AB InBev verkoopt minder, maar verdient meer | RetailDetail

AB InBev verkoopt minder, maar verdient meer

AB InBev verkoopt minder, maar verdient meer

Brouwerijgroep AB InBev heeft in het tweede kwartaal van 2013 wereldwijd 1,2% minder dranken verkocht dan in dezelfde periode van 2012. Toch heeft het concern zijn omzet met 3,9% kunnen opvijzelen, want de opbrengst per hectoliter steeg met bijna zes procent.

Mexico zorgt toch voor groei

Tussen begin april en eind juni verlieten wereldwijd 105,870 miljoen hectoliter dranken de brouwerijen van AB InBev, op vergelijkbare basis 1,2% minder dan in dezelfde periode van vorig jaar. Toch was er in absolute cijfers wel een groei met meer dan 4%, omdat sinds 4 juni ook de activiteiten van het overgenomen Mexicaanse Grupo Modelo in de cijfers meegenomen moeten worden.

 

In de regio Noord-Amerika daalden de volumes met 1,8% tot 32,369 miljoen hectoliter: vooral In de VS werden de verkopen negatief beïnvloed door ongunstige weersomstandigheden en door de aanhoudende druk op het beschikbaar inkomen van de consumenten.

 

In Latijns-Amerika lag het verkochte volume 1,5% lager, op 26,932 miljoen hectoliter. Hier speelde vooral de impact van Brazilië, dat een daling in de verkoop zag ondanks de Confederations Cup Voetbal. De druk op het inkomen van de Brazilianen zorgde echter voor een tempering van het enthousiasme.

 

Verkoop in West-Europa daalt 7%

Ook in de meeste andere regio's kende het drankverbruik een daling, zelfs in de groeimarkten. In West-Europa lag het verkochte volume 7,0% lager, in Centraal- en Oost-Europa 6,1%. Alleen Azië zwom met een sterk China tegen de trend in, met een meerverkoop van 5,1%.

 

Op de Belgische markt daalde de verkochte hoeveelheid eigen bieren van AB InBev tijdens het tweede kwartaal met 3,9%, wat het bedrijf vooral toeschrijft aan het slechte weer. Voor het eerste halfjaar komt de achterstand tegenover vorig jaar daarmee op 6,3% te liggen: het bitter koude eerste kwartaal was immers nog slechter.

 

Duurder bier doet omzet stijgen

Toch ging de omzet van AB InBev er met 3,9% op vooruit tot 10,587 miljard dollar, net geen acht miljard euro. De opbrengsten per hectoliter namen in het tweede kwartaal immers met 5,8% toe. Ook voor de rest van het jaar verwacht AB InBev dat de opbrengst per hectoliter hoger zal uitkomen.

 

De toename van de verkoopprijzen lag overigens ook hoger dan de stijging van de kostprijs van de verkochte goederen. Die nam in het tweede kwartaal maar met 3,8% per hectoliter toe. Dit zorgde mee voor een stijging van de nettowinst van 1,940 miljard dollar (1,5 miljard euro) naar 7,458 miljard dollar (5,6 miljard euro), al is dit bedrag in grote mate vertekend door een boekhoudkundige herwaardering van de investering in Grupo Modelo.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.