Aanwezigheid Albert Heijn zorgt voor prijsdalingen | RetailDetail

Aanwezigheid Albert Heijn zorgt voor prijsdalingen

Aanwezigheid Albert Heijn zorgt voor prijsdalingen

Volgens onderzoeksbureau AC Nielsen zorgt de aanwezigheid van Albert Heijn in België ervoor dat supermarkten hun prijs verlagen. Prijzen zouden gemiddeld twee procent lager liggen in de buurt van een Albert Heijn.

Minder op 'Belgische' producten

AC Nielsen vergeleek tussen juli en november van vorig jaar de prijzen van vijftig merkproducten bij verschillende supermarkten. Bij het onderzoek maakte het een onderscheid tussen supermarkten binnen en buiten een straal van tien kilometer rond een Albert Heijn, staat vandaag te lezen in De Standaard.

 

Vooral op producten waar Albert Heijn zijn aankoopkracht in Nederland kan gebruiken, worden de prijsverschillen groter: soms was er zelfs sprake van een prijsverschil tot tien procent. In Nederland liggen de prijzen immers gemiddeld dan ook twaalf procent lager dan in België. Bij typische Belgische producten liggen de prijzen meestal dichter bij elkaar.

 

Colruyt zou de grootste katalysator zijn voor de prijsdalingen bij andere ketens: zodra er een Albert Heijn in de buurt opent, zien zij zich verplicht om hun prijzen aan te passen waar nodig. Daardoor moeten ook andere ketens reageren, waardoor de prijzen in de buurt van een Albert Heijn gemiddeld lager uitkomen dan wanneer er in de ruime omtrek geen supermarkt van het Nederlandse concern te vinden is.

 

Momenteel heeft Albert Heijn zo'n twintig filialen in België. Binnen twee jaar wil het dat aantal optrekken naar vijftig stuks.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Duvel Moortgat de Italiaanse toer op

22/02/2018

Duvel Moortgat heeft zijn minderheidsbelang in de Italiaanse brouwerij Birrificio del Ducato opgetrokken tot 70%. De Belgische brouwerij, ook bekend van Vedett, zit al sinds 2016 in het kapitaal van de brouwerij uit Soragna bij Parma.

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Back to top