12% omzetgroei voor Panos dankzij warme snacks | RetailDetail

12% omzetgroei voor Panos dankzij warme snacks

12% omzetgroei voor Panos dankzij warme snacks

De broodjesketen Panos, die in België 219 vestigingen telt, zag zijn omzet vorig jaar met 12% stijgen. Een concreet omzetcijfer werd echter niet meegedeeld. Vooral het segment van de warme snacks groeide sterk, zo meldt Deli, de franchisegroep boven Panos in ons land.

Met dank aan de crisis

Dat het segment van de warme snacks (bladerdeeggebakjes, pizza’s, panizza’s, …) sterk groeide, is volgens Thomas Dusart, marketing manager van Deli, toe te schrijven aan de crisis: "Het lijkt erop dat wij profiteren van het feit dat klanten die vroeger de gewoonte hadden om een warme lunch te nuttigen in een restaurant, nu kiezen voor een goedkopere variant, onder de vorm van onze warme snacks."

 

Panos mikt dan ook volop op de prijsbewuste consument: "In plaats van de verhoogde grondstofprijzen te proberen recupereren door zelf de verkoopprijzen te verhogen, kiest Panos ervoor om die verliezen in marge te compenseren door meer klanten aan te trekken middels promotionele acties. Dat principe lijkt zijn vruchten af te werpen, want ook de omzetcijfers van januari lieten een significante stijging optekenen", klinkt het.

 

90% naamsbekendheid

Panos, dat dit jaar zijn 30e verjaardag viert, geniet bij de Belgische consument een naamsbekendheid van liefst 90% en krijgt - volgens eigen tevredenheidsonderzoek - van zijn klanten een 8/10 op het vlak van prijs-kwaliteitverhouding. "Maar in plaats van op onze lauweren te rusten, willen we ons er van blijven vergewissen dat die cijfers nog altijd gelden en kunnen we de prijzen eventueel aanpassen in functie van de mening van onze klanten, terwijl we tegelijkertijd ook de rentabiliteit van onze franchises in het oog houden", aldus nog Dusart.

 

Panos kondigt ook aan dat het dit jaar nog een groot deel van zijn verbruikszalen grondig gaat renoveren. De keten heeft in België 104 Panos City-vestigingen in de stadscentra en in commerciële zones, 68 Panos Petrols in tankstations, 35 Panos Rails in treinstations en 7 Panos Metro's in de Brusselse metro. Daarnaast telt de groep ook nog twee Panos Leisures (bij Plopsa), twee Panos Press Shops (een derde opent nog deze maand in Brussel) en één Panos Airport. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".