Worldline op het matje geroepen bij Kris Peeters | RetailDetail

Worldline op het matje geroepen bij Kris Peeters

Worldline op het matje geroepen bij Kris Peeters

Vicepremier Kris Peeters heeft gisteren de directie van Worldline, dat het elektronisch betalingsverkeer in ons land regelt, bij zich geroepen na de incidenten van vorige week. Er komt een audit en een schadeloosstelling voor de getroffen handelaars.

Derde panne in 2,5 jaar tijd

Door een panne bij Wordline kregen vorige week duizenden handelaars hun recette niet doorgestort. "Het betalingsverkeer liep drie keer in 2,5 jaar tijd fors in de knoop, dat is drie keer te veel, en dat mag ophouden", zei Peeters (CD&V) na afloop van de ontmoeting.

 

"Atos Worldline heeft een dominante positie in de markt van het betalingsverkeer. Dat geeft de onderneming net een grote verantwoordelijkheid. Als er wat fout loopt met hun service, heeft dat meteen gevolgen voor duizenden handelaars. Ook de consument ondervindt er nadeel bij. Elektronisch betaalverkeer moet snel, efficiënt en geheel betrouwbaar zijn. Daar betalen de handelaars voor, dat is contractueel vastgelegd in hun B2B-contract."

 

De vicepremier toonde zich na afloop van de vergadering met Atos tevreden over de uitkomst, maar belooft de situatie nauwgezet op te volgen. "Ik heb begrepen dat Atos Worldline een herhaling van de recente moeilijkheden koste wat het kost zal vermijden, en een ernstige inspanning zal doen om de klanten die er nadeel van ondervonden schadeloos te stellen. Even belangrijk is dat we het hoofdstuk 'incidenten' voortaan kunnen afsluiten. Een wetgeving die gebrekkig betalingsverkeer sanctioneert, kan daarbij helpen."

 

Audit en schadevergoeding

De minister kondigde aan dat de Nationale Bank van België, binnen haar bevoegdheden als toezichthouder, een audit zal uitvoeren naar wat er vorige week is fout gelopen. De NBB zal ook onderzoeken of een verstrenging van de wetgeving nodig is. 

 

Worldline van zijn kant engageerde zich om in samenwerking met de zelfstandigenorganisaties een schadeloosstelling van alle getroffen klanten uit te werken. Er is ook sprake van een "commerciële geste", al is nog niet duidelijk wat die inhoudt.

 

De gedupeerde handelaars kregen intussen hun geld doorgestort, mee dankzij de inzet van de banken die dit weekend extra doorwerkten. "Maar hiermee is de zaak nog niet helemaal beklonken", zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt: "We hebben van Worldline harde garanties geëist voor een stabieler netwerk in de toekomst. Ook over de te vergoeden schade willen we nog afspraken maken." Eerder had ook al het NSZ een passende schadevergoeding geëist.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Wouter Kolk, de CEO van Albert Heijn, een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping' in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?