Winst Metro Group stijgt licht | RetailDetail

Winst Metro Group stijgt licht

Winst Metro Group stijgt licht

In het eerste kwartaal van zijn financieel jaar is de nettowinst van de Duitse Metro Group met 1,2% gestegen naar 445 miljoen euro, hoewel de omzet met 2,2% daalde naar 18,3 miljard euro.

Sterke terugval Oost-Europa

De terugval in omzet was vooral te wijten aan een sterke daling (-12,4%) in Oost-Europa door negatieve wisselkoerseffecten. In lokale munteenheden bleef de omzet immers ongeveer status quo. Ook op thuismarkt Duitsland waren er amper verschuivingen, met een omzet van 7,7 miljard euro.

 

In de rest van West-Europa was er een omzetgroei van 1,1% ten opzichte van vorig jaar, tot 5,6 miljard euro. De grootste sprong kwam er in de zone Azië/Afrika, waar de omzet met 10,5% steeg (2,8% voor wisselkoersen) naar 961 miljoen euro.

 

Media-Saturn doet het goed

Winkelketen Real kreeg de zwaarste klappen door de verkoop van de Oost-Europese winkels, al steeg de omzet van Real op een vergelijkbare basis met 0,9%. Galeria Kaufhof heeft het moeilijker: de vergelijkbare omzet daalde er met 1,4% en de totale omzet met 1% naar 993 miljoen euro.

 

Bij Metro Cash & Carry steeg de vergelijkbare omzet met 1,4%, maar daalde de totale omzet met 3,6% naar 8,2 miljard euro. Zonder wisselkoerseffecten was ook daar een stijging van 1,1% waarneembaar, maar die werd dus teniet gedaan door enkele negatieve koerseffecten in Oost-Europa. Metro Group maakte ook bekend dat de Griekse afdeling van Metro Cash & Carry zal verkocht worden aan de retailer Sklaventitis.

 

Media-Saturn tot slot zag de omzet met 4,1% stijgen naar 6,9 miljard euro. Ook op vergelijkbare basis was er sprake van een omzetgroei van 3,8%: op alle markten kon Media-Saturn een groei laten optekenen, met vooral in Oost-Europa een flinke sprong voorwaarts.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen. Het neemt een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Wouter Kolk, de CEO van Albert Heijn, een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping' in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.