183 Vlaamse streekproducten erkend voorbije 10 jaar

183 Vlaamse streekproducten erkend voorbije 10 jaar

Het Vlaams label voor traditionele streekproducten bestaat tien jaar. Dat werd met licentiehouders en sympathisanten gevierd in het Groot Vleeshuis in Gent. Er zijn ondertussen al 183 erkende Vlaamse streekproducten.

Vooral vlees(waren)

"Het pallet aan erkende Vlaamse streekproducten is ondertussen bijzonder breed en rijk geschakeerd: bier, sterke drank, wijn, vlees, zuivel, fruit, groenten, bakkerijproducten, ...", zegt woordvoerder Liliane Driesen van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).

 

In sommige sectoren is het aantal erkenningen wel uitgebreider dan in andere: "Zo steekt het groot aantal erkenningen voor vlees en vleeswaren wat af tegen het beperkte aantal erkenningen voor bijvoorbeeld groenten, fruit en bakkerijproducten. Hier liggen zeker nog kansen voor erkenningen", klinkt het bij VLAM.

 

Voldoen aan 5 criteria

De 183 erkende streekproducten zijn afkomstig van heel diverse bedrijven en variëren in schaalgrootte en in lengte van traditie. Ze moeten wel allemaal voldoen aan vijf criteria: bereid zijn met streekeigen grondstoffen, door de lokale bevolking of door een breder publiek aanvaard zijn als traditioneel streekeigen product, op ambachtelijke wijze vervaardigd worden volgens aloude traditie, gemaakt worden in de streek van oorsprong en een traditie van minstens 25 jaar kennen.

 

Het Steunpunt Streekproducten wil de bekendheid van het label nog vergroten en houdt daarom drie erkenningsrondes per jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top