Ahold heeft knap lastig derde kwartaal achter de rug | RetailDetail

Ahold heeft knap lastig derde kwartaal achter de rug

Ahold heeft knap lastig derde kwartaal achter de rug

Het Nederlandse supermarktconcern Ahold heeft een moeilijk derde kwartaal achter de rug. Zowel de omzet als de operationele winst daalden flink.

Omzet 3,1% lager

Over het derde kwartaal klokte de omzet van Ahold af op 7,36 miljard euro, of 3,1% minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Al is die daling grotendeels toe te schrijven aan negatieve wisselkoerseffecten, want bij constante wisselkoersen groeide de omzet lichtjes (+0,6%).

 

Het operationeel inkomen daalde met 13,9% tot 248 miljoen euro. Netto ging de winst er dan weer met 17% op vooruit tot 165 miljoen euro, al is die flinke stijging grotendeels te verklaren doordat Ahold in het derde kwartaal van 2012 een serieuze minwaarde boekte op het inmiddels verkochte Zweedse retailer ICA.

 

Zwak consumentenvertrouwen

Op zijn thuismarkt Nederland (waarbij AH België telt) liet het zwakke consumentenvertrouwen zich voelen: het aantal transacties bleef stabiel, maar de klanten kochten minder per bezoek. Dat de omzet alsnog steeg met 1,4% (tot 2,6 miljard euro), komt dan ook grotendeels door het openen van extra winkels: op vergelijkbare basis daalde de omzet met 0,2%.

 

In de Verenigde Staten stegen de verkopen in het derde kwartaal 'beperkt' met 0,2%. Wel wist Ahold in deze zeer concurrentiële markt zijn marktaandeel te verhogen.

 

Transformatie en expansie

Ahold maakte vanochtend ook bekend dat het zijn activiteiten in Slovakije volgend jaar verkoopt aan het Slovaakse Condorum. Na de verkoop zal Ahold zich meer op Tsjechië concentreren. In België ligt de expansie dan weer op schema, aldus topman Dick Boer, die zei dat er eind dit jaar al 19 Belgische winkels open zullen zijn. Hij liet ook weten dat de bestaande winkels het zeer goed doen.

 

Tegelijk bouwt de groep volop aan meer afhaalpunten – vooral in Amerika – terwijl in Nederland alle aandacht uitgaat naar de transformatie van de C1000/Jumbo-winkels die Ahold eerder kocht. Daarvan zijn er nu al 29 omgebouwd en tegen het einde van het jaar moeten er dat 39 zijn.

 

Ahold ziet de komende maanden niet meteen beterschap op de markt en vreest dat vooral in Nederland de consumentenbestedingen onder druk zullen blijven staan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.