Aanwezigheid Albert Heijn zorgt voor prijsdalingen | RetailDetail

Aanwezigheid Albert Heijn zorgt voor prijsdalingen

Aanwezigheid Albert Heijn zorgt voor prijsdalingen

Volgens onderzoeksbureau AC Nielsen zorgt de aanwezigheid van Albert Heijn in België ervoor dat supermarkten hun prijs verlagen. Prijzen zouden gemiddeld twee procent lager liggen in de buurt van een Albert Heijn.

Minder op 'Belgische' producten

AC Nielsen vergeleek tussen juli en november van vorig jaar de prijzen van vijftig merkproducten bij verschillende supermarkten. Bij het onderzoek maakte het een onderscheid tussen supermarkten binnen en buiten een straal van tien kilometer rond een Albert Heijn, staat vandaag te lezen in De Standaard.

 

Vooral op producten waar Albert Heijn zijn aankoopkracht in Nederland kan gebruiken, worden de prijsverschillen groter: soms was er zelfs sprake van een prijsverschil tot tien procent. In Nederland liggen de prijzen immers gemiddeld dan ook twaalf procent lager dan in België. Bij typische Belgische producten liggen de prijzen meestal dichter bij elkaar.

 

Colruyt zou de grootste katalysator zijn voor de prijsdalingen bij andere ketens: zodra er een Albert Heijn in de buurt opent, zien zij zich verplicht om hun prijzen aan te passen waar nodig. Daardoor moeten ook andere ketens reageren, waardoor de prijzen in de buurt van een Albert Heijn gemiddeld lager uitkomen dan wanneer er in de ruime omtrek geen supermarkt van het Nederlandse concern te vinden is.

 

Momenteel heeft Albert Heijn zo'n twintig filialen in België. Binnen twee jaar wil het dat aantal optrekken naar vijftig stuks.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.