Zware vrachtwagens verbannen uit stads- en dorpskernen?

Zware vrachtwagens verbannen uit stads- en dorpskernen?

Na alweer een dodelijk ongeval met een vrachtwagen en een jonge fietser steekt opnieuw de roep op om trucks uit dorps- en stadskernen te weren. Nieuwe uitdagingen voor de retailers? Zeker, al bestaan er wel degelijk betaalbare én veiliger oplossingen voor die fameuze last mile.

"Niemand rijdt graag door stadscentrum"

Geluidshinder, milieuoverlast, vervuilende uitstoot én... dodehoekongevallen die mensenlevens eisen. "Eigenlijk horen zware vrachtwagens niet thuis in een omgeving waar mensen moeten spelen en leven", zo stelt Roel De Cleen van de Fietsersbond na alweer een dodehoekongeval met een vrachtwagen en een jonge fietser, begin vorige week.

 

Febetra, de koepel van de transportbedrijven, wijst erop dat ze haar leden-chauffeurs blijft sensibiliseren voor deze problematiek en dat ze samen met het BIVV, het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid, nieuwe systemen blijft testen om dergelijke ongevallen te voorkomen.

 

Zelfs het idee om zware trucks uit de leefkernen te weren, schiet de transportfederatie niet zomaar af: "Maar het moet wel haalbaar zijn natuurlijk. Wij willen daarover met alle bevoegde instanties rond de tafel gaan zitten om na te gaan welke bijkomende maatregelen genomen kunnen worden", zegt woordvoerder Isabelle De Maegt.

 

"Niemand rijdt graag door het stadscentrum voor zijn plezier. Dat is elke keer weer een risico", geven enkele chauffeurs van een tientonner toe voor de camera van Terzake. Het wisselende verkeer, de fietsers én de tijdsdruk van alle kanten: het zijn slechts enkele van de verklaringen. 

 

Leveringen 's nachts, of kleinschaliger?

Alleeen kan niemand ontkennen dat er nu eenmaal flink wat winkels in de stads- en dorpskernen gelegen zijn, vaak zelfs in de buurt van scholen. "Hoe ga je die ooit beleverd krijgen?", vraagt een van de chauffeurs zich af. "We hebben die problematiek vroeger ook gehad. Dan moest het met nachtleveringen gebeuren, maar elke keer hadden we miserie met de buurtbewoners omdat we te veel lawaai maakten."

 

Een alternatieve oplossing ligt misschien in binnenstedelijke belevering via kleinere, al dan niet elektrische bestelwagens en dito bakfietsen. Grote trucks leveren hun goederen af in depots aan de stadsrand, van waaruit de winkeliers worden beleverd. Een beetje zoals nu al anderhalf jaar gebeurt in Hasselt, waar CityDepot intussen zo'n 150 winkels bevoorraadt.

 

Deze maand nog start ook het Brussels Gewest een proefproject rond slimme en duurzame stadsbevoorrading voor de detailhandel. Dat project zal tot maart 2015 lopen. En ook Gent, Brugge, Oostende, Charleroi, Namen en Luik bestuderen de haalbaarheid van soortgelijke binnenstadsprojecten. "De geesten beginnen te rijpen dat het elke dag moeilijker én duurder wordt om te leveren in stadscentra", bevestigt Marc Schepers van City Depot.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

11/08/2017

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Amazon wil concurreren met Ticketmaster

11/08/2017

Amazon is in gesprek met eigenaars van Amerikaanse evenementenlocaties om te bekijken of het in de nabije toekomst mogelijk is om tickets voor die evenementen te verkopen via de webshop van het Amerikaanse bedrijf.

Fietsherstellers weigeren fietsen van mindere kwaliteit

11/08/2017

Steeds meer fietsherstellers weigeren om fietsen te herstellen die online of in de supermarkt werden gekocht. Ze geven daarbij liever voorrang aan de eigen klanten of fietsen van de topmerken.

Recordomzet voor Henkel

10/08/2017

Henkel zag in het tweede kwartaal zijn omzet afklokken op een record van net geen 5,1 miljard euro, met dank aan de overname van wasmiddelconcern Sun. Voor het eerst in zijn geschiedenis klimt de halfjaaromzet meteen boven de tien miljard euro.

Ook Dreamland weg uit centrum Eeklo

10/08/2017

Speelgoed- en vrijetijdsketen Dreamland sluit eind dit jaar de deuren van zijn vestiging in Eeklo. De Colruyt-dochter is op zoek naar een ruimer pand met meer parkeergelegenheid. Het vertrek is een nieuwe aderlating voor het centrum van Eeklo.

Waarom retailers sociale media ernstig moeten nemen

08/08/2017

'Content marketing' is meer dan een buzzword: ook retailers kunnen hun voordeel doen met de kracht van verhalen. Dat bewees Snackbytes bijvoorbeeld met een succescase voor Schoenen Torfs.

Back to top