RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen Publireportage
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Wispelturige shoppers terugwinnen? Verbind je online en offline kanalen

icon
Algemeen19 juni, 2023

(Publireportage) Door de inflatie daalt de klantentrouw: shoppers gaan op zoek naar koopjes. Klanten terugwinnen doe je niet alleen met korting, maar ook met technologie: verbind je online kanalen en de fysieke winkel zodat je altijd en overal jouw klanten kan bedienen.

Hogere prijzen, wisselvallige shoppers

De inflatie van de afgelopen maanden heeft de consument wisselvalliger dan ooit gemaakt. Wel één retailer op drie ziet dat klanten minder loyaal werden als gevolg van hogere prijzen. Dat blijkt uit de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse Retail Report van financieel technologieplatform Adyen, dat in februari van dit jaar onderzoek uitvoerde naar de shopgewoontes bij 510 Belgische retailers en 1.000 Belgen.

Bijna één retailer op drie vreest voor de concurrentie met andere spelers en is bang dat shoppers dit jaar minder geld zullen uitgeven dan het jaar voordien. Vooral de voedingssector staat onder druk. Daar zijn bijna vier handelaars op tien bang voor rechtstreekse concurrenten. Ze geven aan dat grotere spelers de prijzen in de industrie naar omlaag halen.

Het hele jaar door kortingen

Aan de klantkant zien we dat Belgische consumenten vandaag langer zoeken naar de beste koopjes. Eén shopper op drie is zelfs bereid te wachten op kortingsdagen zoals Black Friday of de zomersolden om geld te besparen. Een kwart van de consumenten doet minder frequent aankopen, maar vult de winkelkar meer wanneer de trip naar de winkel toch wordt gemaakt.

Om die koopjesjagende consumenten tegemoet te komen, biedt bijna de helft van de retailers het hele jaar door kortingen aan, terwijl ze dat vroeger niet deden. Ze geven ook prijsvoordelen voor basisproducten en -diensten. De meeste handelaars zeggen bovendien dat ze in de toekomst flexibeler zullen omgaan met kortingen, ook wanneer de inflatie daalt, zoals dat bijvoorbeeld nu het geval is.

Eéngemaakte verkoopstrategie

Naast prijzen, zullen handelaars ook andere argumenten uit de kast moeten halen om shoppers te converteren in trouwe, terugkerende klanten, ziet Adyen. Zo kunnen consumenten al bij één handelaar op drie makkelijk switchen en hun aankopen doen op zowel de onlinekanalen als in de fysieke winkel. Maar bij één retailer op vijf zijn de fysieke en de online verkopen volledig van elkaar gesplitst.

Nochtans biedt een eengemaakte verkoopstrategie – ook gekend als “unified commerce” – vaak voordeel. Retailers zien klanten namelijk vaker terugkeren wanneer ze hen de keuze geven om te shoppen waar ze zich het meest comfortabel voelen. Daardoor zien ze hun verkopen bovendien ook effectief stijgen. 

“Het gedrag van de Belgische consument is door de afgelopen jaren veranderd. Het is daarom essentieel voor retailers om aan de vernieuwde behoeften te voldoen. Door in te zetten op technologie kunnen retailers eengemaakte klantervaringen creëren en zo de muren tussen online en fysiek doorbreken”, aldus Julien Marlier, Country Manager Adyen België.

Personaliseer de klantreis

Ook het gebruik van CRM-systemen om de klantreis te personaliseren neemt gestaag toe bij Belgische retailers: van 20% in 2022 tot 27% in 2023. Meer dan de helft van de retailers heeft echter nog steeds moeite om shoppers te categoriseren op basis van hun behoeften, en slechts één op vijf kan online en instore transactiegegevens met elkaar verbinden. Dit onbenutte potentieel biedt retailers een belangrijke kans om hun klantervaring te verbeteren.

Het belang van personalisatie wordt steeds duidelijker. Nu Belgische consumenten minder koopkracht hebben door de inflatie, hecht de meerderheid van hen meer waarde aan een lonende winkelervaring. Consumenten verwachten gepersonaliseerde kortingen van retailers bij wie ze regelmatig winkelen, en geven de voorkeur aan retailers die een aangepaste winkelervaring bieden op basis van hun aankoopgeschiedenis en voorkeuren.

Met de juiste partner aan jouw zijde kanje als retailer je klantrelaties en je bedrijfsprestaties optimaliseren. Benieuwd naar wat Adyen voor jou kan betekenen?

Klik hier om het volledige rapport te downloaden
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Belgisch winkelvastgoed gegeerd: “Golf van internationale spelers op komst”

    Ondanks een uitdagende economische context en recente faillissementen blijft de winkelleegstand beperkt in België: retailers beseffen dat ze fysieke winkels nodig hebben om online sterk te staan. Duurzaamheidsvereisten komen wel op de voorgrond.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Ook Nederland maakt pakjes uit China duurder

    Na Frankrijk en België gaat ook Nederland een heffing opleggen voor e-commercepakjes die van buiten de Europese Unie worden ingevoerd. Een gemiddelde bestelling zou zo'n 6 euro duurder worden.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN