Winkeldieven gaan voor duurdere producten met eindejaar | RetailDetail

Winkeldieven gaan voor duurdere producten met eindejaar

Winkeldieven gaan voor duurdere producten met eindejaar

December is een topmaand voor winkeldieven. Niet dat ze dan meer producten stelen dan in de rest van het jaar, maar doordat ze wel opvallend meer producten met een hoger prijskaartje stelen, tikt de rekening voor de winkelier flink aan.

Tot bijna een vijfde meer

Uit een analyse die het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen maakte op basis van cijfers van de vzw Preventie & Veiligheid over de afgelopen vijf jaar blijkt dat er tijdens de maand december door de band genomen niet méér wordt gestolen, maar dat de dieven wel een duidelijke voorkeur hebben voor duurdere producten, zoals elektro, juwelen en parfums.

 

Het gederfde bedrag ligt in december elk jaar weer tot een vijfde hoger (18% om precies te zijn). Zo werd in 2014 gemiddeld voor 52.432 euro per maand gestolen, terwijl dat in de maand december 61.869 euro was. "Die waardevolle producten worden door de dieven zelf gegeven als kerstcadeau of verkocht voor cash, die ze kunnen gebruiken om de eindejaarfeesten te financieren", aldus NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

De zelfstandigenorganisatie roept de handelaars dan ook op extra waakzaam te zijn: probeer elke nieuwe bezoeker te begroeten, vraag de klant met een pictogram om tassen en rugzakken aan de ingang achter te laten en plaats producten die gegeerd zijn of een zekere waarde hebben op een goed zichtbare plaats, eventueel zelfs in een afgesloten vitrine.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.