30% meer winst voor Spadel in 2013

30% meer winst voor Spadel in 2013

Drankengroep Spadel heeft zijn verkopen in 2013 met 6,1% zien stijgen tot 210,4 miljoen euro en hield daar een nettowinst van 11,775 miljoen euro aan over, 32% meer dan in 2012. Vooral in België en Frankrijk deed Spadel goede zaken. 

Zonder aankoop Carola nog stijging met 2,9%

Spadel is het bedrijf boven de merken Spa, Bru, Wattwiller en Brecon Carreg. In de tweede helft van 2013 kwam daar het Franse regionale merk Carola bij, maar ook zonder die laatste toevoeging zou de groei van de omzet nog steeds 2,9% hebben bedragen.

 

In België steeg de omzet in 2013 met meer dan 5%. Dat kwam zowel door een meerverkoop als door een gunstige productmix, die gepaard ging met de goede prestaties van de kleine formaten van 33cl, 50cl en 1l. Die zijn per liter immers duurder dan grotere flessen.

 

Spadel zegt daarmee beter te hebben gedaan dan het globale thuisverbruik van waters. Dat nam vorig jaar met 2,3% in volume en met 3,3% in waarde toe. Nochtans was daar een sterke concurrentie van de huismerken en de hard discounts waar te nemen, aldus het bedrijf.

 

Verkoop in Nederland stijgt weer

In Frankrijk steeg de omzet van filiaal Wattwiller 2,5 %, ook dat was sterker dan de marktgroei. In volume nam die weliswaar nog lichtjes toe, maar in waarde was er wel een daling door een sterke promotionele druk. Het merk Carola, dat Spadel verwierf door de overname van Eaux Minérales de Ribeauvillé, kende over het hele jaar een omzetstijging met 2%.

 

In Nederland, lang een moeilijke markt voor Spadel, steeg de omzet met ongeveer 1%. De verkoopsvolumes vinden stilaan hun vroeger niveau terug na de tijdelijke onbeschikbaarheid van sommige producten in belangrijke supermarkten, al blijft er een sterke concurrentie van de goedkope merken.

 

In het Verenigd Koninkrijk tekende Brecon Carreg een omzetstijging met bijna 10% op. Het bedrijf profiteerde er van gunstige zomeromstandigheden.

 

De komende maanden wil Spadel verder investeren in zijn merken, met een bijzondere aandacht voor Carola, terwijl het elders de kosten onder controle wil houden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top