RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Tony's Chocolonely
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

23% omzetgroei – maar nog geen winst – voor Tony’s Chocolonely

icon
Food30 januari, 2024

Tony’s Chocolonely heeft vorig jaar een omzetgroei van 23% naar 150 miljoen euro gerealiseerd. Zes nieuwe bedrijven sloten zich aan bij het impactbedrijf, waaronder retailers Hema en Jumbo.

Sterke groei in België

In absolute cijfers boekte Tony’s Chocolonely in zijn boekjaar 2022/23 een recordgroei van 28 miljoen euro, waardoor de netto-omzet groeide naar 150,2 miljoen euro. Die vooruitgang is te danken aan de succesvolle lancering van de Tony’s Lil’ Bits chocoladeballen en aan een sterke omzetgroei in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Duitsland en België (+41%). “De sterke groei in België is te danken aan een groeiend aantal verkooppunten in Vlaanderen en Wallonië, en ook een mooi verhoogde rotatie, dus meer verkochte repen”, zegt financieel directeur Jan Huij.

Winst maakt Tony’s echter niet: de EBIT ging 2,7 miljoen euro in het rood omdat het bedrijf ervoor kiest verder te investeren in groei. In juni haalde de producent nog 20 miljoen extra kapitaal op, onder andere bij het Belgische investeringsfonds Verlinvest.

Met Hema en Jumbo kreeg Tony’s Chocolonely er vorig jaar twee belangrijke partners uit de retailwereld bij. Zij kopen de cacao voor hun huismerk- en seizoenchocoladeproducten voortaan in via Tony’s Open Chain. Onder andere Aldi (Nord en Sud), Ahold Delhaize en Plus waren al partners. Alle grote Nederlandse supermarktketens hebben zich nu bij de missie van het impactbedrijf aangesloten.

Einde aan uitbuiting

Via Tony’s Open Chain ontvangen nu 17.740 boeren in Ivoorkust en Ghana voor hun cacao de prijs voor een leefbaar inkomen (een prijs die nog een stuk hoger ligt dan de Fairtrade-premie): dat zijn er bijna 3.000 meer dan vorig jaar (+20%). Het percentage kinderarbeid bij de partnercoöperaties waar Tony’s Open Chain mee samenwerkt is met 10,5% significant lager dan het industriegemiddelde van 46,7%. Bij de coöperaties waar Tony’s langer dan drie jaar mee samenwerkt ligt dit percentage nog lager: 4,4%. Satellietbeelden en ontbossingsrapporten bevestigen bovendien dat Tony’s keten is vrij van ontbossing, meldt het bedrijf.

Tony’s Chocolonely kondigt nu een nieuwe impactbelofte aan: “Samen maken we een einde aan uitbuiting in cacao”. Het bedrijf wil de strijd aangaan tegen álle vormen van uitbuiting in cacao: zowel het gebrek aan een leefbaar inkomen, als kinderarbeid, illegale arbeid en ontbossing.

In het boekjaar 2023/24 wil Tony’s Chocolonely een omzetgroei van 20% realiseren en 21.000 cacaoboeren bereiken.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    [In Beeld] Colmar vernieuwt restaurantconcept

    Colmar Group investeert 7 miljoen euro in een verjongingsoperatie waarbij het volledige restaurantnetwerk van Colmar in België en Crocodile in Noord-Frankrijk een ingrijpende transformatie ondergaat.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN