheer niet toegankelijk. "Het gaat om 25 van de 75 in Vlaanderen en allemaal in Brussel en Wallonië", aldus woordvoerder Roel Dekelver bij persbureau Belga. Alle 550 zelfstandige supermarkten - Shop&Go, Proxy Delhaize en AD Delhaize - waren wel open.

 

Bij Lidl was dan weer de helft van de 300 winkels gesloten, vooral in Wallonië. "In Vlaanderen is vier vijfde wel open", aldus woordvoerder Pieterjan Rynwalt. Van de 748 Carrefour-winkels waren er 620 open, zo liet woordvoerder Baptiste van Outryve weten. Onder meer hypermarkten in retailparken hadden samen met de andere aanwezige ketens te lijden onder de blokkades. Het percentage gesloten winkels lag iets hoger in Wallonië dan Vlaanderen.

 

Colruyt Group had dan weer last van blokkades aan de distributiecentra in Mechelen en in Ath, wat de bevoorrading bemoeilijkte. Hoeveel winkels van de groep gesloten waren, is moeilijk te becijferen, aldus woordvoerder Jan Derom: "Sommige waren wel even open maar gingen na een half uur weer dicht".

 

Albert Heijn tot slot, dat enkel in Vlaanderen actief is, kwam er nog het best van af: slechts een vijftal van de 28 vestigingen kon niet open "omdat de site of toegangswegen geblokkeerd zijn of er een stakingspost voor de deur staat", aldus woordvoerster Sally Herygers.

 

Stakingsdag shoppingdag?

Nochtans durfden flink wat mensen van de gelegenheid gebruik maken om die dag te gaan shoppen, zeker wanneer ook de scholen staken en er geen opvang is voor de kinderen. Dat bleek gisteren onder meer in het Wijnegem Shopping Center: "Zo veel kinderen op een maandag? Nee, dat is niet gewoon", zegt een werkneemster van de Lego Store in Gazet van Antwerpen. "Zo druk als op een zaterdag is het niet, maar er hangt wel een woensdagmiddagsfeertje."

 

"In de winkels die bereikbaar waren, draaiden we door de staking wel degelijk 15% meer omzet", zegt Geert Gillis, verkoopdirecteur bij Dreamland, in Het Nieuwsblad. "Alleen jammer dat veel van onze winkels zo goed als de hele dag geblokkeerd bleven, daar raakten de klanten dus niet. En dat verlies is groter dan die 15%".

 

Een soortgelijk verhaal weerklinkt bij woonwarenhuis Ikea: "Stakingsdagen zijn bij ons doorgaans topdagen", zegt woordvoerder Steven De Smet. "Dat extra dagje thuis gebruiken mensen graag om eens bij ons te komen winkelen. Ware het niet dat deze keer veel winkels maar zeer moeilijk bereikbaar waren." Na de opheffing van de blokkades stroomden de klanten wel toe: "In Gent stond er op een gegeven moment zelfs een rij wachtende auto's van enkele honderden meters lang. Maar dat kon de dag niet meer redden."

 

Minder betalingen met Bancontact

Nog een (indirect) bewijs dat er gisteren in de handel wel degelijk minder omzet is gedraaid: bij Atos Wordline, de beheerders van Bancontact, lag het totale aantal betalingen gisteren beduidend lager lag dan op een normale maandag.

 

"Vorige week maandag telden we nog 2.842.000 transacties. Nu waren dat er een 2.237.000, ruim een half miljoen minder dus", becijferde woordvoerder Bram Boriau voor Het Nieuwsblad.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Back to top