RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe e-commerce de concurrentie in doe-het-zelf aanwakkert

icon
Doe-Het-Zelf/Tuin2 november, 2017

De grote doe-het-zelfketens concurreren online met een steeds ruimer assortiment. De impact van pure players blijft voorlopig eerder beperkt, maar het speelveld wijzigt toch. Welke impact verwachten de retailers?

Inhaalslag

Ook al is doe-het-zelf misschien niet de meest voor de hand liggende markt voor e-commerce, toch voeren de ‘grote drie’ retailers in de sector de online concurrentie stelselmatig op. Dat blijkt uit een recente analyse door Daltix, dat gespecialiseerd is in het online verzamelen en verrijken van data voor retailmanagers.

 

Begin juli bevatte de webshop van Brico al meer dan 46.000 referenties: daarmee had de marktleider een beduidend groter aanbod dan de collega’s Hubo (36.000) en Gamma (een goeie 30.000). Die aantallen bleven het afgelopen jaar bij alle retailers stijgen, maar de ‘achtervolgers’ maken wel een inhaalslag: tussen september 2016 en juli 2017 bedroeg de groei bij Hubo 66%, bij Gamma 41% en bij Brico 20%.

 

De concurrentie lijkt zich vooral af te spelen in de categorieën tuin, ijzerwaren en gereedschap: hier zien we het grootste aantal sku’s en ook de sterkste groei van het aanbod. De tuincategorie bijvoorbeeld groeide met 88% bij Brico, met 70% bij Gamma en met 62% bij Hubo. Grote verschillen tussen de doe-het-zelfketens merken we in het huismerkenbeleid: online groeit het aanbod bij alle drie, met percentages tussen 15 en 26%. Het aandeel eigen merken loopt wel enorm uiteen: van 1% bij Hubo tot 32% bij Gamma. Wellicht een weerspiegeling van het aanbod in de fysieke winkels?

 

Pure players roeren zich

De grote onlinespelers, zoals Coolblue en Bol.com, breiden intussen hun actieterrein steeds verder uit. Hun aanbod wordt steeds breder: in elke markt pikken ze er de hardlopers uit en vormen ze bijkomende concurrentie voor de traditionele spelers. Ook in doe-het-zelf lijkt dat te gebeuren, maken we op uit de cijfers van Daltix. Een analyse ging na hoeveel producten van de grote drie ook aanwezig zijn op de platforms van Bol.com en Coolblue.

 

Zo’n 15% van het aanbod bij Brico, Gamma en Hubo vind je ook bij Bol.com, zo blijkt. Coolblue lijkt voorlopig veel minder geïnteresseerd in de doe-het-zelfmarkt: de overlap bedraagt 2% met Brico, 3% met Gamma en 4% met Hubo. Beide onlinespelers lijken te focussen op de makkelijkste of meest toegankelijke categorieën: verlichting, gereedschap, elektra, tuin, keuken… De percentages ogen eerder bescheiden, maar als het inderdaad om de hardlopers gaat, dan doen de pure players op een slimme manier aan ‘cherry-picking’. Op die manier kunnen ze het de traditionele retailers toch lastig maken.

 

Online oriënteren

We vroegen de doe-het-zelvers om een reactie. “Online is zeer belangrijk voor wat betreft de aspecten oriëntatie, navigatie en inspiratie”, zegt Dieter Struye, algemeen directeur van Brico en Brico Plan-It. “Mensen informeren zich online, de winkel komt pas op het eind van het beslissingsproces. In louter verkoop vertegenwoordigt online slechts enkele procenten van de omzet.” Brico is een voorloper inzake online aanwezigheid: de retailer begon er al vroeg mee, heeft het grootste aantal artikels online en investeerde sterk in organische zoekresultaten. De sterke merknaam helpt daarbij.

