Winst Metro Group stijgt licht

Winst Metro Group stijgt licht

In het eerste kwartaal van zijn financieel jaar is de nettowinst van de Duitse Metro Group met 1,2% gestegen naar 445 miljoen euro, hoewel de omzet met 2,2% daalde naar 18,3 miljard euro.

Sterke terugval Oost-Europa

De terugval in omzet was vooral te wijten aan een sterke daling (-12,4%) in Oost-Europa door negatieve wisselkoerseffecten. In lokale munteenheden bleef de omzet immers ongeveer status quo. Ook op thuismarkt Duitsland waren er amper verschuivingen, met een omzet van 7,7 miljard euro.

 

In de rest van West-Europa was er een omzetgroei van 1,1% ten opzichte van vorig jaar, tot 5,6 miljard euro. De grootste sprong kwam er in de zone Azië/Afrika, waar de omzet met 10,5% steeg (2,8% voor wisselkoersen) naar 961 miljoen euro.

 

Media-Saturn doet het goed

Winkelketen Real kreeg de zwaarste klappen door de verkoop van de Oost-Europese winkels, al steeg de omzet van Real op een vergelijkbare basis met 0,9%. Galeria Kaufhof heeft het moeilijker: de vergelijkbare omzet daalde er met 1,4% en de totale omzet met 1% naar 993 miljoen euro.

 

Bij Metro Cash & Carry steeg de vergelijkbare omzet met 1,4%, maar daalde de totale omzet met 3,6% naar 8,2 miljard euro. Zonder wisselkoerseffecten was ook daar een stijging van 1,1% waarneembaar, maar die werd dus teniet gedaan door enkele negatieve koerseffecten in Oost-Europa. Metro Group maakte ook bekend dat de Griekse afdeling van Metro Cash & Carry zal verkocht worden aan de retailer Sklaventitis.

 

Media-Saturn tot slot zag de omzet met 4,1% stijgen naar 6,9 miljard euro. Ook op vergelijkbare basis was er sprake van een omzetgroei van 3,8%: op alle markten kon Media-Saturn een groei laten optekenen, met vooral in Oost-Europa een flinke sprong voorwaarts.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Back to top