Wibra weet weer wat winst is | RetailDetail

Wibra weet weer wat winst is

Wibra weet weer wat winst is
Wikipedia

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

 

Besparingen

In 2016 haalde Wibra een omzet van 172 miljoen euro (-3,4%), maar volgens het FD is ten opzichte van 2013 de omzet zelfs al met 8%. In tegenstelling tot in 2015 wist Wibra in 2016 wel een nettowinst te maken van 4,2 miljoen euro, een jaar eerder werd er nog een verlies geleden van 6,1 miljoen euro. Dat Wibra opnieuw winst maakt, wil echter niet zeggen dat de keten uit de moeilijkheden is: de winst is immers vooral toe te schrijven aan een besparing van 10,7 miljoen euro bij ‘overige bedrijfskosten’, en er is ook sprake van een eenmalige inkomst uit een desinvestering, die in het jaarverslag verder niet wordt toegelicht.

 

Wibra blijft dan ook kampen met de concurrentie van de fastfashionketens, met Primark op kop. Ook ketens als H&M en Forever 21 knabbelen aan de inkomsten, omdat klanten er vrijwel aan dezelfde prijs als bij Wibra modieuze kleding kunnen vinden, die ze niet bij de Nederlandse keten aantreffen.

 

De keten wil voorlopig alvast niet besparen op personeel, want zowel het personeelsbestand als de loonkosten zijn in 2016 vrijwel stabiel gebleven. Het aantal winkels daalde licht van 307 naar 304 vestigingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Dampwinkels zien aantal klanten dalen

19/02/2018

Dampwinkels, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien hun aantal klanten dalen. Een verstrengde wetgeving is een van de redenen daarvoor.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Omzet Coca-Cola Europa in één klap kwart hoger

16/02/2018

Coca-Cola European Partners, de Europese tak van de frisdankproducent, zag in 2017 de omzet boven 11 miljard euro groeien. Daarbij maakte ook de winst een mooie sprong voorwaarts ten opzichte van een jaar eerder.

Back to top