AB InBev kent teleurstellend derde kwartaal | RetailDetail

AB InBev kent teleurstellend derde kwartaal

AB InBev kent teleurstellend derde kwartaal

In het derde kwartaal heeft AB InBev 2,6 procent minder bier verkocht. De omzet en de ebitda groeiden nog wel, maar deden dat minder dan verwacht. Het slechte weer zou een belangrijke oorzaak zijn voor de mindere cijfers.

Beneden de verwachtingen

De totale omzet van het Belgische bedrijf kwam uit op 12,2 miljard dollar (9,7 miljard euro), iets onder de verwachte 12,4 miljard dollar. De ebitda steeg daarbij met 1,3 procent naar 4,75 miljard dollar (3,8 miljard euro), maar analisten hadden 5,03 miljard dollar (4 miljard euro) verwacht.

 

Bij AB InBev maken ze zich momenteel nog geen zorgen: de brouwer ziet de slechte cijfers slechts als eenmalig en niet als weerspiegeling van de toekomst van het bedrijf. "We hebben een duidelijke strategie ontwikkeld met het oog op een duurzame lange termijn volume- en opbrengstengroei en zijn tevreden met de ingeslagen richting", laat het bedrijf weten.

 

Slecht weer

Het totale volume verkochte bieren daalde het afgelopen kwartaal met 2,7 procent, dat van niet-bieren met 0,9 procent. In de Verenigde Staten werd 3,7 procent minder verkocht aan groothandelaars en 1,9 procent aan kleinhandelaars. In China daalde het volume dan weer met 4,9 procent, vanwege het koude weer in augustus en september. In Brazilië en Mexico was er wel sprake van een groei.

 

In België daalde het volume eigen bieren met maar liefst 7,2 procent en in Duitsland was de daling met 7,4 procent zelfs nog iets groter. Dat zou te maken hebben met de mindere zomermaanden juli en augustus.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.