Aandeelhouders Chiquita kiezen voor Braziliaans bod

Aandeelhouders Chiquita kiezen voor Braziliaans bod

Na de goedkeuring door de mededingingsautoriteiten leek de fusie tussen Chiquita en het Ierse Fyffes zo goed als in kannen en kruiken, maar de aandeelhouders gingen niet akkoord en nu kiest Chiquita voor een Braziliaanse overnemer.

Bod van 742 miljoen dollar

De fusie van Chiquita en Fyffes moest het grootste bananenbedrijf ter wereld opleveren. Beide bedrijven waren al tot een overeenkomst gekomen, maar op vrijdag werd die overeenkomst toch nog afgewezen door de aandeelhouders van Chiquita.

 

Daardoor wendde Chiquita zich tot een Braziliaanse groep, Cutrale-Safra, die eerder al enkele keren had geboden op het bekende bananenmerk. Chiquita had de Braziliaanse groep echter steeds afgewezen, zelfs toen het donderdagavond nog een laatste bod deed van ongeveer 742 miljoen dollar (580 miljoen euro).


Iers belastingtarief

Nadat de aandeelhouders besloten dat ze een fusie met Fyffes niet zagen zitten, moest Chiquita alsnog op zijn stappen terugkomen: onmiddellijk na de afwijzing ging het bestuur van Chiquita dan maar opnieuw in onderhandeling met Cutrale-Safra, dat had gezegd dat het bod geldig was tot zondagavond. Zondag werd dan ook een overeenkomst gesloten tussen beide partijen.

 

De aandeelhouders van Chiquita verkozen de Braziliaanse deal omdat die op korte termijn meer geld oplevert. Het bestuur van Chiquita zag daarentegen meer heil in een deal met het Ierse Fyffes, omdat het bedrijf dan kon profiteren van het gunstige belastingtarief in Ierland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top