Winkelruimte buiten Vlaams-Brabantse stadscentra nam 370% toe sinds 2008

Winkelruimte buiten Vlaams-Brabantse stadscentra nam 370% toe sinds 2008

In Vlaams-Brabant is de voorbije vijf jaar de winkeloppervlakte buiten de stadscentra met bijna 370% toegenomen, terwijl die in de stadscentra met bijna 30% afkalfde. "Onhoudbaar", klinkt het bij Unizo Vlaams-Brabant.

"Investeren in de binnenstad"

De ondernemersorganisatie wijst erop dat de leegstandscijfers in de stadskernen sterk toenemen. "En wie leegstand zegt, zegt ook verloedering en veelal ook verpaupering". Lokale besturen moeten dan ook dringend werk maken van het concentreren van winkels in woonkernen: "Er is nood aan een planmatige aanpak op alle domeinen met een impact op deze winkelcentra: bereikbaarheid, parkeerbeleid, pandenbeleid, communicatie en vooral ruimtelijke ordening", vindt Unizo.

 

In de studie waarschuwt IDEA Consult expliciet voor de nefaste gevolgen van zes nieuwe grote winkelprojecten zoals Uplace Machelen (foto), die de komende jaren gepland zijn in Vlaams-Brabant en Brussel en die samen goed zijn voor een extra 250.000 m² winkelruimte.

 

Unizo wijst er in dat kader op dat gemeentebesturen de afgelopen vijf jaar bijna 9 van de 10 aanvragen voor winkelcentra buiten de kernen van dorpen en steden hebben goedgekeurd. "Het kernversterkend beleid moet meer zijn dan woorden. Gemeenten hebben nood aan een werkbaar ruimtelijk ordeningsinstrument om perifere handelsvestigingen al dan niet toe laten", aldus Unizo. De ondernemersorganisatie vraagt "een consequent en afgewogen vergunningsbeleid" en rekent daarvoor op het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Back to top