Zo shopt de gemiddelde Belg | RetailDetail

Zo shopt de gemiddelde Belg

Zo shopt de gemiddelde Belg
Les Grands Prés, Mons

Belgen zijn verzot op koopjes en geven gemiddeld 90 euro uit aan een dagje shoppen. Kleding blijft de grootste uitgavenpost, maar het belang van horeca neemt toe. Opvallend: steeds meer shoppers zijn mannen. 

Kortingevenementen scoren

De solden blijven populair, maar Belgen liggen quasi het hele jaar door op vinkenslag voor grote kortingevenementen. Dat blijkt uit de jaarlijkse grote shoppingenquête van Group Hugo Ceusters-SCMS, die bij 24.384 Belgen in zes grote winkelcentra naar hun koopgedrag peilde.

 

32% komt speciaal naar de shoppingcenters voor grote kortingevenementen als Black Friday, Outletdagen of koppelverkopen. “Wat vooral opvalt, is dat die grote korting-events een heel ander publiek trekken dan doorheen het jaar”, zegt marketingmanager Hans Van Laer. 

 

Gemiddeld besteden mensen 90 euro op een shoppingdag, en in veel gevallen gaat het dan om uitgaven voor het hele gezin. 56% geeft tussen de 25 en 125 euro uit. Zo’n 19% van de Belgen geeft minder dan 25 euro uit en bij een kwart ligt dat bedrag hoger dan 125 euro. De top vijf van de uitgaven: 47,8% kleding, 13,6% vrije tijd, 11% verzorging, 9,7% voeding en horeca en 7,2% schoenen.

 

Belang horeca neemt toe

De focus verschuift wel, volgens Van Laer: “Vroeger gingen we enkel naar de winkel voor een vest of een broek, vandaag willen we écht ook genieten en iets beleven. Daarom zullen we ook vaker een terrasje doen tijdens het shoppen, of even gaan lunchen.”

 

Horeca, evenementen en nieuwe winkelconcepten zoals pop-upbars spelen een almaar belangrijkere rol bij het shoppen. Waar horeca in 2015 nog 10% uitmaakte van alle winkels in de winkelcentra, schuiven we langzaam maar zeker op naar 15% en allicht zal dat aandeel de komende jaren nog stijgen richting 20%. Daarmee volgen de Belgische winkelcentra de Europese trend. Horeca is ook de beste buffer tegen de opkomst van de e-commerce.

 

Mannen zijn 'big spenders'

De meeste mensen gaan meer dan één keer per maand shoppen. Meer dan de helft winkelt met de partner of het gezin, 25,5% winkelt alleen, 23,5% doet het met vrienden. Opvallend: in 2013 was 35,7% van de shoppende Belgen een man, in 2014 was dat 37% en intussen steeg hun aandeel tot 39,5%. Mannen geven procentueel gezien ook makkelijker hogere bedragen van 125 euro en meer uit.


Als de Belg gaat shoppen, neemt 15% het openbaar vervoer, 10,6% gaat te voet, en 7,6% neemt de fiets of de brommer. Het zijn vooral de jongeren die de auto thuislaten als ze gaan shoppen. Toch is koning auto nog altijd het meest populaire transportmiddel: in 2016 kwam 67% van de shoppers met de auto.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

“Tijd voor actie: kleinhandelaars online laten floreren”

18/04/2018

Vandaag kreeg fase 2 van de campagne “Het Internet. Ook uw zaak” zijn officiële aftrap in een Mechelse lederwarenwinkel. De campagne wil kleinhandelaars zo veel mogelijk aan een webshop helpen.

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.

Pets Place verkoopt nu ook in België via bol.com

17/04/2018

Pets Place gaat zijn volledige assortiment van huis- en erfdierproducten nu ook via bol.com verkopen. De Nederlandse keten hoopt daarmee ook Belgische klanten te werven en te beleveren vanuit zijn distributiecentrum in Ede.