Worldline op het matje geroepen bij Kris Peeters

Worldline op het matje geroepen bij Kris Peeters

Vicepremier Kris Peeters heeft gisteren de directie van Worldline, dat het elektronisch betalingsverkeer in ons land regelt, bij zich geroepen na de incidenten van vorige week. Er komt een audit en een schadeloosstelling voor de getroffen handelaars.

Derde panne in 2,5 jaar tijd

Door een panne bij Wordline kregen vorige week duizenden handelaars hun recette niet doorgestort. "Het betalingsverkeer liep drie keer in 2,5 jaar tijd fors in de knoop, dat is drie keer te veel, en dat mag ophouden", zei Peeters (CD&V) na afloop van de ontmoeting.

 

"Atos Worldline heeft een dominante positie in de markt van het betalingsverkeer. Dat geeft de onderneming net een grote verantwoordelijkheid. Als er wat fout loopt met hun service, heeft dat meteen gevolgen voor duizenden handelaars. Ook de consument ondervindt er nadeel bij. Elektronisch betaalverkeer moet snel, efficiënt en geheel betrouwbaar zijn. Daar betalen de handelaars voor, dat is contractueel vastgelegd in hun B2B-contract."

 

De vicepremier toonde zich na afloop van de vergadering met Atos tevreden over de uitkomst, maar belooft de situatie nauwgezet op te volgen. "Ik heb begrepen dat Atos Worldline een herhaling van de recente moeilijkheden koste wat het kost zal vermijden, en een ernstige inspanning zal doen om de klanten die er nadeel van ondervonden schadeloos te stellen. Even belangrijk is dat we het hoofdstuk 'incidenten' voortaan kunnen afsluiten. Een wetgeving die gebrekkig betalingsverkeer sanctioneert, kan daarbij helpen."

 

Audit en schadevergoeding

De minister kondigde aan dat de Nationale Bank van België, binnen haar bevoegdheden als toezichthouder, een audit zal uitvoeren naar wat er vorige week is fout gelopen. De NBB zal ook onderzoeken of een verstrenging van de wetgeving nodig is. 

 

Worldline van zijn kant engageerde zich om in samenwerking met de zelfstandigenorganisaties een schadeloosstelling van alle getroffen klanten uit te werken. Er is ook sprake van een "commerciële geste", al is nog niet duidelijk wat die inhoudt.

 

De gedupeerde handelaars kregen intussen hun geld doorgestort, mee dankzij de inzet van de banken die dit weekend extra doorwerkten. "Maar hiermee is de zaak nog niet helemaal beklonken", zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt: "We hebben van Worldline harde garanties geëist voor een stabieler netwerk in de toekomst. Ook over de te vergoeden schade willen we nog afspraken maken." Eerder had ook al het NSZ een passende schadevergoeding geëist.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top