Wibra weet weer wat winst is | RetailDetail

Wibra weet weer wat winst is

Wibra weet weer wat winst is
Wikipedia

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

 

Besparingen

In 2016 haalde Wibra een omzet van 172 miljoen euro (-3,4%), maar volgens het FD is ten opzichte van 2013 de omzet zelfs al met 8%. In tegenstelling tot in 2015 wist Wibra in 2016 wel een nettowinst te maken van 4,2 miljoen euro, een jaar eerder werd er nog een verlies geleden van 6,1 miljoen euro. Dat Wibra opnieuw winst maakt, wil echter niet zeggen dat de keten uit de moeilijkheden is: de winst is immers vooral toe te schrijven aan een besparing van 10,7 miljoen euro bij ‘overige bedrijfskosten’, en er is ook sprake van een eenmalige inkomst uit een desinvestering, die in het jaarverslag verder niet wordt toegelicht.

 

Wibra blijft dan ook kampen met de concurrentie van de fastfashionketens, met Primark op kop. Ook ketens als H&M en Forever 21 knabbelen aan de inkomsten, omdat klanten er vrijwel aan dezelfde prijs als bij Wibra modieuze kleding kunnen vinden, die ze niet bij de Nederlandse keten aantreffen.

 

De keten wil voorlopig alvast niet besparen op personeel, want zowel het personeelsbestand als de loonkosten zijn in 2016 vrijwel stabiel gebleven. Het aantal winkels daalde licht van 307 naar 304 vestigingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië.