"Winkelinrichting Apple is eigen merk"

"Winkelinrichting Apple is eigen merk"

Het Europees Hof van Justitie heeft beslist dat Apple het design van zijn flagshipstores in Europa mag inschrijven als merk. In de Verenigde Staten heeft Apple het interieur van zijn grote winkels al eerder geregistreerd als merk.

Vraag van Duitse gerecht

Dat wilde het ook in Europa doen, maar in 2013 kreeg Apple van het Duitse gerecht een negatief antwoord op die vraag. Apple ging in beroep en het Duitse Bundespatentgericht besloot daarop om de vraag voor te leggen aan het Europees Hof van Justitie. Die bevestigde nu dat een tekening van een verkoopruimte, zonder opgave van afmetingen, inderdaad kan geregistreerd worden als merk.

 

Het Europees Hof van Justitie stelde wel nog een aantal voorwaarden. Zo moet de inrichting van de winkel duidelijk te onderscheiden zijn van andere ondernemingen. Bij de flagshipstores van Apple draait het daarbij om de typische houten tafels en grote ramen aan de voorkant van het pand.

 

"Opsteker voor alle designers"

"Dit is een opsteker voor Apple, maar eigenlijk ook voor alle creatieve designers van de zogenaamde flagshipstores", zegt Geert Glas, hoofd intellectueel eigendomsrecht bij advocatenkantoor Allen & Overy. "De vormgeving van hun verkooppunt kan immers als merk beschermd worden als ze er in slagen om er iets apart van te maken."

 

"De Europese rechters doen het recht aansluiten op een trend die al langer bezig is in de marketing: waar bedrijven zich vroeger voornamelijk tot de consument richtten met namen en logo's, hebben de marketeers van vandaag een ruimer pallet van onderscheidingselementen tot hun beschikking. Dat gaat dan van vormen over beltonen tot kleurcombinaties en inrichtingen. Dergelijke elementen kunnen je als consument een houvast bezorgen en daar gaat het bij merken net om."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Back to top