2013 goed jaar voor FrieslandCampina | RetailDetail

2013 goed jaar voor FrieslandCampina

2013 goed jaar voor FrieslandCampina

2013 was een goed jaar voor FrieslandCampina: de leden-melkveehouders ontvingen een historisch hoge melkprijs en de netto-omzet steeg dan ook met 10,8 procent, naar 11,4 miljard euro.

Groeiend volume en hogere prijzen

De winst daalde daarentegen wel met 43,5 procent, naar 157 miljoen euro, door een daling in goodwill: zonder die factor zou de winst gestegen zijn met 17,6 procent naar 327 miljoen euro. De bijzondere waardevermindering kwam er, omdat de resultaatverwachtingen in Europa naar beneden zijn bijgesteld als gevolg van de aanhoudende crisis.

 

Grote groeiers binnen het bedrijf waren kindervoeding (+10,8 procent in volume) en zuiveldranken in Azië en Afrika (+10,8 procent in volume). Ook het volume van merkkaas steeg met 9,5 procent, dankzij een toenemende export.

 

Het totale volume van FrieslandCampina groeide met 3 procent, een stijging ten opzichte van de 2,4 procent van 2012. Verder werd er ook 559 miljoen euro geïnvesteerd in het uitbreiden van de productie van kindervoeding en de melkverwerking. In Europa bleef er wel druk op het volume en de omzet, vanwege de aanhoudende economische crisis.

 

"Een goed jaar"

"2013 was voor FrieslandCampina een goed jaar. De verbetering van het resultaat is vooral het gevolg van volumegroei in de drie strategische groeicategorieën (kindervoeding, zuiveldranken en merkkaas), het doorberekenen van de hogere garantieprijs, verdergaande efficiencyverbeteringen in de productie en kostenbeheersing bij de Europese werkmaatschappijen", zegt CEO Cees 't Hart.

 

In 2014 verwacht FrieslandCampina verder te groeien in kindervoeding en zuiveldranken in Azië en Afrika, al wordt er wel rekening gehouden met toenemende concurrentie van lokale aanbieders.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.