AB InBev tapt meer winst uit minder bier | RetailDetail

AB InBev tapt meer winst uit minder bier

AB InBev tapt meer winst uit minder bier

AB InBev heeft in 2013 wereldwijd 425,9 miljoen hectoliter bier verkocht. Dat is 2% minder dan het vergelijkbare volume over 2012, maar toch slaagde het bedrijf erin om een ‘genormaliseerde’ groepswinst van 7,9 miljard dollar (5,7 miljard euro) te boeken.

Bierverkoop stijgt alleen in Azië

De terugloop van het volume manifesteerde zich op ruime schaal: in West-Europa bedroeg de daling 4,3%, in Noord-Amerika 2,7%, in Latijns-Amerika Noord 3,9%, in Latijns-Amerika Zuid 2,8% en in Oost- en Centraal-Europa zelfs 15,8%. Op die laatste markt ondervond AB InBev onder meer de weerslag van hogere belastingen en van de crisis in Oekraïne. Alleen in Azië kon vooruitgang worden geboekt: het verkochte volume dikte er 9% aan.

 

Op de thuismarkt België daalden de volumes eigen bieren met 3,0%, voornamelijk wegens de slechte weersomstandigheden in de eerste jaarhelft. In het laatste kwartaal stegen de volumes overigens met 0,4% onder impuls van een lichte marktaandeelwinst

 

Omzet stijgt met 3,3%

Ondanks de daling van het verkochte volume kon AB InBev zijn omzet met 3,3% opkrikken tot 43,2 miljard dollar (32,4 miljard euro). Het concern schrijft dat toe aan initiatieven om de opbrengst per hectoliter te verhogen, alsook aan een sterke prestatie van de belangrijkste merken. Die laatsten kenden immers een groei met 4,7%.

 

Tegelijk keek het concern aan tegen een stijging van de kostprijs per geproduceerde hectoliter, vooral als gevolg van de wereldwijde toegenomen prijzen voor grondstoffen en negatieve wisselkoerseffecten voor zijn activiteiten in Brazilië. Ook de verkoop- en marketingkosten stegen: zij namen met 4,5% toe. Door de daling van het volume lagen de totale kosten evenwel 0,9% lager dan in 2012.

 

Nettowinst neemt met 10,2% toe

Dit alles leidde ertoe dat AB InBev zijn nettowinst kon opdrijven tot zelfs 14,4 miljard dollar (10,5 miljard euro). Hierin zit evenwel een eenmalige boekhoudkundige meerwaarde van 6,3 miljard dollar (4,6 miljard euro) op de participatie die de Leuvense brouwer al had in Grupo Modelo. Wordt dit uit de cijfers gehaald, dan blijft er een ‘genormaliseerde’ nettowinst van 7,9 miljard dollar over, 10,2% meer dan in 2012.

 

Voor 2014 wordt onder meer de versterking van de positie in Azië een belangrijk thema. In januari kondigde AB InBev aan dat het zijn voormalige dochter Oriental Brewery (OB), de belangrijkste brouwer van Zuid-Korea, terugkoopt voor een bedrag van 5,8 miljard dollar (4,2 miljard euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.