Aanwezigheid Albert Heijn zorgt voor prijsdalingen

Aanwezigheid Albert Heijn zorgt voor prijsdalingen

Volgens onderzoeksbureau AC Nielsen zorgt de aanwezigheid van Albert Heijn in België ervoor dat supermarkten hun prijs verlagen. Prijzen zouden gemiddeld twee procent lager liggen in de buurt van een Albert Heijn.

Minder op 'Belgische' producten

AC Nielsen vergeleek tussen juli en november van vorig jaar de prijzen van vijftig merkproducten bij verschillende supermarkten. Bij het onderzoek maakte het een onderscheid tussen supermarkten binnen en buiten een straal van tien kilometer rond een Albert Heijn, staat vandaag te lezen in De Standaard.

 

Vooral op producten waar Albert Heijn zijn aankoopkracht in Nederland kan gebruiken, worden de prijsverschillen groter: soms was er zelfs sprake van een prijsverschil tot tien procent. In Nederland liggen de prijzen immers gemiddeld dan ook twaalf procent lager dan in België. Bij typische Belgische producten liggen de prijzen meestal dichter bij elkaar.

 

Colruyt zou de grootste katalysator zijn voor de prijsdalingen bij andere ketens: zodra er een Albert Heijn in de buurt opent, zien zij zich verplicht om hun prijzen aan te passen waar nodig. Daardoor moeten ook andere ketens reageren, waardoor de prijzen in de buurt van een Albert Heijn gemiddeld lager uitkomen dan wanneer er in de ruime omtrek geen supermarkt van het Nederlandse concern te vinden is.

 

Momenteel heeft Albert Heijn zo'n twintig filialen in België. Binnen twee jaar wil het dat aantal optrekken naar vijftig stuks.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Back to top