30% meer winst voor Spadel in 2013 | RetailDetail

30% meer winst voor Spadel in 2013

30% meer winst voor Spadel in 2013

Drankengroep Spadel heeft zijn verkopen in 2013 met 6,1% zien stijgen tot 210,4 miljoen euro en hield daar een nettowinst van 11,775 miljoen euro aan over, 32% meer dan in 2012. Vooral in België en Frankrijk deed Spadel goede zaken. 

Zonder aankoop Carola nog stijging met 2,9%

Spadel is het bedrijf boven de merken Spa, Bru, Wattwiller en Brecon Carreg. In de tweede helft van 2013 kwam daar het Franse regionale merk Carola bij, maar ook zonder die laatste toevoeging zou de groei van de omzet nog steeds 2,9% hebben bedragen.

 

In België steeg de omzet in 2013 met meer dan 5%. Dat kwam zowel door een meerverkoop als door een gunstige productmix, die gepaard ging met de goede prestaties van de kleine formaten van 33cl, 50cl en 1l. Die zijn per liter immers duurder dan grotere flessen.

 

Spadel zegt daarmee beter te hebben gedaan dan het globale thuisverbruik van waters. Dat nam vorig jaar met 2,3% in volume en met 3,3% in waarde toe. Nochtans was daar een sterke concurrentie van de huismerken en de hard discounts waar te nemen, aldus het bedrijf.

 

Verkoop in Nederland stijgt weer

In Frankrijk steeg de omzet van filiaal Wattwiller 2,5 %, ook dat was sterker dan de marktgroei. In volume nam die weliswaar nog lichtjes toe, maar in waarde was er wel een daling door een sterke promotionele druk. Het merk Carola, dat Spadel verwierf door de overname van Eaux Minérales de Ribeauvillé, kende over het hele jaar een omzetstijging met 2%.

 

In Nederland, lang een moeilijke markt voor Spadel, steeg de omzet met ongeveer 1%. De verkoopsvolumes vinden stilaan hun vroeger niveau terug na de tijdelijke onbeschikbaarheid van sommige producten in belangrijke supermarkten, al blijft er een sterke concurrentie van de goedkope merken.

 

In het Verenigd Koninkrijk tekende Brecon Carreg een omzetstijging met bijna 10% op. Het bedrijf profiteerde er van gunstige zomeromstandigheden.

 

De komende maanden wil Spadel verder investeren in zijn merken, met een bijzondere aandacht voor Carola, terwijl het elders de kosten onder controle wil houden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.