Aandeelhouders Chiquita kiezen voor Braziliaans bod

Aandeelhouders Chiquita kiezen voor Braziliaans bod

Na de goedkeuring door de mededingingsautoriteiten leek de fusie tussen Chiquita en het Ierse Fyffes zo goed als in kannen en kruiken, maar de aandeelhouders gingen niet akkoord en nu kiest Chiquita voor een Braziliaanse overnemer.

Bod van 742 miljoen dollar

De fusie van Chiquita en Fyffes moest het grootste bananenbedrijf ter wereld opleveren. Beide bedrijven waren al tot een overeenkomst gekomen, maar op vrijdag werd die overeenkomst toch nog afgewezen door de aandeelhouders van Chiquita.

 

Daardoor wendde Chiquita zich tot een Braziliaanse groep, Cutrale-Safra, die eerder al enkele keren had geboden op het bekende bananenmerk. Chiquita had de Braziliaanse groep echter steeds afgewezen, zelfs toen het donderdagavond nog een laatste bod deed van ongeveer 742 miljoen dollar (580 miljoen euro).


Iers belastingtarief

Nadat de aandeelhouders besloten dat ze een fusie met Fyffes niet zagen zitten, moest Chiquita alsnog op zijn stappen terugkomen: onmiddellijk na de afwijzing ging het bestuur van Chiquita dan maar opnieuw in onderhandeling met Cutrale-Safra, dat had gezegd dat het bod geldig was tot zondagavond. Zondag werd dan ook een overeenkomst gesloten tussen beide partijen.

 

De aandeelhouders van Chiquita verkozen de Braziliaanse deal omdat die op korte termijn meer geld oplevert. Het bestuur van Chiquita zag daarentegen meer heil in een deal met het Ierse Fyffes, omdat het bedrijf dan kon profiteren van het gunstige belastingtarief in Ierland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top