183 Vlaamse streekproducten erkend voorbije 10 jaar

183 Vlaamse streekproducten erkend voorbije 10 jaar

Het Vlaams label voor traditionele streekproducten bestaat tien jaar. Dat werd met licentiehouders en sympathisanten gevierd in het Groot Vleeshuis in Gent. Er zijn ondertussen al 183 erkende Vlaamse streekproducten.

Vooral vlees(waren)

"Het pallet aan erkende Vlaamse streekproducten is ondertussen bijzonder breed en rijk geschakeerd: bier, sterke drank, wijn, vlees, zuivel, fruit, groenten, bakkerijproducten, ...", zegt woordvoerder Liliane Driesen van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).

 

In sommige sectoren is het aantal erkenningen wel uitgebreider dan in andere: "Zo steekt het groot aantal erkenningen voor vlees en vleeswaren wat af tegen het beperkte aantal erkenningen voor bijvoorbeeld groenten, fruit en bakkerijproducten. Hier liggen zeker nog kansen voor erkenningen", klinkt het bij VLAM.

 

Voldoen aan 5 criteria

De 183 erkende streekproducten zijn afkomstig van heel diverse bedrijven en variëren in schaalgrootte en in lengte van traditie. Ze moeten wel allemaal voldoen aan vijf criteria: bereid zijn met streekeigen grondstoffen, door de lokale bevolking of door een breder publiek aanvaard zijn als traditioneel streekeigen product, op ambachtelijke wijze vervaardigd worden volgens aloude traditie, gemaakt worden in de streek van oorsprong en een traditie van minstens 25 jaar kennen.

 

Het Steunpunt Streekproducten wil de bekendheid van het label nog vergroten en houdt daarom drie erkenningsrondes per jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top