Aanwezigheid Albert Heijn zorgt voor prijsdalingen | RetailDetail

Aanwezigheid Albert Heijn zorgt voor prijsdalingen

Aanwezigheid Albert Heijn zorgt voor prijsdalingen

Volgens onderzoeksbureau AC Nielsen zorgt de aanwezigheid van Albert Heijn in België ervoor dat supermarkten hun prijs verlagen. Prijzen zouden gemiddeld twee procent lager liggen in de buurt van een Albert Heijn.

Minder op 'Belgische' producten

AC Nielsen vergeleek tussen juli en november van vorig jaar de prijzen van vijftig merkproducten bij verschillende supermarkten. Bij het onderzoek maakte het een onderscheid tussen supermarkten binnen en buiten een straal van tien kilometer rond een Albert Heijn, staat vandaag te lezen in De Standaard.

 

Vooral op producten waar Albert Heijn zijn aankoopkracht in Nederland kan gebruiken, worden de prijsverschillen groter: soms was er zelfs sprake van een prijsverschil tot tien procent. In Nederland liggen de prijzen immers gemiddeld dan ook twaalf procent lager dan in België. Bij typische Belgische producten liggen de prijzen meestal dichter bij elkaar.

 

Colruyt zou de grootste katalysator zijn voor de prijsdalingen bij andere ketens: zodra er een Albert Heijn in de buurt opent, zien zij zich verplicht om hun prijzen aan te passen waar nodig. Daardoor moeten ook andere ketens reageren, waardoor de prijzen in de buurt van een Albert Heijn gemiddeld lager uitkomen dan wanneer er in de ruime omtrek geen supermarkt van het Nederlandse concern te vinden is.

 

Momenteel heeft Albert Heijn zo'n twintig filialen in België. Binnen twee jaar wil het dat aantal optrekken naar vijftig stuks.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top