Winkelcentra lokken minder bezoekers

Winkelcentra lokken minder bezoekers

In 2014 is het aantal bezoekers in overdekte winkelcentra in België met enkele procenten gedaald. Klanten kochten echter meer, waardoor de gemiddelde omzet toch met één procent steeg in het voorbije jaar.

Warm weer

Het aantal bezoekers daalde in 2014 met 2,6 procent ten opzichte van 2013, maar omdat de gemiddelde uitgave met 3,7 procent steeg konden de winkelcentra toch betere omzetcijfers voorleggen. Dat blijkt uit de jaarcijfers van vastgoedbedrijf Group Hugo Ceusters-SCMS.

 

Vooral op het einde van het jaar waren er minder bezoekers, met een terugval in de maanden van september tot en met december. Vooral in september (-7,9 procent) en november (-7,1 procent) kwamen er een stuk minder shoppers over de vloer. Dat was vooral te wijten aan het goede weer in het najaar. De hogere temperaturen zorgden voor minder bezoekers en voor minder omzet bij de modewinkels.

 

Dankzij een hogere gemiddelde uitgave waren de cijfers toch nog positief: "Bij de grootste shoppingcenters zien we zo door de jaren heen dat iets meer dan de helft van de bezoekers er tussen 25 en 125 euro spendeert. Zo'n 10 procent geeft minder uit dan 25 euro, gemiddeld 40 procent geeft meer uit dan 125 euro", zegt Hans van Laer, marketingmanager en head of research bij Group Hugo Ceusters-SCMS.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Nieuwe CEO moet Fiets! volgende fase inleiden

12/12/2017

Fietsenketen Fiets! heeft een nieuwe CEO, die de keten terug op het juiste spoor moet zetten na een moeilijk jaar waarin oprichter Hendrik Winkelmans meer naar de achtergrond verdween.

Back to top