AB InBev haalt miljarden op voor overname Oriental Brewery

AB InBev haalt miljarden op voor overname Oriental Brewery

AB InBev heeft met succes voor omgerekend 4,3 miljard euro obligaties uitgegeven. Dat geld moet 's werelds grootste brouwer helpen om de zopas beklonken overname van de Zuid-Koreaanse brouwer Oriental Brewery te financieren.

Na vijf jaar terug van weggeweest

Begin deze week meldde de Belgische bierreus de overname van het Zuid-Koreaanse Oriental Brewery. AB InBev had die brouwer in 2009 verkocht voor 1,8 miljard dollar om zijn schuldgraad (na de overname van Anheuser-Busch) te helpen drukken. CEO Carlos Brito liet echter een terugkoopoptie opnemen in dat contract: de afspraak was dat AB InBev bij een eventuele terugkoop elf keer de bedrijfskasstroom zou betalen, wat nu neerkomt op 5,8 miljard dollar (4,3 miljard euro). Dat geld heeft AB InBev nu opgehaald via bedrijfsobligaties met een looptijd van 3 tot 30 jaar

 

Oriental Brewery was ten tijde van de verkoop nog het nummer twee in Zuid-Korea, maar de voorbije vijf jaar wist de brouwer zijn omzet te verdubbelen, groeide zijn marktaandeel van 40 naar 60% en heeft de groep met 'Cass' het best verkopende bier van Zuid-Korea in huis. De Zuid-Koreaanse biermarkt wordt gekenmerkt door een duopolie: Oriental Brewery en concurrent Hite Juron hebben zo'n 90% van de verkoop in handen.

 

"Oriental Brewery zal onze positie in het snel groeiende Azië versterken. We kijken er naar uit om AB InBev-merken uit te bouwen in Zuid-Korea, zodat de consument er meer keuze krijgt", verklaarde CEO Brito begin deze week de beslissing om Oriental Brewery terug te kopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top