AB InBev niet tevreden met winstgroei | RetailDetail

AB InBev niet tevreden met winstgroei

AB InBev niet tevreden met winstgroei

 "We zijn niet tevreden met onze volume- en opbrengstenprestaties in 2013. Ze blijven geïmpacteerd door ongunstige macro-economische omstandigheden in een aantal van onze markten", zegt het management van bierbrouwer AB InBev. Nochtans kon het bedrijf over het derde kwartaal uitpakken met een omzet die 14,2% hoger lag dan vorig jaar, maar die cijfers werden beïnvloed door de overname van Corona.

Zonder Corona (bijna) geen groei

AB InBev realiseerde in het derde kwartaal wereldwijd een omzet van 11,729 miljard dollar of omgerekend 8,5 miljard euro. Dat is 14,2% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar, maar zonder de overname van Corona zou het verkoopcijfer er slechts 0,9% op zijn vooruitgegaan.

 

De stijging komt vooral voort uit hogere verkoopprijzen: het totale volume nam op vergelijkbare basis immers nauwelijks toe van 119,638 miljoen hectoliter in het derde kwartaal van 2012 naar 119,664 miljoen hectoliter nu. De winst ging veel sterker de hoogte in en steeg met meer dan 30% van 1,818 miljard dollar vorig jaar naar 2,366 miljard dollar (1,3 naar 1,7 miljard euro) nu.

 

Dat de winstgroei veel sterker is, is toe te schrijven aan een daling van de kostprijs van de verkochte goederen. Die liep in het derde kwartaal met 0,3% per hectoliter terug, vooral dankzij de realisatie van synergieën bij het overgenomen Corona-eigenaar Grupo Modelo in Mexico.

 

Daling in Brazilië en VS

Toch toonde het management van AB InBev niet geheel tevreden. In de twee belangrijkste biermarkten, Brazilië en de Verenigde Staten, daalde de verkoop. In de VS was dat mede een gevolg van de verhoging van de bierprijzen om het verschil tussen luxe- en subluxe-merken te verkleinen. Het gevolg was wel een verlies aan marktaandeel met 0,80% in het derde kwartaal. In Brazilië speelt de hoge inflatie het bedrijf parten.

 

In West-Europa groeide het verkochte volume aan eigen bieren dankzij de goede zomer met 0,1%. Het zorgde ervoor dat na negen maanden de verkoop van eigen bieren het verlies kan beperken tot 4,6%. De Belgische biermarkt herstelde zich goed en de verkoop van het volume eigen bier van AB InBev steeg met 0,4%. Dat is een marktaandeelgroei voor de bierbrouwer.

 

In een groeimarkt als China zag AB InBev zijn volume aan eigen bieren in het derde kwartaal dan weer met 8,3% stijgen, waardoor het concern zijn marktaandeel er verder kan opvijzelen.

 

Voor het volledige jaar verwacht AB InBev dat de volumes stabiel blijven of een kleine daling kennen. Op korte termijn zal de druk op de volumes in Brazilië immers aanhouden. In China daarentegen blijft AB InBev uitgaan van een sterke groei.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.