12% omzetgroei voor Panos dankzij warme snacks | RetailDetail

12% omzetgroei voor Panos dankzij warme snacks

12% omzetgroei voor Panos dankzij warme snacks

De broodjesketen Panos, die in België 219 vestigingen telt, zag zijn omzet vorig jaar met 12% stijgen. Een concreet omzetcijfer werd echter niet meegedeeld. Vooral het segment van de warme snacks groeide sterk, zo meldt Deli, de franchisegroep boven Panos in ons land.

Met dank aan de crisis

Dat het segment van de warme snacks (bladerdeeggebakjes, pizza’s, panizza’s, …) sterk groeide, is volgens Thomas Dusart, marketing manager van Deli, toe te schrijven aan de crisis: "Het lijkt erop dat wij profiteren van het feit dat klanten die vroeger de gewoonte hadden om een warme lunch te nuttigen in een restaurant, nu kiezen voor een goedkopere variant, onder de vorm van onze warme snacks."

 

Panos mikt dan ook volop op de prijsbewuste consument: "In plaats van de verhoogde grondstofprijzen te proberen recupereren door zelf de verkoopprijzen te verhogen, kiest Panos ervoor om die verliezen in marge te compenseren door meer klanten aan te trekken middels promotionele acties. Dat principe lijkt zijn vruchten af te werpen, want ook de omzetcijfers van januari lieten een significante stijging optekenen", klinkt het.

 

90% naamsbekendheid

Panos, dat dit jaar zijn 30e verjaardag viert, geniet bij de Belgische consument een naamsbekendheid van liefst 90% en krijgt - volgens eigen tevredenheidsonderzoek - van zijn klanten een 8/10 op het vlak van prijs-kwaliteitverhouding. "Maar in plaats van op onze lauweren te rusten, willen we ons er van blijven vergewissen dat die cijfers nog altijd gelden en kunnen we de prijzen eventueel aanpassen in functie van de mening van onze klanten, terwijl we tegelijkertijd ook de rentabiliteit van onze franchises in het oog houden", aldus nog Dusart.

 

Panos kondigt ook aan dat het dit jaar nog een groot deel van zijn verbruikszalen grondig gaat renoveren. De keten heeft in België 104 Panos City-vestigingen in de stadscentra en in commerciële zones, 68 Panos Petrols in tankstations, 35 Panos Rails in treinstations en 7 Panos Metro's in de Brusselse metro. Daarnaast telt de groep ook nog twee Panos Leisures (bij Plopsa), twee Panos Press Shops (een derde opent nog deze maand in Brussel) en één Panos Airport. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.