Ahold tevreden over kwartaalresultaat ondanks winstval

Ahold tevreden over kwartaalresultaat ondanks winstval

De nettowinst van Ahold is in het tweede kwartaal met ruim 17 procent gedaald. Ahold is echter "tevreden", omdat de operationele marge en winst gestegen zijn. Voor de toekomst houdt Ahold rekening met prijsbewuste klanten en druk op de volumes en zet daarom in op voorzichtigheid en kostenreductie, want de identieke omzet valt tegen.

Hogere operationele winst en marge

Ahold constateert wel tevreden dat de operationele winst in het tweede kwartaal van 2013 uitkwam op 338 miljoen euro, een toename van 5,4 procent tegen constante wisselkoersen. Hiermee samenhangend lag Aholds operationele marge met 4,4 procent 0,2 procentpunt hoger dan de marge in het tweede kwartaal van 2012.

 

"We presteren goed, zowel in de VS als in Europa", reageert topman Dick Boer in een persverklaring. "We hebben onze omzet met drie procent doen stijgen tegen gelijkblijvende wisselkoersen, met voortdurende promotionele activiteit."

 

Forse omzetgroei door uitbreiding in België

In de Nederlanden wist Ahold, vooral door uitbreiding van het winkelbestand in België en toevoeging van voormalige C1000-winkels in Nederland, de netto-omzet in het tweede kwartaal met 5,6 procent wist te verhogen (over het halve jaar zelfs met 6,6 procent).

 

Exclusief de nieuwe winkelopeningen presteert Ahold in Nederland met een groei van 1,6% echter behoorlijk onder het marktgemiddelde (+2,3%). Grote concurrent Jumbo doet het beter dan Ahold, maar vooral de discounters zetten in Nederland forse groeicijfers neer.

 

Wel heeft Ahold nog de troefkaart van online: hoewel dit een businessmodel is dat zich qua winstgevendheid nog moet bewijzen, benadrukt Ahold dat Albert.nl en bol.com met een dubbelcijferige omzetgroei, nadrukkelijk bijdragen aan de groei van de identieke omzet.

 

Identieke groei Ahold USA zakt in

De netto-omzet groeide in de VS, waar Ahold tweederde van zijn omzet realiseert, in het tweede kwartaal met twee procent. De identieke omzet was er echter slechts 0,5 procent. Over het halve jaar bezien nam de netto-omzet van Ahold USA met 2,8 procent toe, maar op identieke basis was de omzetgroei slechts 1,2 procent.

 

Dat de identieke groei zó inzakt, betekent dat Aholds prestaties op de belangrijke Amerikaanse markt in het tweede kwartaal behoorlijk onder druk hebben gestaan.

 

Hoofdpijndossier Centraal-Europa

Aholds operaties in Tsjechië en Slovakije blijven wel problematisch: daar nam de netto-omzet af met 4,4 procent en zakte de identieke omzet met 3 procent. Ook de onderliggende winstmarge daalde met 0,2 procentpunt tot een zeer magere 0,8 procent.

 

Hoewel Ahold altijd heeft verklaard aan deze bedrijfsonderdelen vast te willen houden, kan het niet als een verrassing komen als het dit Centraal-Europese hoofdpijndossier op een gegeven moment toch van de hand wil doen.

 

HR is nu ook bestuurszaak

Ahold maakte vandaag ook bekend dat het een HR-directeur heeft benoemd: de Amerikaanse Abbe Luersman komt van Unilever, waar ze verantwoordelijk was voor het Europese HR-beleid. Luersman rapporteert rechtstreeks aan Dick Boer.

 

Hiermee is HR een zaak die op bestuursniveau wordt aangestuurd en heeft Ahold zijn zevenkoppige Executive Committee vervolledigd. Dit bestaat nu uit vijf mannen en twee vrouwen: meteen een nobele taak voor Luersman om daar op termijn een meer evenwichtige verhouding in te krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fastfoodketen Five Guys geeft Antwerpen Belgische primeur

18/12/2017

Op de De Keyserlei in Antwerpen opent binnenkort de eerste Belgische vestiging van de Amerikaanse fastfoodketen Five Guys. De huurovereenkomst voor het pand is ondertekend, de opening volgt begin volgend jaar.

Ook Carrefour België werkt aan vernieuwingsplan

18/12/2017

Niet enkel in Frankrijk wil Carrefour maatregelen nemen om de omzetten opnieuw te laten groeien, want ook de Belgische directie werkt al een tijdje aan een vernieuwingsplan. Daarbij worden vooral de hypermarkten onder de loep genomen.

Test-Aankoop: Colruyt blijft de goedkoopste, AH volgt

18/12/2017

Colruyt blijft zijn belofte van ‘laagste prijzen’ waarmaken, concludeert Test-Aankoop dit jaar opnieuw in zijn jaarlijkse prijsvergelijking. Toch stijgt de druk op de Halse supermarktketen.

 

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Back to top