AB InBev tapt meer winst uit minder bier | RetailDetail

AB InBev tapt meer winst uit minder bier

AB InBev tapt meer winst uit minder bier

AB InBev heeft in 2013 wereldwijd 425,9 miljoen hectoliter bier verkocht. Dat is 2% minder dan het vergelijkbare volume over 2012, maar toch slaagde het bedrijf erin om een ‘genormaliseerde’ groepswinst van 7,9 miljard dollar (5,7 miljard euro) te boeken.

Bierverkoop stijgt alleen in Azië

De terugloop van het volume manifesteerde zich op ruime schaal: in West-Europa bedroeg de daling 4,3%, in Noord-Amerika 2,7%, in Latijns-Amerika Noord 3,9%, in Latijns-Amerika Zuid 2,8% en in Oost- en Centraal-Europa zelfs 15,8%. Op die laatste markt ondervond AB InBev onder meer de weerslag van hogere belastingen en van de crisis in Oekraïne. Alleen in Azië kon vooruitgang worden geboekt: het verkochte volume dikte er 9% aan.

 

Op de thuismarkt België daalden de volumes eigen bieren met 3,0%, voornamelijk wegens de slechte weersomstandigheden in de eerste jaarhelft. In het laatste kwartaal stegen de volumes overigens met 0,4% onder impuls van een lichte marktaandeelwinst

 

Omzet stijgt met 3,3%

Ondanks de daling van het verkochte volume kon AB InBev zijn omzet met 3,3% opkrikken tot 43,2 miljard dollar (32,4 miljard euro). Het concern schrijft dat toe aan initiatieven om de opbrengst per hectoliter te verhogen, alsook aan een sterke prestatie van de belangrijkste merken. Die laatsten kenden immers een groei met 4,7%.

 

Tegelijk keek het concern aan tegen een stijging van de kostprijs per geproduceerde hectoliter, vooral als gevolg van de wereldwijde toegenomen prijzen voor grondstoffen en negatieve wisselkoerseffecten voor zijn activiteiten in Brazilië. Ook de verkoop- en marketingkosten stegen: zij namen met 4,5% toe. Door de daling van het volume lagen de totale kosten evenwel 0,9% lager dan in 2012.

 

Nettowinst neemt met 10,2% toe

Dit alles leidde ertoe dat AB InBev zijn nettowinst kon opdrijven tot zelfs 14,4 miljard dollar (10,5 miljard euro). Hierin zit evenwel een eenmalige boekhoudkundige meerwaarde van 6,3 miljard dollar (4,6 miljard euro) op de participatie die de Leuvense brouwer al had in Grupo Modelo. Wordt dit uit de cijfers gehaald, dan blijft er een ‘genormaliseerde’ nettowinst van 7,9 miljard dollar over, 10,2% meer dan in 2012.

 

Voor 2014 wordt onder meer de versterking van de positie in Azië een belangrijk thema. In januari kondigde AB InBev aan dat het zijn voormalige dochter Oriental Brewery (OB), de belangrijkste brouwer van Zuid-Korea, terugkoopt voor een bedrag van 5,8 miljard dollar (4,2 miljard euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top