AB InBev kent teleurstellend derde kwartaal | RetailDetail

AB InBev kent teleurstellend derde kwartaal

AB InBev kent teleurstellend derde kwartaal

In het derde kwartaal heeft AB InBev 2,6 procent minder bier verkocht. De omzet en de ebitda groeiden nog wel, maar deden dat minder dan verwacht. Het slechte weer zou een belangrijke oorzaak zijn voor de mindere cijfers.

Beneden de verwachtingen

De totale omzet van het Belgische bedrijf kwam uit op 12,2 miljard dollar (9,7 miljard euro), iets onder de verwachte 12,4 miljard dollar. De ebitda steeg daarbij met 1,3 procent naar 4,75 miljard dollar (3,8 miljard euro), maar analisten hadden 5,03 miljard dollar (4 miljard euro) verwacht.

 

Bij AB InBev maken ze zich momenteel nog geen zorgen: de brouwer ziet de slechte cijfers slechts als eenmalig en niet als weerspiegeling van de toekomst van het bedrijf. "We hebben een duidelijke strategie ontwikkeld met het oog op een duurzame lange termijn volume- en opbrengstengroei en zijn tevreden met de ingeslagen richting", laat het bedrijf weten.

 

Slecht weer

Het totale volume verkochte bieren daalde het afgelopen kwartaal met 2,7 procent, dat van niet-bieren met 0,9 procent. In de Verenigde Staten werd 3,7 procent minder verkocht aan groothandelaars en 1,9 procent aan kleinhandelaars. In China daalde het volume dan weer met 4,9 procent, vanwege het koude weer in augustus en september. In Brazilië en Mexico was er wel sprake van een groei.

 

In België daalde het volume eigen bieren met maar liefst 7,2 procent en in Duitsland was de daling met 7,4 procent zelfs nog iets groter. Dat zou te maken hebben met de mindere zomermaanden juli en augustus.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.