AB InBev niet tevreden met winstgroei

AB InBev niet tevreden met winstgroei

 "We zijn niet tevreden met onze volume- en opbrengstenprestaties in 2013. Ze blijven geïmpacteerd door ongunstige macro-economische omstandigheden in een aantal van onze markten", zegt het management van bierbrouwer AB InBev. Nochtans kon het bedrijf over het derde kwartaal uitpakken met een omzet die 14,2% hoger lag dan vorig jaar, maar die cijfers werden beïnvloed door de overname van Corona.

Zonder Corona (bijna) geen groei

AB InBev realiseerde in het derde kwartaal wereldwijd een omzet van 11,729 miljard dollar of omgerekend 8,5 miljard euro. Dat is 14,2% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar, maar zonder de overname van Corona zou het verkoopcijfer er slechts 0,9% op zijn vooruitgegaan.

 

De stijging komt vooral voort uit hogere verkoopprijzen: het totale volume nam op vergelijkbare basis immers nauwelijks toe van 119,638 miljoen hectoliter in het derde kwartaal van 2012 naar 119,664 miljoen hectoliter nu. De winst ging veel sterker de hoogte in en steeg met meer dan 30% van 1,818 miljard dollar vorig jaar naar 2,366 miljard dollar (1,3 naar 1,7 miljard euro) nu.

 

Dat de winstgroei veel sterker is, is toe te schrijven aan een daling van de kostprijs van de verkochte goederen. Die liep in het derde kwartaal met 0,3% per hectoliter terug, vooral dankzij de realisatie van synergieën bij het overgenomen Corona-eigenaar Grupo Modelo in Mexico.

 

Daling in Brazilië en VS

Toch toonde het management van AB InBev niet geheel tevreden. In de twee belangrijkste biermarkten, Brazilië en de Verenigde Staten, daalde de verkoop. In de VS was dat mede een gevolg van de verhoging van de bierprijzen om het verschil tussen luxe- en subluxe-merken te verkleinen. Het gevolg was wel een verlies aan marktaandeel met 0,80% in het derde kwartaal. In Brazilië speelt de hoge inflatie het bedrijf parten.

 

In West-Europa groeide het verkochte volume aan eigen bieren dankzij de goede zomer met 0,1%. Het zorgde ervoor dat na negen maanden de verkoop van eigen bieren het verlies kan beperken tot 4,6%. De Belgische biermarkt herstelde zich goed en de verkoop van het volume eigen bier van AB InBev steeg met 0,4%. Dat is een marktaandeelgroei voor de bierbrouwer.

 

In een groeimarkt als China zag AB InBev zijn volume aan eigen bieren in het derde kwartaal dan weer met 8,3% stijgen, waardoor het concern zijn marktaandeel er verder kan opvijzelen.

 

Voor het volledige jaar verwacht AB InBev dat de volumes stabiel blijven of een kleine daling kennen. Op korte termijn zal de druk op de volumes in Brazilië immers aanhouden. In China daarentegen blijft AB InBev uitgaan van een sterke groei.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigen merken stuwen omzet Wessanen

24/10/2017

In het derde kwartaal is de omzet van voedingsbedrijf Wessanen met 7% gegroeid. Dat was vooral te danken aan goede prestaties van de eigen merken: bij sommige merken was er zelfs tweecijferige groei.

Carrefour Belgium herschikt directiecomité

24/10/2017

Guillaume de Colonges, die sinds kort ook operationeel verantwoordelijk is voor Carrefour België, heeft zijn strategische prioriteiten duidelijk gemaakt en zijn directieteam in België herschikt. 

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Back to top