Winkeldieven gaan voor duurdere producten met eindejaar

Winkeldieven gaan voor duurdere producten met eindejaar

December is een topmaand voor winkeldieven. Niet dat ze dan meer producten stelen dan in de rest van het jaar, maar doordat ze wel opvallend meer producten met een hoger prijskaartje stelen, tikt de rekening voor de winkelier flink aan.

Tot bijna een vijfde meer

Uit een analyse die het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen maakte op basis van cijfers van de vzw Preventie & Veiligheid over de afgelopen vijf jaar blijkt dat er tijdens de maand december door de band genomen niet méér wordt gestolen, maar dat de dieven wel een duidelijke voorkeur hebben voor duurdere producten, zoals elektro, juwelen en parfums.

 

Het gederfde bedrag ligt in december elk jaar weer tot een vijfde hoger (18% om precies te zijn). Zo werd in 2014 gemiddeld voor 52.432 euro per maand gestolen, terwijl dat in de maand december 61.869 euro was. "Die waardevolle producten worden door de dieven zelf gegeven als kerstcadeau of verkocht voor cash, die ze kunnen gebruiken om de eindejaarfeesten te financieren", aldus NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

De zelfstandigenorganisatie roept de handelaars dan ook op extra waakzaam te zijn: probeer elke nieuwe bezoeker te begroeten, vraag de klant met een pictogram om tassen en rugzakken aan de ingang achter te laten en plaats producten die gegeerd zijn of een zekere waarde hebben op een goed zichtbare plaats, eventueel zelfs in een afgesloten vitrine.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top