2013 goed jaar voor FrieslandCampina

2013 goed jaar voor FrieslandCampina

2013 was een goed jaar voor FrieslandCampina: de leden-melkveehouders ontvingen een historisch hoge melkprijs en de netto-omzet steeg dan ook met 10,8 procent, naar 11,4 miljard euro.

Groeiend volume en hogere prijzen

De winst daalde daarentegen wel met 43,5 procent, naar 157 miljoen euro, door een daling in goodwill: zonder die factor zou de winst gestegen zijn met 17,6 procent naar 327 miljoen euro. De bijzondere waardevermindering kwam er, omdat de resultaatverwachtingen in Europa naar beneden zijn bijgesteld als gevolg van de aanhoudende crisis.

 

Grote groeiers binnen het bedrijf waren kindervoeding (+10,8 procent in volume) en zuiveldranken in Azië en Afrika (+10,8 procent in volume). Ook het volume van merkkaas steeg met 9,5 procent, dankzij een toenemende export.

 

Het totale volume van FrieslandCampina groeide met 3 procent, een stijging ten opzichte van de 2,4 procent van 2012. Verder werd er ook 559 miljoen euro geïnvesteerd in het uitbreiden van de productie van kindervoeding en de melkverwerking. In Europa bleef er wel druk op het volume en de omzet, vanwege de aanhoudende economische crisis.

 

"Een goed jaar"

"2013 was voor FrieslandCampina een goed jaar. De verbetering van het resultaat is vooral het gevolg van volumegroei in de drie strategische groeicategorieën (kindervoeding, zuiveldranken en merkkaas), het doorberekenen van de hogere garantieprijs, verdergaande efficiencyverbeteringen in de productie en kostenbeheersing bij de Europese werkmaatschappijen", zegt CEO Cees 't Hart.

 

In 2014 verwacht FrieslandCampina verder te groeien in kindervoeding en zuiveldranken in Azië en Afrika, al wordt er wel rekening gehouden met toenemende concurrentie van lokale aanbieders.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top