AB InBev haalt miljarden op voor overname Oriental Brewery

AB InBev haalt miljarden op voor overname Oriental Brewery

AB InBev heeft met succes voor omgerekend 4,3 miljard euro obligaties uitgegeven. Dat geld moet 's werelds grootste brouwer helpen om de zopas beklonken overname van de Zuid-Koreaanse brouwer Oriental Brewery te financieren.

Na vijf jaar terug van weggeweest

Begin deze week meldde de Belgische bierreus de overname van het Zuid-Koreaanse Oriental Brewery. AB InBev had die brouwer in 2009 verkocht voor 1,8 miljard dollar om zijn schuldgraad (na de overname van Anheuser-Busch) te helpen drukken. CEO Carlos Brito liet echter een terugkoopoptie opnemen in dat contract: de afspraak was dat AB InBev bij een eventuele terugkoop elf keer de bedrijfskasstroom zou betalen, wat nu neerkomt op 5,8 miljard dollar (4,3 miljard euro). Dat geld heeft AB InBev nu opgehaald via bedrijfsobligaties met een looptijd van 3 tot 30 jaar

 

Oriental Brewery was ten tijde van de verkoop nog het nummer twee in Zuid-Korea, maar de voorbije vijf jaar wist de brouwer zijn omzet te verdubbelen, groeide zijn marktaandeel van 40 naar 60% en heeft de groep met 'Cass' het best verkopende bier van Zuid-Korea in huis. De Zuid-Koreaanse biermarkt wordt gekenmerkt door een duopolie: Oriental Brewery en concurrent Hite Juron hebben zo'n 90% van de verkoop in handen.

 

"Oriental Brewery zal onze positie in het snel groeiende Azië versterken. We kijken er naar uit om AB InBev-merken uit te bouwen in Zuid-Korea, zodat de consument er meer keuze krijgt", verklaarde CEO Brito begin deze week de beslissing om Oriental Brewery terug te kopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Directeur HR verlaat Carrefour Belgium

25/09/2017

Kathleen Van Der Paelt, directeur HR bij Carrefour Belgium, heeft na zeven jaar besloten om het supermarktbedrijf te verlaten. Ze wordt opgevolgd door Sonia Frey, die de voorbije vijf jaar een gelijkaardige functie invulde bij De Lijn.

AD Delhaize Lochristi springt op de kar van cartoontassen

25/09/2017

De AD Delhaize in Lochristi is de eerste Belgische supermarkt die mee op de trein van een Nederlandse hype springt. Daar zijn draagtassen met cartoons die gepersonaliseerd zijn naargelang de locatie een echt verzamelitem geworden.

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Back to top