AB InBev haalt miljarden op voor overname Oriental Brewery

AB InBev haalt miljarden op voor overname Oriental Brewery

AB InBev heeft met succes voor omgerekend 4,3 miljard euro obligaties uitgegeven. Dat geld moet 's werelds grootste brouwer helpen om de zopas beklonken overname van de Zuid-Koreaanse brouwer Oriental Brewery te financieren.

Na vijf jaar terug van weggeweest

Begin deze week meldde de Belgische bierreus de overname van het Zuid-Koreaanse Oriental Brewery. AB InBev had die brouwer in 2009 verkocht voor 1,8 miljard dollar om zijn schuldgraad (na de overname van Anheuser-Busch) te helpen drukken. CEO Carlos Brito liet echter een terugkoopoptie opnemen in dat contract: de afspraak was dat AB InBev bij een eventuele terugkoop elf keer de bedrijfskasstroom zou betalen, wat nu neerkomt op 5,8 miljard dollar (4,3 miljard euro). Dat geld heeft AB InBev nu opgehaald via bedrijfsobligaties met een looptijd van 3 tot 30 jaar

 

Oriental Brewery was ten tijde van de verkoop nog het nummer twee in Zuid-Korea, maar de voorbije vijf jaar wist de brouwer zijn omzet te verdubbelen, groeide zijn marktaandeel van 40 naar 60% en heeft de groep met 'Cass' het best verkopende bier van Zuid-Korea in huis. De Zuid-Koreaanse biermarkt wordt gekenmerkt door een duopolie: Oriental Brewery en concurrent Hite Juron hebben zo'n 90% van de verkoop in handen.

 

"Oriental Brewery zal onze positie in het snel groeiende Azië versterken. We kijken er naar uit om AB InBev-merken uit te bouwen in Zuid-Korea, zodat de consument er meer keuze krijgt", verklaarde CEO Brito begin deze week de beslissing om Oriental Brewery terug te kopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top