Agora Culinair neemt groothandel Van Hout Horeca over

Agora Culinair neemt groothandel Van Hout Horeca over

De holding van de Herentalse familie Vleugels, eigenaar van onder andere Agora Culinair/’t Vleesboerke, heeft Van Hout Horeca in het Limburgse Hamont overgenomen. De nieuwe combinatie wordt meteen een van de grootste horecagroothandels in België.

Geen opvolgers in de familie

Agora Culinair en Van Hout zijn geen onbekenden voor elkaar: beide familiebedrijven werken al meer dan twintig jaar intensief samen binnen de aankoopgroepering Resto-Frit (bekend van de populaire Smulllbox van Samson & Gert).

 

“De overname van Horeca Van Hout is het gevolg van het gebrek aan familiale opvolging ”, zegt afgevaardigd bestuurder Luc Geusens van Van Hout Horeca. Oprichter Paul Van Hout gaat na 50 jaar met pensioen en bij gebrek aan opvolgers werd er gezocht naar een overnemer. “Die werd gevonden in Agora Culinair. Met de verkoop aan de familie Vleugels is het behoud verzekerd van het familiale karakter van het bedrijf en de continuïteit voor de medewerkers en voor de klanten.”

 

Voor de medewerkers, de klanten en de leveranciers verandert er in de praktijk niets. Luc Geusens, die al jaren de leiding heeft over het team, blijft eveneens op post.

 

Groepsomzet van om en bij de 50 miljoen euro

Door de overname ontstaat één van de grootste horecagroothandels van ons land. Agora Culinair telde tot vandaag ongeveer 800 klanten in de brede horeca ‑ van frituren over broodjeszaken, traiteurs, grootkeukens en brasseries tot restaurants ‑ en was vooral actief in de provincies Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Limburg. Van Hout Horeca bedient zo’n 450 horecaklanten en staat sterk in Limburg en Vlaams-Brabant.

 

De totale groepsomzet zal door deze overname vijftig miljoen euro bedragen en de nieuwe groep zal 120 mensen in dienst hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Lidl Kapellen na jarenlange lijdensweg eindelijk open

14/12/2017

Bijna vier jaar nadat het openbaar onderzoek van start ging, is de nieuwbouw-Lidl in Kapellen eindelijk geopend. Na tal van procedures moest de versdiscounter, onder druk van de buurt die vreesde voor een verkeersinfarct, zijn oorspronkelijke plannen bijschaven.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

Back to top