2016 door VN uitgeroepen tot 'Jaar van de Peulvrucht'

2016 door VN uitgeroepen tot 'Jaar van de Peulvrucht'

Peulvruchten kunnen bijdragen tot het oplossen van de wereldwijde voedsel- en gezondheidsproblemen. Daarom heeft de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties 2016 uitgeroepen tot 'International Year of Pulses'.

Goed voor mens en planeet

Peulvruchten zijn de eetbare gedroogde zaden van vlinderbloemige gewassen als bonen, erwten, kikkererwten en linzen. Dit basisvoedsel wordt al meer dan 10.000 jaar gekweekt over de hele wereld. Peulvruchten bevatten veel eiwitten, vezels, vitaminen en aminozuren en dragen bij tot de verbetering van de volksgezondheid.

 

Daarnaast zijn ze ook erg belangrijk voor onze voedselketen. Wereldwijd lijden meer dan 800 miljoen mensen aan acute of chronische ondervoeding. Bovendien ontstaan er steeds meer gezondheidsproblemen die verband houden met slechte voedingsgewoonten. Wat vaker peulvruchten serveren kan hierop een positieve invloed hebben.

 

Peulvruchten zijn ook goed voor onze planeet. Zij hebben een lage ecologische voetafdruk en gebruiken bodembacteriën om stikstof uit de lucht te halen. Ze vragen ook tot de helft minder water, waardoor ze makkelijk geteeld kunnen worden in gebieden die gevoelig zijn voor droogte. Gelet op hun natuurlijke bron van meststoffen, die de bodem verrijken, spelen zij een belangrijke rol in rotatieteelt. In vele ontwikkelingslanden worden peulvruchten bovendien gekweekt door kleinere boeren, waaronder heel wat vrouwen.

 

Wereldwijd 'Peulvruchtenfeest'

Naar aanleiding van het 'Internationaal Jaar van de Peulvrucht' lanceerde de Global Pulse Confederation de 'Global Pulse Brand', een merknaam die alle wereldwijde acties in de campagne voor peulvruchten overkoepelt. Dit is een belangrijk onderdeel van de inspanningen van de agro-industrie om het bewustzijn rond peulvruchten te verhogen.

 

Ook het Belgisch Peulvruchten Comité neemt deel aan de campagne. Met een eerste actie morgen, woensdag 6 januari, onder de naam #PulseFeast willen de organisatoren wereldwijd oproepen om het jaar gezond te starten met een maaltijd gebaseerd op peulvruchten. Hiertoe worden oproepen gelanceerd op verschillende sociale media onder de naam LovePulses.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top