Ahold heeft knap lastig derde kwartaal achter de rug

Ahold heeft knap lastig derde kwartaal achter de rug

Het Nederlandse supermarktconcern Ahold heeft een moeilijk derde kwartaal achter de rug. Zowel de omzet als de operationele winst daalden flink.

Omzet 3,1% lager

Over het derde kwartaal klokte de omzet van Ahold af op 7,36 miljard euro, of 3,1% minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Al is die daling grotendeels toe te schrijven aan negatieve wisselkoerseffecten, want bij constante wisselkoersen groeide de omzet lichtjes (+0,6%).

 

Het operationeel inkomen daalde met 13,9% tot 248 miljoen euro. Netto ging de winst er dan weer met 17% op vooruit tot 165 miljoen euro, al is die flinke stijging grotendeels te verklaren doordat Ahold in het derde kwartaal van 2012 een serieuze minwaarde boekte op het inmiddels verkochte Zweedse retailer ICA.

 

Zwak consumentenvertrouwen

Op zijn thuismarkt Nederland (waarbij AH België telt) liet het zwakke consumentenvertrouwen zich voelen: het aantal transacties bleef stabiel, maar de klanten kochten minder per bezoek. Dat de omzet alsnog steeg met 1,4% (tot 2,6 miljard euro), komt dan ook grotendeels door het openen van extra winkels: op vergelijkbare basis daalde de omzet met 0,2%.

 

In de Verenigde Staten stegen de verkopen in het derde kwartaal 'beperkt' met 0,2%. Wel wist Ahold in deze zeer concurrentiële markt zijn marktaandeel te verhogen.

 

Transformatie en expansie

Ahold maakte vanochtend ook bekend dat het zijn activiteiten in Slovakije volgend jaar verkoopt aan het Slovaakse Condorum. Na de verkoop zal Ahold zich meer op Tsjechië concentreren. In België ligt de expansie dan weer op schema, aldus topman Dick Boer, die zei dat er eind dit jaar al 19 Belgische winkels open zullen zijn. Hij liet ook weten dat de bestaande winkels het zeer goed doen.

 

Tegelijk bouwt de groep volop aan meer afhaalpunten – vooral in Amerika – terwijl in Nederland alle aandacht uitgaat naar de transformatie van de C1000/Jumbo-winkels die Ahold eerder kocht. Daarvan zijn er nu al 29 omgebouwd en tegen het einde van het jaar moeten er dat 39 zijn.

 

Ahold ziet de komende maanden niet meteen beterschap op de markt en vreest dat vooral in Nederland de consumentenbestedingen onder druk zullen blijven staan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt. Die bevat alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Carrefour heeft een nieuwe CFO

17/10/2017

De Franse supermarktgroep Carrefour heeft een nieuwe CFO aangesteld. Pierre-Jean Sivignon verlaat om persoonlijke redenen het bedrijf en wordt vervangen door Matthieu Malige, die overkomt van Fnac Darty.

Nieuwe cao bij Belgische brouwerijen AB InBev

17/10/2017

Bij de brouwerijen van AB InBev in Leuven, Jupille en Hoegaarden is een einde gekomen aan de onrusten, nu de vakbonden en de directie een akkoord hebben bereikt over een deel van de nieuwe cao voor de medewerkers.

Back to top