Winst Carrefour kent vlucht in eerste halfjaar | RetailDetail

Winst Carrefour kent vlucht in eerste halfjaar

Winst Carrefour kent vlucht in eerste halfjaar

De Franse supermarktketen Carrefour heeft in de eerste helft van 2015 beduidend meer winst gemaakt dan een jaar geleden. Vooral in Zuid-Amerika deed de keten het erg goed.

Groei in heel Europa

De totale omzet van de groep voor de eerste zes maanden van 2015 kwam uit op 37,7 miljard euro, ofwel 5,2% meer dan een jaar geleden. Op vergelijkbare basis ging de omzet met 2,9% de hoogte in. De nettowinst steeg zelfs met 17,5% naar 233 miljoen euro.

 

In Europa steeg de vergelijkbare omzet met 1,3%: in thuisland Frankrijk steeg die met 1,8%, in de rest van Europa bleef de vergelijkbare omzetgroei beperkt tot +0,3%. Alle landen droegen bij tot die groei, maar vooral in Spanje en Italië was er sprake van positieve resultaten.

 

De grootste groei kwam er alweer in Zuid-Amerika: daar ging de omzet de hoogte in met 12,4% en op vergelijkbare basis was er zelfs sprake van een omzetgroei van 15,5%. Ook in Azië was er een omzetstijging van 9,3%, maar daar viel de vergelijkbare omzet terug met 9,7%. Dat was deels te wijten aan een tragere economische groei in China. Carrefour is daar nu bezig met een strategie die op lange termijn de resultaten moet verbeteren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.