Zware vrachtwagens verbannen uit stads- en dorpskernen?

Zware vrachtwagens verbannen uit stads- en dorpskernen?

Na alweer een dodelijk ongeval met een vrachtwagen en een jonge fietser steekt opnieuw de roep op om trucks uit dorps- en stadskernen te weren. Nieuwe uitdagingen voor de retailers? Zeker, al bestaan er wel degelijk betaalbare én veiliger oplossingen voor die fameuze last mile.

"Niemand rijdt graag door stadscentrum"

Geluidshinder, milieuoverlast, vervuilende uitstoot én... dodehoekongevallen die mensenlevens eisen. "Eigenlijk horen zware vrachtwagens niet thuis in een omgeving waar mensen moeten spelen en leven", zo stelt Roel De Cleen van de Fietsersbond na alweer een dodehoekongeval met een vrachtwagen en een jonge fietser, begin vorige week.

 

Febetra, de koepel van de transportbedrijven, wijst erop dat ze haar leden-chauffeurs blijft sensibiliseren voor deze problematiek en dat ze samen met het BIVV, het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid, nieuwe systemen blijft testen om dergelijke ongevallen te voorkomen.

 

Zelfs het idee om zware trucks uit de leefkernen te weren, schiet de transportfederatie niet zomaar af: "Maar het moet wel haalbaar zijn natuurlijk. Wij willen daarover met alle bevoegde instanties rond de tafel gaan zitten om na te gaan welke bijkomende maatregelen genomen kunnen worden", zegt woordvoerder Isabelle De Maegt.

 

"Niemand rijdt graag door het stadscentrum voor zijn plezier. Dat is elke keer weer een risico", geven enkele chauffeurs van een tientonner toe voor de camera van Terzake. Het wisselende verkeer, de fietsers én de tijdsdruk van alle kanten: het zijn slechts enkele van de verklaringen. 

 

Leveringen 's nachts, of kleinschaliger?

Alleeen kan niemand ontkennen dat er nu eenmaal flink wat winkels in de stads- en dorpskernen gelegen zijn, vaak zelfs in de buurt van scholen. "Hoe ga je die ooit beleverd krijgen?", vraagt een van de chauffeurs zich af. "We hebben die problematiek vroeger ook gehad. Dan moest het met nachtleveringen gebeuren, maar elke keer hadden we miserie met de buurtbewoners omdat we te veel lawaai maakten."

 

Een alternatieve oplossing ligt misschien in binnenstedelijke belevering via kleinere, al dan niet elektrische bestelwagens en dito bakfietsen. Grote trucks leveren hun goederen af in depots aan de stadsrand, van waaruit de winkeliers worden beleverd. Een beetje zoals nu al anderhalf jaar gebeurt in Hasselt, waar CityDepot intussen zo'n 150 winkels bevoorraadt.

 

Deze maand nog start ook het Brussels Gewest een proefproject rond slimme en duurzame stadsbevoorrading voor de detailhandel. Dat project zal tot maart 2015 lopen. En ook Gent, Brugge, Oostende, Charleroi, Namen en Luik bestuderen de haalbaarheid van soortgelijke binnenstadsprojecten. "De geesten beginnen te rijpen dat het elke dag moeilijker én duurder wordt om te leveren in stadscentra", bevestigt Marc Schepers van City Depot.

Tags: