AB InBev kent teleurstellend derde kwartaal

AB InBev kent teleurstellend derde kwartaal

In het derde kwartaal heeft AB InBev 2,6 procent minder bier verkocht. De omzet en de ebitda groeiden nog wel, maar deden dat minder dan verwacht. Het slechte weer zou een belangrijke oorzaak zijn voor de mindere cijfers.

Beneden de verwachtingen

De totale omzet van het Belgische bedrijf kwam uit op 12,2 miljard dollar (9,7 miljard euro), iets onder de verwachte 12,4 miljard dollar. De ebitda steeg daarbij met 1,3 procent naar 4,75 miljard dollar (3,8 miljard euro), maar analisten hadden 5,03 miljard dollar (4 miljard euro) verwacht.

 

Bij AB InBev maken ze zich momenteel nog geen zorgen: de brouwer ziet de slechte cijfers slechts als eenmalig en niet als weerspiegeling van de toekomst van het bedrijf. "We hebben een duidelijke strategie ontwikkeld met het oog op een duurzame lange termijn volume- en opbrengstengroei en zijn tevreden met de ingeslagen richting", laat het bedrijf weten.

 

Slecht weer

Het totale volume verkochte bieren daalde het afgelopen kwartaal met 2,7 procent, dat van niet-bieren met 0,9 procent. In de Verenigde Staten werd 3,7 procent minder verkocht aan groothandelaars en 1,9 procent aan kleinhandelaars. In China daalde het volume dan weer met 4,9 procent, vanwege het koude weer in augustus en september. In Brazilië en Mexico was er wel sprake van een groei.

 

In België daalde het volume eigen bieren met maar liefst 7,2 procent en in Duitsland was de daling met 7,4 procent zelfs nog iets groter. Dat zou te maken hebben met de mindere zomermaanden juli en augustus.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top