AB InBev haalt miljarden op voor overname Oriental Brewery | RetailDetail

AB InBev haalt miljarden op voor overname Oriental Brewery

AB InBev haalt miljarden op voor overname Oriental Brewery

AB InBev heeft met succes voor omgerekend 4,3 miljard euro obligaties uitgegeven. Dat geld moet 's werelds grootste brouwer helpen om de zopas beklonken overname van de Zuid-Koreaanse brouwer Oriental Brewery te financieren.

Na vijf jaar terug van weggeweest

Begin deze week meldde de Belgische bierreus de overname van het Zuid-Koreaanse Oriental Brewery. AB InBev had die brouwer in 2009 verkocht voor 1,8 miljard dollar om zijn schuldgraad (na de overname van Anheuser-Busch) te helpen drukken. CEO Carlos Brito liet echter een terugkoopoptie opnemen in dat contract: de afspraak was dat AB InBev bij een eventuele terugkoop elf keer de bedrijfskasstroom zou betalen, wat nu neerkomt op 5,8 miljard dollar (4,3 miljard euro). Dat geld heeft AB InBev nu opgehaald via bedrijfsobligaties met een looptijd van 3 tot 30 jaar

 

Oriental Brewery was ten tijde van de verkoop nog het nummer twee in Zuid-Korea, maar de voorbije vijf jaar wist de brouwer zijn omzet te verdubbelen, groeide zijn marktaandeel van 40 naar 60% en heeft de groep met 'Cass' het best verkopende bier van Zuid-Korea in huis. De Zuid-Koreaanse biermarkt wordt gekenmerkt door een duopolie: Oriental Brewery en concurrent Hite Juron hebben zo'n 90% van de verkoop in handen.

 

"Oriental Brewery zal onze positie in het snel groeiende Azië versterken. We kijken er naar uit om AB InBev-merken uit te bouwen in Zuid-Korea, zodat de consument er meer keuze krijgt", verklaarde CEO Brito begin deze week de beslissing om Oriental Brewery terug te kopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.