Zware vrachtwagens verbannen uit stads- en dorpskernen? | RetailDetail

Zware vrachtwagens verbannen uit stads- en dorpskernen?

Zware vrachtwagens verbannen uit stads- en dorpskernen?

Na alweer een dodelijk ongeval met een vrachtwagen en een jonge fietser steekt opnieuw de roep op om trucks uit dorps- en stadskernen te weren. Nieuwe uitdagingen voor de retailers? Zeker, al bestaan er wel degelijk betaalbare én veiliger oplossingen voor die fameuze last mile.

"Niemand rijdt graag door stadscentrum"

Geluidshinder, milieuoverlast, vervuilende uitstoot én... dodehoekongevallen die mensenlevens eisen. "Eigenlijk horen zware vrachtwagens niet thuis in een omgeving waar mensen moeten spelen en leven", zo stelt Roel De Cleen van de Fietsersbond na alweer een dodehoekongeval met een vrachtwagen en een jonge fietser, begin vorige week.

 

Febetra, de koepel van de transportbedrijven, wijst erop dat ze haar leden-chauffeurs blijft sensibiliseren voor deze problematiek en dat ze samen met het BIVV, het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid, nieuwe systemen blijft testen om dergelijke ongevallen te voorkomen.

 

Zelfs het idee om zware trucks uit de leefkernen te weren, schiet de transportfederatie niet zomaar af: "Maar het moet wel haalbaar zijn natuurlijk. Wij willen daarover met alle bevoegde instanties rond de tafel gaan zitten om na te gaan welke bijkomende maatregelen genomen kunnen worden", zegt woordvoerder Isabelle De Maegt.

 

"Niemand rijdt graag door het stadscentrum voor zijn plezier. Dat is elke keer weer een risico", geven enkele chauffeurs van een tientonner toe voor de camera van Terzake. Het wisselende verkeer, de fietsers én de tijdsdruk van alle kanten: het zijn slechts enkele van de verklaringen. 

 

Leveringen 's nachts, of kleinschaliger?

Alleeen kan niemand ontkennen dat er nu eenmaal flink wat winkels in de stads- en dorpskernen gelegen zijn, vaak zelfs in de buurt van scholen. "Hoe ga je die ooit beleverd krijgen?", vraagt een van de chauffeurs zich af. "We hebben die problematiek vroeger ook gehad. Dan moest het met nachtleveringen gebeuren, maar elke keer hadden we miserie met de buurtbewoners omdat we te veel lawaai maakten."

 

Een alternatieve oplossing ligt misschien in binnenstedelijke belevering via kleinere, al dan niet elektrische bestelwagens en dito bakfietsen. Grote trucks leveren hun goederen af in depots aan de stadsrand, van waaruit de winkeliers worden beleverd. Een beetje zoals nu al anderhalf jaar gebeurt in Hasselt, waar CityDepot intussen zo'n 150 winkels bevoorraadt.

 

Deze maand nog start ook het Brussels Gewest een proefproject rond slimme en duurzame stadsbevoorrading voor de detailhandel. Dat project zal tot maart 2015 lopen. En ook Gent, Brugge, Oostende, Charleroi, Namen en Luik bestuderen de haalbaarheid van soortgelijke binnenstadsprojecten. "De geesten beginnen te rijpen dat het elke dag moeilijker én duurder wordt om te leveren in stadscentra", bevestigt Marc Schepers van City Depot.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.