 

Brico kiest ervoor om specialist te zijn in een aantal ‘destination categories’ en die keuzes vinden we ook online terug. “Ook wanneer het gaat om artikelen die online maar moeilijk verkopen. Want het gaat om die oriëntatie. We willen een sterke ‘long tail’ creëren, maar we gaan niet verbreden naar artikelen die buiten onze focus vallen. Brico.be mag geen marktplaats worden waar je vanalles kan kopen. Pure players zullen onvermijdelijk een deel van de markt innemen, maar wij focussen op de ‘harde’ doe-het-zelf.”

 

Afhaalpunten blijven het dominante model: “Ons winkelnetwerk is onze sterkte, net als de competentie van onze medewerkers. Die factoren moeten we uitspelen. Digitaal staat ten dienste van onze winkels. Ook de consument verkiest om de producten af te halen. Mensen zijn niet altijd thuis, en ze hebben hun bestelling vaak dringend nodig. Wij zetten de bestellingen snel klaar: gegarandeerd de volgende dag, maar soms al binnen het uur.”

 

De bestverkopende categorie online is alles wat met de tuin te maken heeft: van tuinmeubelen tot grasmaaiers. Ook vloerbedekking, opberging en power tools doen het goed online. Marginaal is de online verkoop voor sanitair, ruw hout of elektriciteit.

 

Groeisegment

“Deze data zijn zeer interessant, maar zijn geen verrassing”, vindt Peter Andriessen van bij Hubo België. “Daltix is één van de spelers die zich op deze niche gestort hebben en een online vergelijkingstool aanbieden. Het belang van het opmeten en bewaken van de evoluties qua verkoopprijzen en assortiment neemt steeds toe, al blijft het daarnaast ook belangrijk een vertrouwensband met de klant te behouden. Prijs is één zaak voor de klant, langs de andere kant dient hij zich gerust te voelen in de oplossing die hem aangeboden wordt. Puur op prijs spelen, zal leiden tot een erosie van de markt.”

 

Hubo verwacht een sterke groei van online: in eerste instantie oriënterend en vergelijkend, in tweede instantie kopend. “Het aantal referenties dat online verschijnt, zal ongetwijfeld blijven toenemen. Online werkt het best in de categorieën die je toont. WYSIWYG: what you see is what you get (buy).” De keten gelooft wél in thuisleveringen als groeisegment voor doe-het-zelf, maar de snelheid en de beschikbaarheid van het fysieke winkelpunt (en ook de additionele dienstverlening en advies) maken dat de winkel veruit het belangrijkste kanaal blijft. Wel komen bepaalde assortimenten (zoals tools) online heel sterk op.

 

“Per definitie zal de concurrentie stijgen”, verwacht Andriessen. “Meer en meer e-shops bieden doe-het-zelf artikelen aan die zonder additionele services verkocht kunnen worden. Voor deze assortimenten zullen prijs en snelheid een steeds belangrijker vechtpunt worden.”

Meer over... Doe-Het-Zelf/Tuin
Zie meer
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin5 december, 2025
    Hoe Obi de doe-het-zelfdip denkt te overwinnen

    De Duitse doe-het-zelfgroep Obi kiest in een krimpende markt voor de aanval: topman Sebastian Gundel wil een half miljard euro extra omzet realiseren. Hoe pakt hij dat aan?

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin5 december, 2025
    Dit zijn de winkels die Brico verzelfstandigt

    Doe-het-zelfketen Brico verzelfstandigt een deel van het Belgische winkelnetwerk. De Franstalige vakbond CNE lekt een lijst met de eerste locaties, al ontkent Brico zelf dat de vestigingen al definitief vastliggen.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin4 december, 2025
    Maxeda wil winkels van Brico en Praxis verzelfstandigen

    Om zijn hoge schuldenlast te verlichten, is doe-het-zelfgroep Maxeda, eigenaar van de ketens Brico en Praxis, van plan om tien winkels in de Benelux te verkopen aan zelfstandige ondernemers.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN