AB InBev niet tevreden met winstgroei | RetailDetail

AB InBev niet tevreden met winstgroei

AB InBev niet tevreden met winstgroei

 "We zijn niet tevreden met onze volume- en opbrengstenprestaties in 2013. Ze blijven geïmpacteerd door ongunstige macro-economische omstandigheden in een aantal van onze markten", zegt het management van bierbrouwer AB InBev. Nochtans kon het bedrijf over het derde kwartaal uitpakken met een omzet die 14,2% hoger lag dan vorig jaar, maar die cijfers werden beïnvloed door de overname van Corona.

Zonder Corona (bijna) geen groei

AB InBev realiseerde in het derde kwartaal wereldwijd een omzet van 11,729 miljard dollar of omgerekend 8,5 miljard euro. Dat is 14,2% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar, maar zonder de overname van Corona zou het verkoopcijfer er slechts 0,9% op zijn vooruitgegaan.

 

De stijging komt vooral voort uit hogere verkoopprijzen: het totale volume nam op vergelijkbare basis immers nauwelijks toe van 119,638 miljoen hectoliter in het derde kwartaal van 2012 naar 119,664 miljoen hectoliter nu. De winst ging veel sterker de hoogte in en steeg met meer dan 30% van 1,818 miljard dollar vorig jaar naar 2,366 miljard dollar (1,3 naar 1,7 miljard euro) nu.

 

Dat de winstgroei veel sterker is, is toe te schrijven aan een daling van de kostprijs van de verkochte goederen. Die liep in het derde kwartaal met 0,3% per hectoliter terug, vooral dankzij de realisatie van synergieën bij het overgenomen Corona-eigenaar Grupo Modelo in Mexico.

 

Daling in Brazilië en VS

Toch toonde het management van AB InBev niet geheel tevreden. In de twee belangrijkste biermarkten, Brazilië en de Verenigde Staten, daalde de verkoop. In de VS was dat mede een gevolg van de verhoging van de bierprijzen om het verschil tussen luxe- en subluxe-merken te verkleinen. Het gevolg was wel een verlies aan marktaandeel met 0,80% in het derde kwartaal. In Brazilië speelt de hoge inflatie het bedrijf parten.

 

In West-Europa groeide het verkochte volume aan eigen bieren dankzij de goede zomer met 0,1%. Het zorgde ervoor dat na negen maanden de verkoop van eigen bieren het verlies kan beperken tot 4,6%. De Belgische biermarkt herstelde zich goed en de verkoop van het volume eigen bier van AB InBev steeg met 0,4%. Dat is een marktaandeelgroei voor de bierbrouwer.

 

In een groeimarkt als China zag AB InBev zijn volume aan eigen bieren in het derde kwartaal dan weer met 8,3% stijgen, waardoor het concern zijn marktaandeel er verder kan opvijzelen.

 

Voor het volledige jaar verwacht AB InBev dat de volumes stabiel blijven of een kleine daling kennen. Op korte termijn zal de druk op de volumes in Brazilië immers aanhouden. In China daarentegen blijft AB InBev uitgaan van een sterke groei.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".