RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen E-commerceMasterclass
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Welke rol voor de fysieke winkel morgen? Volg onze exclusieve masterclass

icon
Algemeen7 september, 2022
Gino Van Ossel

Met de groei van e-commerce verandert de rol van de fysieke winkel. Retailers moeten hun winkelnetwerk dan ook kritisch evalueren. Een masterclass met Gino Van Ossel reikt daarvoor de nodige tools aan.

‘Rightsizen’

De opdracht waar retailers nu voor staan, is het ‘rightsizen’ van hun winkelnetwerk, weet retailprofessor Gino Van Ossel van Vlerick Business School. “Dat betekent niet noodzakelijk dat je winkels moet sluiten, wel dat je kijkt naar de veranderde rol van de fysieke winkel in je multichannelstrategie.”

In een masterclass voor RetailDetail gaat Van Ossel dieper in op de volgende vragen: “Wat is de rol van de fysieke winkel? Hoe groot moet de winkel dan zijn? Welke ligging is dan geschikt? Hoeveel winkels heb je morgen dan nodig?”

De antwoorden op die vragen hangen af van verschillende factoren. De sector waarin je als retailer actief bent, bijvoorbeeld: “Ben je actief in vloerbekleding, dan zie je dat je winkels de rol van showroom behouden, maar dat de aankoop wel naar online verschuift. In de mode daarentegen zie je dat mensen die komen rondkijken en passen, meteen ook kopen.”

Interactieve aanpak

Een andere vraag is in welke mate je als retailer verticaal geïntegreerd bent. “Voor een Ikea maakt het weinig uit of klanten online kopen of in de winkel. Maar voor een multimerkenretailer is dat wél een issue, omdat de consument die in de winkel komt kijken, online bij een concurrent kan kopen die hetzelfde merk aanbiedt.” Ook je verdienmodel is een factor: “Bij Ikea heb je veel geplande aankopen, maar ook een deel impuls. Als het aantal bezoekers in de fysieke winkels daalt, dan daalt ook de omzet. Blijft de winkel dan leefbaar? Je ziet Ikea experimenteren met kleinere winkelformats, met winkels als e-commercehubs ook. Fysieke expansie met grote winkels is in België niet meer aan de orde.”

De foodsector hinkt nog wat achterop inzake e-commerce, maar een verdere groei is ook hier onvermijdelijk. Omdat online gekochte winkelmandjes qua samenstelling echt wel verschillen van die in de winkel, moeten food retailers nu hun huiswerk maken. “Welk assortiment geef je dan minder plaats in de winkel? Welke winkelformats worden daarom het meest en het minst getroffen? Welk assortiment moet je juist uitbreiden? Als winkels kleiner moeten worden, welke oplossing bedenk je dan voor de grotere panden? Ga je winkels bouwen voor specifieke doelgroepen? Elk van die vragen zullen we verkennen.” Gino Van Ossel gaat in z’n masterclass voor een interactieve aanpak. Deelnemers gaan met mini-cases aan de slag, hands-on, met aandacht voor verschillende sectoren.

De masterclass “De fysieke winkel morgen” vindt plaats op 24 oktober, bij RetailDetail in Antwerpen.

Schrijf je hier in
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN