2013 goed jaar voor FrieslandCampina

2013 goed jaar voor FrieslandCampina

2013 was een goed jaar voor FrieslandCampina: de leden-melkveehouders ontvingen een historisch hoge melkprijs en de netto-omzet steeg dan ook met 10,8 procent, naar 11,4 miljard euro.

Groeiend volume en hogere prijzen

De winst daalde daarentegen wel met 43,5 procent, naar 157 miljoen euro, door een daling in goodwill: zonder die factor zou de winst gestegen zijn met 17,6 procent naar 327 miljoen euro. De bijzondere waardevermindering kwam er, omdat de resultaatverwachtingen in Europa naar beneden zijn bijgesteld als gevolg van de aanhoudende crisis.

 

Grote groeiers binnen het bedrijf waren kindervoeding (+10,8 procent in volume) en zuiveldranken in Azië en Afrika (+10,8 procent in volume). Ook het volume van merkkaas steeg met 9,5 procent, dankzij een toenemende export.

 

Het totale volume van FrieslandCampina groeide met 3 procent, een stijging ten opzichte van de 2,4 procent van 2012. Verder werd er ook 559 miljoen euro geïnvesteerd in het uitbreiden van de productie van kindervoeding en de melkverwerking. In Europa bleef er wel druk op het volume en de omzet, vanwege de aanhoudende economische crisis.

 

"Een goed jaar"

"2013 was voor FrieslandCampina een goed jaar. De verbetering van het resultaat is vooral het gevolg van volumegroei in de drie strategische groeicategorieën (kindervoeding, zuiveldranken en merkkaas), het doorberekenen van de hogere garantieprijs, verdergaande efficiencyverbeteringen in de productie en kostenbeheersing bij de Europese werkmaatschappijen", zegt CEO Cees 't Hart.

 

In 2014 verwacht FrieslandCampina verder te groeien in kindervoeding en zuiveldranken in Azië en Afrika, al wordt er wel rekening gehouden met toenemende concurrentie van lokale aanbieders.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top