RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen DuurzaamheidRetailDetail Night
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Zijn retailers klaar voor de transitieschok?”

icon
Algemeen7 november, 2023
Eric Van den Broele, GraydonCreditsafe

Na de schok van de pandemie, de energieschok, de loonschok en de intrestschok staan retailers voor een transitieschok: hoe financieren we de omslag naar een duurzaam zakenmodel? “We hebben nood aan een nieuw solidariteitsmechanisme tussen ondernemingen.”

Ontwrichtende schokken

Onze samenleving beleefde de afgelopen jaren heel wat ontwrichtende schokken: na de pandemie hebben we recent de energieschok meegemaakt, de loonschok, en nu ondergaan we de intrestschok, die evenmin zonder gevolgen zal blijven. “Die schokken komen er niet toevallig, ze zijn ingebed in onze cultuur en ze zullen ons meer en meer overvallen” waarschuwt Eric Van den Broele, directeur ‘Research & Development’ bij GraydonCreditSafe. “De vraag is hoe we ons hiertegen kunnen wapenen, zonder de toekomstige maatschappij in het gedrang te brengen.”

Een grote schok die er in elk geval nog aankomt, is de transitieschok of de ESG-schok, waarbij ESG staat voor Environmental, Social & Governance. Bedrijven moeten rapporteren over hun vooruitgang op het vlak van duurzaamheid: denk aan energie, klimaat, grondstoffen, gezondheid, veiligheid en goed bestuur. Dat vergt bijzonder grote investeringen, en de vraag is maar of de middelen voorhanden zijn.  

Onvoldoende reserves

Retailers blijven hierbij allerminst buiten schot: “Supermarkten bijvoorbeeld staan voor een enorme transitie van hun logistieke ketens en zullen een antwoord moeten bieden op grote voedselvraagstukken. Hoe gaan we in de toekomst voedsel produceren? Is het vergroenen van de landbouw een oplossing, of moeten we meer inzetten op nieuwe technologie, zoals verticale landbouw?” Ook de bijzonder vervuilende modesector moet op zoek naar nieuwe modellen.

Financiële analyses van GraydonCreditSafe tonen keer op keer aan dat 30 tot 40% van de bedrijven niet schokresistent is: zij hebben onvoldoende financiële reserves en zullen dus de komende transitieschok niet aankunnen. Hoe lossen we dat op? “Subsidies verschuiven de rekening enkel naar de volgende generaties. Laissez-faire betekent dat ofwel bedrijven massaal failliet zullen gaan, ofwel dat er massale overnamegolven volgen – of een combinatie van beide – waarna er enkel nog heel grote spelers overblijven die te machtig worden. De vraag is of we dat maatschappelijk wenselijk vinden.”

“Zebrabedrijven” tonen de weg

“De vraag is: hoe zorgen we ervoor dat de middelen – die er wel degelijk zijn – getransfereerd worden van bedrijven die wél de mogelijkheden hebben naar degenen die ze niet hebben? Hoe kunnen we instrumenten ontwikkelen die ervoor zorgen dat er een solidariteitsmechanisme tussen ondernemingen ontstaat, dat niet gericht is op pure overnames, maar wel op het ondersteunen van ecosystemen, via het nemen van minderheidsparticipaties met respect voor de identiteit van elke onderneming?”

Een beetje provocerend pleit Van den Broele voor een nieuwe aristocratische gedachte: ondernemers die echt begaan zijn met de samenleving moeten ook een leidersrol willen opnemen. “Je hebt twee soorten bedrijven: enerzijds de unicorns, die machtig en winstgevend zijn, maar die vooral ook andere bedrijven wegduwen. En anderzijds de zebrabedrijven die de dubbele taak zien van de ondernemer: waken over de P&L, maar ook antwoorden op de vraag hoe je maatschappelijk impact kan hebben.”

Bestel tijdig tickets

Op de RetailDetail Night, het eindejaarsgala van RetailDetail op 23 november in Antwerpen, presenteert Eric Van den Broele een nieuwe financiële doorlichting van enkele grote retailbranches, zoals de supermarkten, modeketens en bouwmarkten: hoe schokbestendig is de retail? Tegelijk presenteert hij zijn visie op de maatschappelijke rol die ondernemers kunnen opnemen in deze context.

In de loop van de middag presenteren we diepgaande thematisch voorprogramma’s rond duurzaamheid, e-commerce, Folder van het Jaar en Gamechangers. ’s Avonds is er een plenair programma met grote namen als Marit van Egmond (CEO Albert Heijn), Erwin Van Osta (CEO Hubo), Adgild Hop (Retail Lead Europe, Deloitte) en het jaaroverzicht door Gino Van Ossel (Vlerick Business School).

Net als vorig jaar zitten de deelnemers tijdens het plenaire programma aan ronde tafels in de prestigieuze Handelsbeurs. Wie zo’n tafel voor tien personen wil boeken om collega’s en klanten of prospecten uit te nodigen, contacteert best snel kjell.bries@retaildetail.be. Wacht niet te lang: meer dan de helft van de beschikbare plaatsen is nu al gereserveerd!

Klik hier voor meer info en tickets voor de RetailDetail Night
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN