"Winkelinrichting Apple is eigen merk"

"Winkelinrichting Apple is eigen merk"

Het Europees Hof van Justitie heeft beslist dat Apple het design van zijn flagshipstores in Europa mag inschrijven als merk. In de Verenigde Staten heeft Apple het interieur van zijn grote winkels al eerder geregistreerd als merk.

Vraag van Duitse gerecht

Dat wilde het ook in Europa doen, maar in 2013 kreeg Apple van het Duitse gerecht een negatief antwoord op die vraag. Apple ging in beroep en het Duitse Bundespatentgericht besloot daarop om de vraag voor te leggen aan het Europees Hof van Justitie. Die bevestigde nu dat een tekening van een verkoopruimte, zonder opgave van afmetingen, inderdaad kan geregistreerd worden als merk.

 

Het Europees Hof van Justitie stelde wel nog een aantal voorwaarden. Zo moet de inrichting van de winkel duidelijk te onderscheiden zijn van andere ondernemingen. Bij de flagshipstores van Apple draait het daarbij om de typische houten tafels en grote ramen aan de voorkant van het pand.

 

"Opsteker voor alle designers"

"Dit is een opsteker voor Apple, maar eigenlijk ook voor alle creatieve designers van de zogenaamde flagshipstores", zegt Geert Glas, hoofd intellectueel eigendomsrecht bij advocatenkantoor Allen & Overy. "De vormgeving van hun verkooppunt kan immers als merk beschermd worden als ze er in slagen om er iets apart van te maken."

 

"De Europese rechters doen het recht aansluiten op een trend die al langer bezig is in de marketing: waar bedrijven zich vroeger voornamelijk tot de consument richtten met namen en logo's, hebben de marketeers van vandaag een ruimer pallet van onderscheidingselementen tot hun beschikking. Dat gaat dan van vormen over beltonen tot kleurcombinaties en inrichtingen. Dergelijke elementen kunnen je als consument een houvast bezorgen en daar gaat het bij merken net om."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top