Wibra weet weer wat winst is | RetailDetail

Wibra weet weer wat winst is

Wibra weet weer wat winst is
Wikipedia

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

 

Besparingen

In 2016 haalde Wibra een omzet van 172 miljoen euro (-3,4%), maar volgens het FD is ten opzichte van 2013 de omzet zelfs al met 8%. In tegenstelling tot in 2015 wist Wibra in 2016 wel een nettowinst te maken van 4,2 miljoen euro, een jaar eerder werd er nog een verlies geleden van 6,1 miljoen euro. Dat Wibra opnieuw winst maakt, wil echter niet zeggen dat de keten uit de moeilijkheden is: de winst is immers vooral toe te schrijven aan een besparing van 10,7 miljoen euro bij ‘overige bedrijfskosten’, en er is ook sprake van een eenmalige inkomst uit een desinvestering, die in het jaarverslag verder niet wordt toegelicht.

 

Wibra blijft dan ook kampen met de concurrentie van de fastfashionketens, met Primark op kop. Ook ketens als H&M en Forever 21 knabbelen aan de inkomsten, omdat klanten er vrijwel aan dezelfde prijs als bij Wibra modieuze kleding kunnen vinden, die ze niet bij de Nederlandse keten aantreffen.

 

De keten wil voorlopig alvast niet besparen op personeel, want zowel het personeelsbestand als de loonkosten zijn in 2016 vrijwel stabiel gebleven. Het aantal winkels daalde licht van 307 naar 304 vestigingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.