Zomersolden: hittegolf houdt koopjesjagers thuis | RetailDetail

Zomersolden: hittegolf houdt koopjesjagers thuis

Zomersolden: hittegolf houdt koopjesjagers thuis

De eerste dag van de zomersolden was geen onverdeeld succes: de hittegolf hield veel traditionele koopjesjagers thuis. Wie toch ging, verkoos blijkbaar de grotere winkelketens boven de zelfstandige boetieks.

Minder volk in de winkelstraten

ModeUnie, de Unizo-organisatie van de zelfstandige modehandel, spreekt van een omzetdaling van 10% tegenover vorig jaar. Dat heeft uiteraard ook te maken met het feit dat de start van de koopjes niet in het weekend valt: "Veel mensen moeten werken, waardoor ze niet naar de zomerkoopjes kunnen. In de vroege voormiddag is de klant op zoek naar koopjes, terwijl er 's namiddags gezocht wordt naar verfrissing tegen de hitte", klinkt het.

 

Uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen blijkt dan weer dat de zelfstandige boetieks hun omzet met 6% zagen dalen ten opzichte van de eerste koopjesdag in juli 2014: "Verwonderlijk is dat niet, het was te warm om te shoppen. De tropische temperaturen hadden een invloed op deze eerste koopjesdag. Bovendien bleek ook dat de duurdere, gekledere stukken in de rekken bleven liggen en dat de consumenten vooral interesse hadden in typische zomerkledij zoals topjes, rokjes, kleedjes, bikini's en sandalen."

 

Enkel ketens verkochten meer

Comeos, de handelsfederatie die vooral ketens overkoepelt, spreekt als enige van een succes: "Handelaars verkochten 20% meer dan vorig jaar. Cijfers van Worldline bevestigen dit: met een totaal van 2.698.434 transacties om 15.30 uur lag het aantal transacties ruim 20% hoger dan de eerste soldendag in 2014."

 

Al erkent ook Comeos dat de hittegolf een spelbreker was: "Zo was er opvallend minder volk in de winkelstraten." Hoe de ketens dan aan die meerverkoop kwamen? "Wie de warmte trotseerde om op soldenjacht te gaan, gaf onmiddellijk veel uit", besluit Comeos.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.