"Winkelinrichting Apple is eigen merk" | RetailDetail

"Winkelinrichting Apple is eigen merk"

"Winkelinrichting Apple is eigen merk"

Het Europees Hof van Justitie heeft beslist dat Apple het design van zijn flagshipstores in Europa mag inschrijven als merk. In de Verenigde Staten heeft Apple het interieur van zijn grote winkels al eerder geregistreerd als merk.

Vraag van Duitse gerecht

Dat wilde het ook in Europa doen, maar in 2013 kreeg Apple van het Duitse gerecht een negatief antwoord op die vraag. Apple ging in beroep en het Duitse Bundespatentgericht besloot daarop om de vraag voor te leggen aan het Europees Hof van Justitie. Die bevestigde nu dat een tekening van een verkoopruimte, zonder opgave van afmetingen, inderdaad kan geregistreerd worden als merk.

 

Het Europees Hof van Justitie stelde wel nog een aantal voorwaarden. Zo moet de inrichting van de winkel duidelijk te onderscheiden zijn van andere ondernemingen. Bij de flagshipstores van Apple draait het daarbij om de typische houten tafels en grote ramen aan de voorkant van het pand.

 

"Opsteker voor alle designers"

"Dit is een opsteker voor Apple, maar eigenlijk ook voor alle creatieve designers van de zogenaamde flagshipstores", zegt Geert Glas, hoofd intellectueel eigendomsrecht bij advocatenkantoor Allen & Overy. "De vormgeving van hun verkooppunt kan immers als merk beschermd worden als ze er in slagen om er iets apart van te maken."

 

"De Europese rechters doen het recht aansluiten op een trend die al langer bezig is in de marketing: waar bedrijven zich vroeger voornamelijk tot de consument richtten met namen en logo's, hebben de marketeers van vandaag een ruimer pallet van onderscheidingselementen tot hun beschikking. Dat gaat dan van vormen over beltonen tot kleurcombinaties en inrichtingen. Dergelijke elementen kunnen je als consument een houvast bezorgen en daar gaat het bij merken net om."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.