Winst Metro Group stijgt licht

Winst Metro Group stijgt licht

In het eerste kwartaal van zijn financieel jaar is de nettowinst van de Duitse Metro Group met 1,2% gestegen naar 445 miljoen euro, hoewel de omzet met 2,2% daalde naar 18,3 miljard euro.

Sterke terugval Oost-Europa

De terugval in omzet was vooral te wijten aan een sterke daling (-12,4%) in Oost-Europa door negatieve wisselkoerseffecten. In lokale munteenheden bleef de omzet immers ongeveer status quo. Ook op thuismarkt Duitsland waren er amper verschuivingen, met een omzet van 7,7 miljard euro.

 

In de rest van West-Europa was er een omzetgroei van 1,1% ten opzichte van vorig jaar, tot 5,6 miljard euro. De grootste sprong kwam er in de zone Azië/Afrika, waar de omzet met 10,5% steeg (2,8% voor wisselkoersen) naar 961 miljoen euro.

 

Media-Saturn doet het goed

Winkelketen Real kreeg de zwaarste klappen door de verkoop van de Oost-Europese winkels, al steeg de omzet van Real op een vergelijkbare basis met 0,9%. Galeria Kaufhof heeft het moeilijker: de vergelijkbare omzet daalde er met 1,4% en de totale omzet met 1% naar 993 miljoen euro.

 

Bij Metro Cash & Carry steeg de vergelijkbare omzet met 1,4%, maar daalde de totale omzet met 3,6% naar 8,2 miljard euro. Zonder wisselkoerseffecten was ook daar een stijging van 1,1% waarneembaar, maar die werd dus teniet gedaan door enkele negatieve koerseffecten in Oost-Europa. Metro Group maakte ook bekend dat de Griekse afdeling van Metro Cash & Carry zal verkocht worden aan de retailer Sklaventitis.

 

Media-Saturn tot slot zag de omzet met 4,1% stijgen naar 6,9 miljard euro. Ook op vergelijkbare basis was er sprake van een omzetgroei van 3,8%: op alle markten kon Media-Saturn een groei laten optekenen, met vooral in Oost-Europa een flinke sprong voorwaarts.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top