183 Vlaamse streekproducten erkend voorbije 10 jaar | RetailDetail

183 Vlaamse streekproducten erkend voorbije 10 jaar

183 Vlaamse streekproducten erkend voorbije 10 jaar

Het Vlaams label voor traditionele streekproducten bestaat tien jaar. Dat werd met licentiehouders en sympathisanten gevierd in het Groot Vleeshuis in Gent. Er zijn ondertussen al 183 erkende Vlaamse streekproducten.

Vooral vlees(waren)

"Het pallet aan erkende Vlaamse streekproducten is ondertussen bijzonder breed en rijk geschakeerd: bier, sterke drank, wijn, vlees, zuivel, fruit, groenten, bakkerijproducten, ...", zegt woordvoerder Liliane Driesen van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).

 

In sommige sectoren is het aantal erkenningen wel uitgebreider dan in andere: "Zo steekt het groot aantal erkenningen voor vlees en vleeswaren wat af tegen het beperkte aantal erkenningen voor bijvoorbeeld groenten, fruit en bakkerijproducten. Hier liggen zeker nog kansen voor erkenningen", klinkt het bij VLAM.

 

Voldoen aan 5 criteria

De 183 erkende streekproducten zijn afkomstig van heel diverse bedrijven en variëren in schaalgrootte en in lengte van traditie. Ze moeten wel allemaal voldoen aan vijf criteria: bereid zijn met streekeigen grondstoffen, door de lokale bevolking of door een breder publiek aanvaard zijn als traditioneel streekeigen product, op ambachtelijke wijze vervaardigd worden volgens aloude traditie, gemaakt worden in de streek van oorsprong en een traditie van minstens 25 jaar kennen.

 

Het Steunpunt Streekproducten wil de bekendheid van het label nog vergroten en houdt daarom drie erkenningsrondes per jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.