Winkelcentra lokken minder bezoekers | RetailDetail

Winkelcentra lokken minder bezoekers

Winkelcentra lokken minder bezoekers

In 2014 is het aantal bezoekers in overdekte winkelcentra in België met enkele procenten gedaald. Klanten kochten echter meer, waardoor de gemiddelde omzet toch met één procent steeg in het voorbije jaar.

Warm weer

Het aantal bezoekers daalde in 2014 met 2,6 procent ten opzichte van 2013, maar omdat de gemiddelde uitgave met 3,7 procent steeg konden de winkelcentra toch betere omzetcijfers voorleggen. Dat blijkt uit de jaarcijfers van vastgoedbedrijf Group Hugo Ceusters-SCMS.

 

Vooral op het einde van het jaar waren er minder bezoekers, met een terugval in de maanden van september tot en met december. Vooral in september (-7,9 procent) en november (-7,1 procent) kwamen er een stuk minder shoppers over de vloer. Dat was vooral te wijten aan het goede weer in het najaar. De hogere temperaturen zorgden voor minder bezoekers en voor minder omzet bij de modewinkels.

 

Dankzij een hogere gemiddelde uitgave waren de cijfers toch nog positief: "Bij de grootste shoppingcenters zien we zo door de jaren heen dat iets meer dan de helft van de bezoekers er tussen 25 en 125 euro spendeert. Zo'n 10 procent geeft minder uit dan 25 euro, gemiddeld 40 procent geeft meer uit dan 125 euro", zegt Hans van Laer, marketingmanager en head of research bij Group Hugo Ceusters-SCMS.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.