Zeeman wil nieuw imago, zonder matroos | RetailDetail

Zeeman wil nieuw imago, zonder matroos

Zeeman wil nieuw imago, zonder matroos
Shutterstock

Textieldiscounter Zeeman is op zoek naar een nieuw imago en heeft daarom een nieuw winkelconcept ontwikkeld. Het meest opvallende daarbij is dat de typische matroos uit beeld verdwijnt.

Meer ruimte

De eerste vestiging met het nieuwe concept werd onlangs geopend in thuisbasis Alphen aan den Rijn. De vernieuwde Zeeman XL oogt een stuk strakker dan zijn voorgangers. Niet enkel is de matroos uit het logo verdwenen, maar ook op andere manieren wil de winkel zich een moderner imago aanmeten. Voor de winkel zijn er geen vlaggen of parasols te vinden en in de winkel is er veel meer ruimte om te winkelen. Bovendien is er met meer zorg gedacht aan het uitstallen van de producten: alles wordt daarbij netjes gestapeld of opgevouwen.

 

Voor het bedrijf was het wel belangrijk dat er een goede mix werd gevonden tussen een beter en moderner imago, en het idee dat Zeeman nog steeds een discounter is. “Je moet wel uitstralen dat je discounter bent. We kijken steeds: hebben we de laagste prijzen”, zegt financieel directeur Albert van Bolderen.

 

“Investeringsachterstand

Zeeman is al langer bezig met een imagowijziging, wat volgens directeur Bart Karis dringend nodig was. “Het is een mooi label met fantastische mogelijkheden, waar achterstallig onderhoud aan kleefde. Het revitaliseren leek me een prachtige uitdaging. Er was een investeringsachterstand in de filialen”, zei Karis daar een tijdje geleden al over. Een betere winkelervaring is een belangrijk onderdeel van dat nieuwe imago.

 

Dat het nieuwe imago zijn vruchten afwerpt, blijkt uit de cijfers: in 2016 steeg de omzet met 3,4% naar 548 miljoen euro en de winst werd zelfs verdubbeld, ondanks stevige investeringen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit z’n voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.

Koekjesmerk Jules Destrooper duikt op in Schiphol

05/07/2018

De Belgische koekjesfabrikant Jules Destrooper lanceert een reisgamma, ‘Global Travel Retail’, en opent daarvoor ook een tijdelijke winkel op Schiphol Airport. In de zomermaanden kunnen reizigers er speciale verpakkingen kopen.