RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zalando vanaf nu klimaatneutraal, Bol.com opent ‘duurzame’ webshop

icon
Algemeen30 oktober, 2019

Vanaf vandaag opereert Zalando helemaal klimaatneutraal, zo belooft de onlineretailer. Op bol.com is dan weer een aparte webshop gelanceerd met alleen duurzame producten, want “duurzaamheid is een commercieel succes”.

 

Duurzaam alternatief voor kerst

Met het oog op de aankomende feestdagen lanceert bol.com een webhoek met alleen een duurzaam assortiment. Alle artikelen, momenteel zo’n 6500, hebben een onafhankelijk duurzaamheidskeurmerk of komen van sociale ondernemers. Ook ‘refurbished’ spullen komen in de webshop. “We hopen het verantwoorde assortiment de komende jaren met tienduizenden artikelen uit te kunnen breiden. In 2022 wil bol.com in elke categorie waar dat kan, van kinderkleding tot verzorgingsartikelen, een duurzaam alternatief bieden”, legt algemeen directeur Huub Vermeulen uit.

 

Om dat te bereiken kijkt het platform naar samenwerkingen met zowel nieuwe als bestaande leveranciers en verkooppartners. In de categorie ‘persoonlijke verzorging’ loopt alvast een proef waarbij leveranciers en externe verkopers in een database kunnen ingeven welke duurzame keurmerken en kenmerken hun producten hebben. “Online is het vaak nog moeilijk te achterhalen of een artikel op een eerlijke en duurzame manier is geproduceerd, terwijl in fysieke winkels certificering op de verpakking vaak wel duidelijk zichtbaar is voor consumenten”, klinkt de redenering.

 

Klimaatneutraal, levering incluis

In hoeverre de duurzame producten die je bij bol.com ook duurzaam geleverd worden, is een andere vraag. Eentje waar het onlinewarenhuis zich weliswaar van bewust lijkt: in 2025 wil de Ahold Delhaize-dochter klimaatneutraal winkelen mogelijk maken, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 0 gram per pakket. “Vanaf het moment dat artikelen in het fulfilmentcenter binnenkomen tot en met de bezorging aan de voordeur van de klant, en alles daar tussenin” moet zo koolstofneutraal worden.

 

Ook Zalando kondigt ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen aan: het bedrijf belooft volledig klimaatneutraal te gaan opereren – en wel vanaf vandaag. Vandaag komt al 90% van alle gebruikte energie op alle locaties van de moderetailer uit duurzame energiebronnen. De overige uitstoot wordt vanaf nu volledig gecompenseerd, klinkt het. Helemaal uitstootvrij is de Duitse kledinggigant dus nog niet, maar voor de leveringen experimenteert de webshop al wel met elektrische wagens. 

 

“Duurzaamheid is een commercieel succes”

Verder wil Zalando over drie jaar van alle plastic verpakkingen af, ook bij producten die van externe merken komen. Het huismerk ZIGN wordt al vanaf de komende lentecollectie helemaal duurzaam, beweert CEO Rubin Ritter, en moet tegen dan sociaal, milieu- en diervriendelijk zijn. Bewuste consumenten kunnen voortaan ook nog makkelijker duurzame kleding op de site vinden, met de introductie van zeven nieuw zoekfilters. Daaronder vallen nu onder meer duurzaam leer en verantwoorde wol.

 

Duurzaamheid is een commercieel succes, geeft Ritter letterlijk toe in een persverklaring. In het voorbije jaar werden bij Zalando immers 66% meer zoektermen gebruikt die met duurzaamheid verband hielden. Twee op de drie consumenten vindt volgens het bedrijf bovendien dat merken die publiek beloven duurzaam te worden beter te vertrouwen zijn. “Wij geloven dat het een competitief voordeel wordt in de toekomst”, aldus Ritter. Al rijst dan wel weer de vraag naar de duurzaamheid van de niet onbesproken arbeidsomstandigheden in de distributiecentra van onlineretailers…

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN