Wet op handelspraktijken te streng

Wet op handelspraktijken te streng

Het Europees Hof van Justitie heeft België op de vingers getikt, omdat de wet op handelspraktijken in ons land te streng zou zijn. De regels van een lidstaat mogen immers niet strenger zijn dan de Europese richtlijnen.

"Wet moet gelden voor iedereen"

Het was de Europese Commissie die naar het Europese Hof van Justitie stapte rond de Belgische wet op handelspraktijken: volgens de commissie treedt België te streng op bij de controle van de aangekondigde prijsverlagingen. Daarnaast is het maximumbedrag van 250 euro per consument bij verkoop aan de deur of op de markt strenger dan wat wordt voorgeschreven.

 

Ook het verbod op verkoop van geneesmiddelen, medische apparaten, corrigerende glazen en monturen aan de deur of op de markt, is volgens de Europese Commissie in strijd met de Europese regels. Het is bovendien een doorn in het oog dat de wet op handelspraktijken niet geldt voor vrije beroepen, tandartsen en fysiotherapeuten. De wet moet voor iedereen gelden, zegt de Commissie.

 

Het Hof van Justitie gaf de Europese Commissie gelijk over de hele lijn en het is nu dus aan de Belgische overheid om de wet op de handelspraktijken zo snel mogelijk aan te passen waar nodig.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top