183 Vlaamse streekproducten erkend voorbije 10 jaar

183 Vlaamse streekproducten erkend voorbije 10 jaar

Het Vlaams label voor traditionele streekproducten bestaat tien jaar. Dat werd met licentiehouders en sympathisanten gevierd in het Groot Vleeshuis in Gent. Er zijn ondertussen al 183 erkende Vlaamse streekproducten.

Vooral vlees(waren)

"Het pallet aan erkende Vlaamse streekproducten is ondertussen bijzonder breed en rijk geschakeerd: bier, sterke drank, wijn, vlees, zuivel, fruit, groenten, bakkerijproducten, ...", zegt woordvoerder Liliane Driesen van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).

 

In sommige sectoren is het aantal erkenningen wel uitgebreider dan in andere: "Zo steekt het groot aantal erkenningen voor vlees en vleeswaren wat af tegen het beperkte aantal erkenningen voor bijvoorbeeld groenten, fruit en bakkerijproducten. Hier liggen zeker nog kansen voor erkenningen", klinkt het bij VLAM.

 

Voldoen aan 5 criteria

De 183 erkende streekproducten zijn afkomstig van heel diverse bedrijven en variëren in schaalgrootte en in lengte van traditie. Ze moeten wel allemaal voldoen aan vijf criteria: bereid zijn met streekeigen grondstoffen, door de lokale bevolking of door een breder publiek aanvaard zijn als traditioneel streekeigen product, op ambachtelijke wijze vervaardigd worden volgens aloude traditie, gemaakt worden in de streek van oorsprong en een traditie van minstens 25 jaar kennen.

 

Het Steunpunt Streekproducten wil de bekendheid van het label nog vergroten en houdt daarom drie erkenningsrondes per jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top