AB InBev ontsnapt aan zware boete in Duitsland | RetailDetail

AB InBev ontsnapt aan zware boete in Duitsland

AB InBev ontsnapt aan zware boete in Duitsland

Vijf grote Duitse bierbrouwers hebben een gezamenlijke boete van 106,5 miljoen euro gekregen voor ongeoorloofde prijsafspraken. Klokkenluider AB InBev, in Duitsland vooral actief met Beck's, bracht de autoriteiten op de hoogte en ontspringt de dans.

Kartel van 2006 tot 2008

De brouwers Bitburger, Warsteiner, Krombacher, Veltins en Barre zijn gisteren door de Duitse kartelautoriteiten bestraft met een monsterboete van 106,5 miljoen euro omdat ze tussen 2006 en 2008 prijsafspraken hadden gemaakt. Daardoor werd volgens het Bundeskartellamt een vat bier 5 tot 7 euro duurder en kostte een krat bier 1 euro extra.

 

Kroongetuige AB InBev ontsnapt als klokkenluider aan een straf; de Belgisch-Braziliaanse bierreus is in Duitsland vooral actief met het merk Beck's. De Duitse concurrentiewaakhond zegt wel dat het onderzoek nog niet volledig afgelopen is: de ambtenaren bekijken nog de rol van twee andere brouwerijconcerns en vier regionale brouwerijen.

 

Duitse biersector zit met kater

Hoewel de boete al bij al nog meevalt (de kartelautoriteiten hadden een maximumstraf van 10% van de omzet, hetzij zo'n 200 miljoen euro, kunnen opleggen), zullen de betrokken brouwers toch wel even serieus geslikt hebben: volgens een insider stemt het bedrag van 106,5 miljoen euro overeen met de winst van één à twee jaar.

 

De bierverkoop gaat in Duitsland al jaren achteruit en bereikte in 2012 met 96,5 miljoen hectoliter het laagste niveau sinds de hereniging van Oost- en West-Duitsland. De concurrentie is dan ook hevig, wat het zo goed als onmogelijk maakt om de stijgende grondstoffenprijzen door te rekenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.