Zomersolden: hittegolf houdt koopjesjagers thuis

Zomersolden: hittegolf houdt koopjesjagers thuis

De eerste dag van de zomersolden was geen onverdeeld succes: de hittegolf hield veel traditionele koopjesjagers thuis. Wie toch ging, verkoos blijkbaar de grotere winkelketens boven de zelfstandige boetieks.

Minder volk in de winkelstraten

ModeUnie, de Unizo-organisatie van de zelfstandige modehandel, spreekt van een omzetdaling van 10% tegenover vorig jaar. Dat heeft uiteraard ook te maken met het feit dat de start van de koopjes niet in het weekend valt: "Veel mensen moeten werken, waardoor ze niet naar de zomerkoopjes kunnen. In de vroege voormiddag is de klant op zoek naar koopjes, terwijl er 's namiddags gezocht wordt naar verfrissing tegen de hitte", klinkt het.

 

Uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen blijkt dan weer dat de zelfstandige boetieks hun omzet met 6% zagen dalen ten opzichte van de eerste koopjesdag in juli 2014: "Verwonderlijk is dat niet, het was te warm om te shoppen. De tropische temperaturen hadden een invloed op deze eerste koopjesdag. Bovendien bleek ook dat de duurdere, gekledere stukken in de rekken bleven liggen en dat de consumenten vooral interesse hadden in typische zomerkledij zoals topjes, rokjes, kleedjes, bikini's en sandalen."

 

Enkel ketens verkochten meer

Comeos, de handelsfederatie die vooral ketens overkoepelt, spreekt als enige van een succes: "Handelaars verkochten 20% meer dan vorig jaar. Cijfers van Worldline bevestigen dit: met een totaal van 2.698.434 transacties om 15.30 uur lag het aantal transacties ruim 20% hoger dan de eerste soldendag in 2014."

 

Al erkent ook Comeos dat de hittegolf een spelbreker was: "Zo was er opvallend minder volk in de winkelstraten." Hoe de ketens dan aan die meerverkoop kwamen? "Wie de warmte trotseerde om op soldenjacht te gaan, gaf onmiddellijk veel uit", besluit Comeos.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top