Ahold heeft knap lastig derde kwartaal achter de rug

Ahold heeft knap lastig derde kwartaal achter de rug

Het Nederlandse supermarktconcern Ahold heeft een moeilijk derde kwartaal achter de rug. Zowel de omzet als de operationele winst daalden flink.

Omzet 3,1% lager

Over het derde kwartaal klokte de omzet van Ahold af op 7,36 miljard euro, of 3,1% minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Al is die daling grotendeels toe te schrijven aan negatieve wisselkoerseffecten, want bij constante wisselkoersen groeide de omzet lichtjes (+0,6%).

 

Het operationeel inkomen daalde met 13,9% tot 248 miljoen euro. Netto ging de winst er dan weer met 17% op vooruit tot 165 miljoen euro, al is die flinke stijging grotendeels te verklaren doordat Ahold in het derde kwartaal van 2012 een serieuze minwaarde boekte op het inmiddels verkochte Zweedse retailer ICA.

 

Zwak consumentenvertrouwen

Op zijn thuismarkt Nederland (waarbij AH België telt) liet het zwakke consumentenvertrouwen zich voelen: het aantal transacties bleef stabiel, maar de klanten kochten minder per bezoek. Dat de omzet alsnog steeg met 1,4% (tot 2,6 miljard euro), komt dan ook grotendeels door het openen van extra winkels: op vergelijkbare basis daalde de omzet met 0,2%.

 

In de Verenigde Staten stegen de verkopen in het derde kwartaal 'beperkt' met 0,2%. Wel wist Ahold in deze zeer concurrentiële markt zijn marktaandeel te verhogen.

 

Transformatie en expansie

Ahold maakte vanochtend ook bekend dat het zijn activiteiten in Slovakije volgend jaar verkoopt aan het Slovaakse Condorum. Na de verkoop zal Ahold zich meer op Tsjechië concentreren. In België ligt de expansie dan weer op schema, aldus topman Dick Boer, die zei dat er eind dit jaar al 19 Belgische winkels open zullen zijn. Hij liet ook weten dat de bestaande winkels het zeer goed doen.

 

Tegelijk bouwt de groep volop aan meer afhaalpunten – vooral in Amerika – terwijl in Nederland alle aandacht uitgaat naar de transformatie van de C1000/Jumbo-winkels die Ahold eerder kocht. Daarvan zijn er nu al 29 omgebouwd en tegen het einde van het jaar moeten er dat 39 zijn.

 

Ahold ziet de komende maanden niet meteen beterschap op de markt en vreest dat vooral in Nederland de consumentenbestedingen onder druk zullen blijven staan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi verkoopt in Duitsland nu ook games

21/08/2017

Aldi (Nord én Süd samen) gaan in Duitsland online videogames verkopen. De verkoop gaat morgen van start. Die dag werd niet toevallig gekozen, want op 22 augustus start in Keulen ook Gamescom, de grootste gamebeurs van Europa.

Lotus Bakeries haalt ook in België koekjes uit de rekken

21/08/2017

Niet enkel in Frankrijk zijn er koekjes van Lotus Bakeries uit de winkelrekken verdwenen: na een rondvraag bij de supermarktketens Colruyt, Lidl en Delhaize blijkt dat ook in België te zijn gebeurd.

Walmart vraagt patent aan voor vliegende winkel

21/08/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft een bijzonder patent aangevraagd. Daarin wordt gewag gemaakt van een vliegende winkel, die met de hulp van drones bestellingen kan leveren bij klanten.

Lotus Bakeries groeit ondanks zwakker Brits pond

21/08/2017

Ondanks de zwakke positie van het Britse pond wist koekjesmaker Lotus Bakeries in de eerste helft van het jaar zijn omzet met een procent te laten stijgen. Met een recordgroei in 2016 had Lotus nochtans een zware vergelijkingsbasis.

Ook Carrefour gooit zich op laagsteprijsgarantie

21/08/2017

Supermarktketen Carrefour gaat met een nieuwe actie vol de strijd om de goedkoopste prijzen aan. Klanten die een product ergens anders goedkoper vinden dan in de folder, krijgen het verschil vijf keer terugbetaald.

In Frankijk ook wafeltjes uit winkelrekken vanwege fipronil-crisis

21/08/2017

In Frankrijk zijn een aantal wafeltjes uit de winkelrekken gehaald, omdat ze zijn gemaakt met eieren die mogelijk besmet zijn geraakt met fipronil. Op de lijst bevindt zich ook een lot frangipanewafels van Lotus.

Back to top