AB InBev verkoopt minder, maar verdient meer

AB InBev verkoopt minder, maar verdient meer

Brouwerijgroep AB InBev heeft in het tweede kwartaal van 2013 wereldwijd 1,2% minder dranken verkocht dan in dezelfde periode van 2012. Toch heeft het concern zijn omzet met 3,9% kunnen opvijzelen, want de opbrengst per hectoliter steeg met bijna zes procent.

Mexico zorgt toch voor groei

Tussen begin april en eind juni verlieten wereldwijd 105,870 miljoen hectoliter dranken de brouwerijen van AB InBev, op vergelijkbare basis 1,2% minder dan in dezelfde periode van vorig jaar. Toch was er in absolute cijfers wel een groei met meer dan 4%, omdat sinds 4 juni ook de activiteiten van het overgenomen Mexicaanse Grupo Modelo in de cijfers meegenomen moeten worden.

 

In de regio Noord-Amerika daalden de volumes met 1,8% tot 32,369 miljoen hectoliter: vooral In de VS werden de verkopen negatief beïnvloed door ongunstige weersomstandigheden en door de aanhoudende druk op het beschikbaar inkomen van de consumenten.

 

In Latijns-Amerika lag het verkochte volume 1,5% lager, op 26,932 miljoen hectoliter. Hier speelde vooral de impact van Brazilië, dat een daling in de verkoop zag ondanks de Confederations Cup Voetbal. De druk op het inkomen van de Brazilianen zorgde echter voor een tempering van het enthousiasme.

 

Verkoop in West-Europa daalt 7%

Ook in de meeste andere regio's kende het drankverbruik een daling, zelfs in de groeimarkten. In West-Europa lag het verkochte volume 7,0% lager, in Centraal- en Oost-Europa 6,1%. Alleen Azië zwom met een sterk China tegen de trend in, met een meerverkoop van 5,1%.

 

Op de Belgische markt daalde de verkochte hoeveelheid eigen bieren van AB InBev tijdens het tweede kwartaal met 3,9%, wat het bedrijf vooral toeschrijft aan het slechte weer. Voor het eerste halfjaar komt de achterstand tegenover vorig jaar daarmee op 6,3% te liggen: het bitter koude eerste kwartaal was immers nog slechter.

 

Duurder bier doet omzet stijgen

Toch ging de omzet van AB InBev er met 3,9% op vooruit tot 10,587 miljard dollar, net geen acht miljard euro. De opbrengsten per hectoliter namen in het tweede kwartaal immers met 5,8% toe. Ook voor de rest van het jaar verwacht AB InBev dat de opbrengst per hectoliter hoger zal uitkomen.

 

De toename van de verkoopprijzen lag overigens ook hoger dan de stijging van de kostprijs van de verkochte goederen. Die nam in het tweede kwartaal maar met 3,8% per hectoliter toe. Dit zorgde mee voor een stijging van de nettowinst van 1,940 miljard dollar (1,5 miljard euro) naar 7,458 miljard dollar (5,6 miljard euro), al is dit bedrag in grote mate vertekend door een boekhoudkundige herwaardering van de investering in Grupo Modelo.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top