Winkelcentra lokken minder bezoekers | RetailDetail

Winkelcentra lokken minder bezoekers

Winkelcentra lokken minder bezoekers

In 2014 is het aantal bezoekers in overdekte winkelcentra in België met enkele procenten gedaald. Klanten kochten echter meer, waardoor de gemiddelde omzet toch met één procent steeg in het voorbije jaar.

Warm weer

Het aantal bezoekers daalde in 2014 met 2,6 procent ten opzichte van 2013, maar omdat de gemiddelde uitgave met 3,7 procent steeg konden de winkelcentra toch betere omzetcijfers voorleggen. Dat blijkt uit de jaarcijfers van vastgoedbedrijf Group Hugo Ceusters-SCMS.

 

Vooral op het einde van het jaar waren er minder bezoekers, met een terugval in de maanden van september tot en met december. Vooral in september (-7,9 procent) en november (-7,1 procent) kwamen er een stuk minder shoppers over de vloer. Dat was vooral te wijten aan het goede weer in het najaar. De hogere temperaturen zorgden voor minder bezoekers en voor minder omzet bij de modewinkels.

 

Dankzij een hogere gemiddelde uitgave waren de cijfers toch nog positief: "Bij de grootste shoppingcenters zien we zo door de jaren heen dat iets meer dan de helft van de bezoekers er tussen 25 en 125 euro spendeert. Zo'n 10 procent geeft minder uit dan 25 euro, gemiddeld 40 procent geeft meer uit dan 125 euro", zegt Hans van Laer, marketingmanager en head of research bij Group Hugo Ceusters-SCMS.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.