AB InBev tapt meer winst uit minder bier

AB InBev tapt meer winst uit minder bier

AB InBev heeft in 2013 wereldwijd 425,9 miljoen hectoliter bier verkocht. Dat is 2% minder dan het vergelijkbare volume over 2012, maar toch slaagde het bedrijf erin om een ‘genormaliseerde’ groepswinst van 7,9 miljard dollar (5,7 miljard euro) te boeken.

Bierverkoop stijgt alleen in Azië

De terugloop van het volume manifesteerde zich op ruime schaal: in West-Europa bedroeg de daling 4,3%, in Noord-Amerika 2,7%, in Latijns-Amerika Noord 3,9%, in Latijns-Amerika Zuid 2,8% en in Oost- en Centraal-Europa zelfs 15,8%. Op die laatste markt ondervond AB InBev onder meer de weerslag van hogere belastingen en van de crisis in Oekraïne. Alleen in Azië kon vooruitgang worden geboekt: het verkochte volume dikte er 9% aan.

 

Op de thuismarkt België daalden de volumes eigen bieren met 3,0%, voornamelijk wegens de slechte weersomstandigheden in de eerste jaarhelft. In het laatste kwartaal stegen de volumes overigens met 0,4% onder impuls van een lichte marktaandeelwinst

 

Omzet stijgt met 3,3%

Ondanks de daling van het verkochte volume kon AB InBev zijn omzet met 3,3% opkrikken tot 43,2 miljard dollar (32,4 miljard euro). Het concern schrijft dat toe aan initiatieven om de opbrengst per hectoliter te verhogen, alsook aan een sterke prestatie van de belangrijkste merken. Die laatsten kenden immers een groei met 4,7%.

 

Tegelijk keek het concern aan tegen een stijging van de kostprijs per geproduceerde hectoliter, vooral als gevolg van de wereldwijde toegenomen prijzen voor grondstoffen en negatieve wisselkoerseffecten voor zijn activiteiten in Brazilië. Ook de verkoop- en marketingkosten stegen: zij namen met 4,5% toe. Door de daling van het volume lagen de totale kosten evenwel 0,9% lager dan in 2012.

 

Nettowinst neemt met 10,2% toe

Dit alles leidde ertoe dat AB InBev zijn nettowinst kon opdrijven tot zelfs 14,4 miljard dollar (10,5 miljard euro). Hierin zit evenwel een eenmalige boekhoudkundige meerwaarde van 6,3 miljard dollar (4,6 miljard euro) op de participatie die de Leuvense brouwer al had in Grupo Modelo. Wordt dit uit de cijfers gehaald, dan blijft er een ‘genormaliseerde’ nettowinst van 7,9 miljard dollar over, 10,2% meer dan in 2012.

 

Voor 2014 wordt onder meer de versterking van de positie in Azië een belangrijk thema. In januari kondigde AB InBev aan dat het zijn voormalige dochter Oriental Brewery (OB), de belangrijkste brouwer van Zuid-Korea, terugkoopt voor een bedrag van 5,8 miljard dollar (4,2 miljard euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top