Winst Carrefour kent vlucht in eerste halfjaar

Winst Carrefour kent vlucht in eerste halfjaar

De Franse supermarktketen Carrefour heeft in de eerste helft van 2015 beduidend meer winst gemaakt dan een jaar geleden. Vooral in Zuid-Amerika deed de keten het erg goed.

Groei in heel Europa

De totale omzet van de groep voor de eerste zes maanden van 2015 kwam uit op 37,7 miljard euro, ofwel 5,2% meer dan een jaar geleden. Op vergelijkbare basis ging de omzet met 2,9% de hoogte in. De nettowinst steeg zelfs met 17,5% naar 233 miljoen euro.

 

In Europa steeg de vergelijkbare omzet met 1,3%: in thuisland Frankrijk steeg die met 1,8%, in de rest van Europa bleef de vergelijkbare omzetgroei beperkt tot +0,3%. Alle landen droegen bij tot die groei, maar vooral in Spanje en Italië was er sprake van positieve resultaten.

 

De grootste groei kwam er alweer in Zuid-Amerika: daar ging de omzet de hoogte in met 12,4% en op vergelijkbare basis was er zelfs sprake van een omzetgroei van 15,5%. Ook in Azië was er een omzetstijging van 9,3%, maar daar viel de vergelijkbare omzet terug met 9,7%. Dat was deels te wijten aan een tragere economische groei in China. Carrefour is daar nu bezig met een strategie die op lange termijn de resultaten moet verbeteren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Back to top