Zomersolden: hittegolf houdt koopjesjagers thuis | RetailDetail

Zomersolden: hittegolf houdt koopjesjagers thuis

Zomersolden: hittegolf houdt koopjesjagers thuis

De eerste dag van de zomersolden was geen onverdeeld succes: de hittegolf hield veel traditionele koopjesjagers thuis. Wie toch ging, verkoos blijkbaar de grotere winkelketens boven de zelfstandige boetieks.

Minder volk in de winkelstraten

ModeUnie, de Unizo-organisatie van de zelfstandige modehandel, spreekt van een omzetdaling van 10% tegenover vorig jaar. Dat heeft uiteraard ook te maken met het feit dat de start van de koopjes niet in het weekend valt: "Veel mensen moeten werken, waardoor ze niet naar de zomerkoopjes kunnen. In de vroege voormiddag is de klant op zoek naar koopjes, terwijl er 's namiddags gezocht wordt naar verfrissing tegen de hitte", klinkt het.

 

Uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen blijkt dan weer dat de zelfstandige boetieks hun omzet met 6% zagen dalen ten opzichte van de eerste koopjesdag in juli 2014: "Verwonderlijk is dat niet, het was te warm om te shoppen. De tropische temperaturen hadden een invloed op deze eerste koopjesdag. Bovendien bleek ook dat de duurdere, gekledere stukken in de rekken bleven liggen en dat de consumenten vooral interesse hadden in typische zomerkledij zoals topjes, rokjes, kleedjes, bikini's en sandalen."

 

Enkel ketens verkochten meer

Comeos, de handelsfederatie die vooral ketens overkoepelt, spreekt als enige van een succes: "Handelaars verkochten 20% meer dan vorig jaar. Cijfers van Worldline bevestigen dit: met een totaal van 2.698.434 transacties om 15.30 uur lag het aantal transacties ruim 20% hoger dan de eerste soldendag in 2014."

 

Al erkent ook Comeos dat de hittegolf een spelbreker was: "Zo was er opvallend minder volk in de winkelstraten." Hoe de ketens dan aan die meerverkoop kwamen? "Wie de warmte trotseerde om op soldenjacht te gaan, gaf onmiddellijk veel uit", besluit Comeos.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.