183 Vlaamse streekproducten erkend voorbije 10 jaar | RetailDetail

183 Vlaamse streekproducten erkend voorbije 10 jaar

183 Vlaamse streekproducten erkend voorbije 10 jaar

Het Vlaams label voor traditionele streekproducten bestaat tien jaar. Dat werd met licentiehouders en sympathisanten gevierd in het Groot Vleeshuis in Gent. Er zijn ondertussen al 183 erkende Vlaamse streekproducten.

Vooral vlees(waren)

"Het pallet aan erkende Vlaamse streekproducten is ondertussen bijzonder breed en rijk geschakeerd: bier, sterke drank, wijn, vlees, zuivel, fruit, groenten, bakkerijproducten, ...", zegt woordvoerder Liliane Driesen van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).

 

In sommige sectoren is het aantal erkenningen wel uitgebreider dan in andere: "Zo steekt het groot aantal erkenningen voor vlees en vleeswaren wat af tegen het beperkte aantal erkenningen voor bijvoorbeeld groenten, fruit en bakkerijproducten. Hier liggen zeker nog kansen voor erkenningen", klinkt het bij VLAM.

 

Voldoen aan 5 criteria

De 183 erkende streekproducten zijn afkomstig van heel diverse bedrijven en variëren in schaalgrootte en in lengte van traditie. Ze moeten wel allemaal voldoen aan vijf criteria: bereid zijn met streekeigen grondstoffen, door de lokale bevolking of door een breder publiek aanvaard zijn als traditioneel streekeigen product, op ambachtelijke wijze vervaardigd worden volgens aloude traditie, gemaakt worden in de streek van oorsprong en een traditie van minstens 25 jaar kennen.

 

Het Steunpunt Streekproducten wil de bekendheid van het label nog vergroten en houdt daarom drie erkenningsrondes per jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.