"Winkelinrichting Apple is eigen merk"

"Winkelinrichting Apple is eigen merk"

Het Europees Hof van Justitie heeft beslist dat Apple het design van zijn flagshipstores in Europa mag inschrijven als merk. In de Verenigde Staten heeft Apple het interieur van zijn grote winkels al eerder geregistreerd als merk.

Vraag van Duitse gerecht

Dat wilde het ook in Europa doen, maar in 2013 kreeg Apple van het Duitse gerecht een negatief antwoord op die vraag. Apple ging in beroep en het Duitse Bundespatentgericht besloot daarop om de vraag voor te leggen aan het Europees Hof van Justitie. Die bevestigde nu dat een tekening van een verkoopruimte, zonder opgave van afmetingen, inderdaad kan geregistreerd worden als merk.

 

Het Europees Hof van Justitie stelde wel nog een aantal voorwaarden. Zo moet de inrichting van de winkel duidelijk te onderscheiden zijn van andere ondernemingen. Bij de flagshipstores van Apple draait het daarbij om de typische houten tafels en grote ramen aan de voorkant van het pand.

 

"Opsteker voor alle designers"

"Dit is een opsteker voor Apple, maar eigenlijk ook voor alle creatieve designers van de zogenaamde flagshipstores", zegt Geert Glas, hoofd intellectueel eigendomsrecht bij advocatenkantoor Allen & Overy. "De vormgeving van hun verkooppunt kan immers als merk beschermd worden als ze er in slagen om er iets apart van te maken."

 

"De Europese rechters doen het recht aansluiten op een trend die al langer bezig is in de marketing: waar bedrijven zich vroeger voornamelijk tot de consument richtten met namen en logo's, hebben de marketeers van vandaag een ruimer pallet van onderscheidingselementen tot hun beschikking. Dat gaat dan van vormen over beltonen tot kleurcombinaties en inrichtingen. Dergelijke elementen kunnen je als consument een houvast bezorgen en daar gaat het bij merken net om."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top