AB InBev verkoopt minder, maar verdient meer

AB InBev verkoopt minder, maar verdient meer

Brouwerijgroep AB InBev heeft in het tweede kwartaal van 2013 wereldwijd 1,2% minder dranken verkocht dan in dezelfde periode van 2012. Toch heeft het concern zijn omzet met 3,9% kunnen opvijzelen, want de opbrengst per hectoliter steeg met bijna zes procent.

Mexico zorgt toch voor groei

Tussen begin april en eind juni verlieten wereldwijd 105,870 miljoen hectoliter dranken de brouwerijen van AB InBev, op vergelijkbare basis 1,2% minder dan in dezelfde periode van vorig jaar. Toch was er in absolute cijfers wel een groei met meer dan 4%, omdat sinds 4 juni ook de activiteiten van het overgenomen Mexicaanse Grupo Modelo in de cijfers meegenomen moeten worden.

 

In de regio Noord-Amerika daalden de volumes met 1,8% tot 32,369 miljoen hectoliter: vooral In de VS werden de verkopen negatief beïnvloed door ongunstige weersomstandigheden en door de aanhoudende druk op het beschikbaar inkomen van de consumenten.

 

In Latijns-Amerika lag het verkochte volume 1,5% lager, op 26,932 miljoen hectoliter. Hier speelde vooral de impact van Brazilië, dat een daling in de verkoop zag ondanks de Confederations Cup Voetbal. De druk op het inkomen van de Brazilianen zorgde echter voor een tempering van het enthousiasme.

 

Verkoop in West-Europa daalt 7%

Ook in de meeste andere regio's kende het drankverbruik een daling, zelfs in de groeimarkten. In West-Europa lag het verkochte volume 7,0% lager, in Centraal- en Oost-Europa 6,1%. Alleen Azië zwom met een sterk China tegen de trend in, met een meerverkoop van 5,1%.

 

Op de Belgische markt daalde de verkochte hoeveelheid eigen bieren van AB InBev tijdens het tweede kwartaal met 3,9%, wat het bedrijf vooral toeschrijft aan het slechte weer. Voor het eerste halfjaar komt de achterstand tegenover vorig jaar daarmee op 6,3% te liggen: het bitter koude eerste kwartaal was immers nog slechter.

 

Duurder bier doet omzet stijgen

Toch ging de omzet van AB InBev er met 3,9% op vooruit tot 10,587 miljard dollar, net geen acht miljard euro. De opbrengsten per hectoliter namen in het tweede kwartaal immers met 5,8% toe. Ook voor de rest van het jaar verwacht AB InBev dat de opbrengst per hectoliter hoger zal uitkomen.

 

De toename van de verkoopprijzen lag overigens ook hoger dan de stijging van de kostprijs van de verkochte goederen. Die nam in het tweede kwartaal maar met 3,8% per hectoliter toe. Dit zorgde mee voor een stijging van de nettowinst van 1,940 miljard dollar (1,5 miljard euro) naar 7,458 miljard dollar (5,6 miljard euro), al is dit bedrag in grote mate vertekend door een boekhoudkundige herwaardering van de investering in Grupo Modelo.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Back to top