Zomersolden: hittegolf houdt koopjesjagers thuis

Zomersolden: hittegolf houdt koopjesjagers thuis

De eerste dag van de zomersolden was geen onverdeeld succes: de hittegolf hield veel traditionele koopjesjagers thuis. Wie toch ging, verkoos blijkbaar de grotere winkelketens boven de zelfstandige boetieks.

Minder volk in de winkelstraten

ModeUnie, de Unizo-organisatie van de zelfstandige modehandel, spreekt van een omzetdaling van 10% tegenover vorig jaar. Dat heeft uiteraard ook te maken met het feit dat de start van de koopjes niet in het weekend valt: "Veel mensen moeten werken, waardoor ze niet naar de zomerkoopjes kunnen. In de vroege voormiddag is de klant op zoek naar koopjes, terwijl er 's namiddags gezocht wordt naar verfrissing tegen de hitte", klinkt het.

 

Uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen blijkt dan weer dat de zelfstandige boetieks hun omzet met 6% zagen dalen ten opzichte van de eerste koopjesdag in juli 2014: "Verwonderlijk is dat niet, het was te warm om te shoppen. De tropische temperaturen hadden een invloed op deze eerste koopjesdag. Bovendien bleek ook dat de duurdere, gekledere stukken in de rekken bleven liggen en dat de consumenten vooral interesse hadden in typische zomerkledij zoals topjes, rokjes, kleedjes, bikini's en sandalen."

 

Enkel ketens verkochten meer

Comeos, de handelsfederatie die vooral ketens overkoepelt, spreekt als enige van een succes: "Handelaars verkochten 20% meer dan vorig jaar. Cijfers van Worldline bevestigen dit: met een totaal van 2.698.434 transacties om 15.30 uur lag het aantal transacties ruim 20% hoger dan de eerste soldendag in 2014."

 

Al erkent ook Comeos dat de hittegolf een spelbreker was: "Zo was er opvallend minder volk in de winkelstraten." Hoe de ketens dan aan die meerverkoop kwamen? "Wie de warmte trotseerde om op soldenjacht te gaan, gaf onmiddellijk veel uit", besluit Comeos.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top