Winkelcentra lokken minder bezoekers | RetailDetail

Winkelcentra lokken minder bezoekers

Winkelcentra lokken minder bezoekers

In 2014 is het aantal bezoekers in overdekte winkelcentra in België met enkele procenten gedaald. Klanten kochten echter meer, waardoor de gemiddelde omzet toch met één procent steeg in het voorbije jaar.

Warm weer

Het aantal bezoekers daalde in 2014 met 2,6 procent ten opzichte van 2013, maar omdat de gemiddelde uitgave met 3,7 procent steeg konden de winkelcentra toch betere omzetcijfers voorleggen. Dat blijkt uit de jaarcijfers van vastgoedbedrijf Group Hugo Ceusters-SCMS.

 

Vooral op het einde van het jaar waren er minder bezoekers, met een terugval in de maanden van september tot en met december. Vooral in september (-7,9 procent) en november (-7,1 procent) kwamen er een stuk minder shoppers over de vloer. Dat was vooral te wijten aan het goede weer in het najaar. De hogere temperaturen zorgden voor minder bezoekers en voor minder omzet bij de modewinkels.

 

Dankzij een hogere gemiddelde uitgave waren de cijfers toch nog positief: "Bij de grootste shoppingcenters zien we zo door de jaren heen dat iets meer dan de helft van de bezoekers er tussen 25 en 125 euro spendeert. Zo'n 10 procent geeft minder uit dan 25 euro, gemiddeld 40 procent geeft meer uit dan 125 euro", zegt Hans van Laer, marketingmanager en head of research bij Group Hugo Ceusters-SCMS.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

“Boycot selfscankassa’s” roepen Carrefour-vakbonden op

15/02/2018

Medewerkers van Carrefour hebben opgeroepen om selfscankassa’s te boycotten, uit protest tegen de geplande ontslagen bij de keten. Het blijft echter niet bij woorden: actievoerders hebben de selfscankassa’s in de hypermarkt in Bergen gesaboteerd.

Back to top