AB InBev niet tevreden met winstgroei | RetailDetail

AB InBev niet tevreden met winstgroei

AB InBev niet tevreden met winstgroei

 "We zijn niet tevreden met onze volume- en opbrengstenprestaties in 2013. Ze blijven geïmpacteerd door ongunstige macro-economische omstandigheden in een aantal van onze markten", zegt het management van bierbrouwer AB InBev. Nochtans kon het bedrijf over het derde kwartaal uitpakken met een omzet die 14,2% hoger lag dan vorig jaar, maar die cijfers werden beïnvloed door de overname van Corona.

Zonder Corona (bijna) geen groei

AB InBev realiseerde in het derde kwartaal wereldwijd een omzet van 11,729 miljard dollar of omgerekend 8,5 miljard euro. Dat is 14,2% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar, maar zonder de overname van Corona zou het verkoopcijfer er slechts 0,9% op zijn vooruitgegaan.

 

De stijging komt vooral voort uit hogere verkoopprijzen: het totale volume nam op vergelijkbare basis immers nauwelijks toe van 119,638 miljoen hectoliter in het derde kwartaal van 2012 naar 119,664 miljoen hectoliter nu. De winst ging veel sterker de hoogte in en steeg met meer dan 30% van 1,818 miljard dollar vorig jaar naar 2,366 miljard dollar (1,3 naar 1,7 miljard euro) nu.

 

Dat de winstgroei veel sterker is, is toe te schrijven aan een daling van de kostprijs van de verkochte goederen. Die liep in het derde kwartaal met 0,3% per hectoliter terug, vooral dankzij de realisatie van synergieën bij het overgenomen Corona-eigenaar Grupo Modelo in Mexico.

 

Daling in Brazilië en VS

Toch toonde het management van AB InBev niet geheel tevreden. In de twee belangrijkste biermarkten, Brazilië en de Verenigde Staten, daalde de verkoop. In de VS was dat mede een gevolg van de verhoging van de bierprijzen om het verschil tussen luxe- en subluxe-merken te verkleinen. Het gevolg was wel een verlies aan marktaandeel met 0,80% in het derde kwartaal. In Brazilië speelt de hoge inflatie het bedrijf parten.

 

In West-Europa groeide het verkochte volume aan eigen bieren dankzij de goede zomer met 0,1%. Het zorgde ervoor dat na negen maanden de verkoop van eigen bieren het verlies kan beperken tot 4,6%. De Belgische biermarkt herstelde zich goed en de verkoop van het volume eigen bier van AB InBev steeg met 0,4%. Dat is een marktaandeelgroei voor de bierbrouwer.

 

In een groeimarkt als China zag AB InBev zijn volume aan eigen bieren in het derde kwartaal dan weer met 8,3% stijgen, waardoor het concern zijn marktaandeel er verder kan opvijzelen.

 

Voor het volledige jaar verwacht AB InBev dat de volumes stabiel blijven of een kleine daling kennen. Op korte termijn zal de druk op de volumes in Brazilië immers aanhouden. In China daarentegen blijft AB InBev uitgaan van een sterke groei.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Duvel Moortgat de Italiaanse toer op

22/02/2018

Duvel Moortgat heeft zijn minderheidsbelang in de Italiaanse brouwerij Birrificio del Ducato opgetrokken tot 70%. De Belgische brouwerij, ook bekend van Vedett, zit al sinds 2016 in het kapitaal van de brouwerij uit Soragna bij Parma.

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Back to top