Zware vrachtwagens verbannen uit stads- en dorpskernen?

Zware vrachtwagens verbannen uit stads- en dorpskernen?

Na alweer een dodelijk ongeval met een vrachtwagen en een jonge fietser steekt opnieuw de roep op om trucks uit dorps- en stadskernen te weren. Nieuwe uitdagingen voor de retailers? Zeker, al bestaan er wel degelijk betaalbare én veiliger oplossingen voor die fameuze last mile.

"Niemand rijdt graag door stadscentrum"

Geluidshinder, milieuoverlast, vervuilende uitstoot én... dodehoekongevallen die mensenlevens eisen. "Eigenlijk horen zware vrachtwagens niet thuis in een omgeving waar mensen moeten spelen en leven", zo stelt Roel De Cleen van de Fietsersbond na alweer een dodehoekongeval met een vrachtwagen en een jonge fietser, begin vorige week.

 

Febetra, de koepel van de transportbedrijven, wijst erop dat ze haar leden-chauffeurs blijft sensibiliseren voor deze problematiek en dat ze samen met het BIVV, het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid, nieuwe systemen blijft testen om dergelijke ongevallen te voorkomen.

 

Zelfs het idee om zware trucks uit de leefkernen te weren, schiet de transportfederatie niet zomaar af: "Maar het moet wel haalbaar zijn natuurlijk. Wij willen daarover met alle bevoegde instanties rond de tafel gaan zitten om na te gaan welke bijkomende maatregelen genomen kunnen worden", zegt woordvoerder Isabelle De Maegt.

 

"Niemand rijdt graag door het stadscentrum voor zijn plezier. Dat is elke keer weer een risico", geven enkele chauffeurs van een tientonner toe voor de camera van Terzake. Het wisselende verkeer, de fietsers én de tijdsdruk van alle kanten: het zijn slechts enkele van de verklaringen. 

 

Leveringen 's nachts, of kleinschaliger?

Alleeen kan niemand ontkennen dat er nu eenmaal flink wat winkels in de stads- en dorpskernen gelegen zijn, vaak zelfs in de buurt van scholen. "Hoe ga je die ooit beleverd krijgen?", vraagt een van de chauffeurs zich af. "We hebben die problematiek vroeger ook gehad. Dan moest het met nachtleveringen gebeuren, maar elke keer hadden we miserie met de buurtbewoners omdat we te veel lawaai maakten."

 

Een alternatieve oplossing ligt misschien in binnenstedelijke belevering via kleinere, al dan niet elektrische bestelwagens en dito bakfietsen. Grote trucks leveren hun goederen af in depots aan de stadsrand, van waaruit de winkeliers worden beleverd. Een beetje zoals nu al anderhalf jaar gebeurt in Hasselt, waar CityDepot intussen zo'n 150 winkels bevoorraadt.

 

Deze maand nog start ook het Brussels Gewest een proefproject rond slimme en duurzame stadsbevoorrading voor de detailhandel. Dat project zal tot maart 2015 lopen. En ook Gent, Brugge, Oostende, Charleroi, Namen en Luik bestuderen de haalbaarheid van soortgelijke binnenstadsprojecten. "De geesten beginnen te rijpen dat het elke dag moeilijker én duurder wordt om te leveren in stadscentra", bevestigt Marc Schepers van City Depot.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top