Winkeldieven gaan voor duurdere producten met eindejaar

Winkeldieven gaan voor duurdere producten met eindejaar

December is een topmaand voor winkeldieven. Niet dat ze dan meer producten stelen dan in de rest van het jaar, maar doordat ze wel opvallend meer producten met een hoger prijskaartje stelen, tikt de rekening voor de winkelier flink aan.

Tot bijna een vijfde meer

Uit een analyse die het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen maakte op basis van cijfers van de vzw Preventie & Veiligheid over de afgelopen vijf jaar blijkt dat er tijdens de maand december door de band genomen niet méér wordt gestolen, maar dat de dieven wel een duidelijke voorkeur hebben voor duurdere producten, zoals elektro, juwelen en parfums.

 

Het gederfde bedrag ligt in december elk jaar weer tot een vijfde hoger (18% om precies te zijn). Zo werd in 2014 gemiddeld voor 52.432 euro per maand gestolen, terwijl dat in de maand december 61.869 euro was. "Die waardevolle producten worden door de dieven zelf gegeven als kerstcadeau of verkocht voor cash, die ze kunnen gebruiken om de eindejaarfeesten te financieren", aldus NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

De zelfstandigenorganisatie roept de handelaars dan ook op extra waakzaam te zijn: probeer elke nieuwe bezoeker te begroeten, vraag de klant met een pictogram om tassen en rugzakken aan de ingang achter te laten en plaats producten die gegeerd zijn of een zekere waarde hebben op een goed zichtbare plaats, eventueel zelfs in een afgesloten vitrine.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top