Albert Heijn naar 200.000 bezoekers per week | RetailDetail

Albert Heijn naar 200.000 bezoekers per week

Albert Heijn naar 200.000 bezoekers per week

Volgende week zou Albert Heijn in België de kaap van 200.000 klanten per week ronden. Dat en meer onthulde Albert Heijn-CEO Sander van der Laan donderdagavond op de RetailDetail Night 2013.

“90% van de gezinnen koopt bij AH”

Het verhaal van hoe Albert Heijn besloot naar België te komen, is voldoende bekend: de Nederlandse marktleider zag zijn marktaandeel op de thuismarkt boven de 30% groeien, en stelde zich de vraag waar het in de toekomst dan nog zijn groei zou kunnen halen. Toen kwam Vlaanderen in het vizier, want "ze lezen er ook Nederlands – of ze het spreken is nog wat anders”, snel gevolgd door Noordrijn-Westfalen.

 

Dat de markt in Nederland stilaan een verzadigingspunt bereikt, blijkt ook uit enkele cijfers die Van der Laan meedeelde: 90% van de Nederlandse gezinnen koopt bij Albert Heijn en de warenhuisketen heeft er vandaag zo’n 900 winkels, waarvan 255 in franchise. Weldra komen er daar nog 43 bij, van zodra de transformatie van alle overgenomen Jumbo’s tot AH-winkels is afgerond.

 

Omzet per vierkante meter belangrijkst

Volgens de topman is de grote sterkte van Albert Heijn de omzet die het per vierkante meter haalt. “Een AH-supermarkt telt gemiddeld 16.000 à 17.000 artikelen op vaak beperkte oppervlaktes. De rotatie is heel hoog en we kunnen ontzéttend snel ‘replenishen’. Op dat vlak zijn we wellicht zelfs wereldrecordhouder”, meende hij. 65% van de omzet bestaat overigens uit de eigen huismerken, liet de CEO trots weten.

 

Als groeipolen ziet Albert Heijn op de thuismarkt het kleinere ‘AH to go’-formaat en ook de online markt. Zo beklemtoonde de topman dat de (wederzijdse) integratie tussen Bol.com en Albert Heijn nog volop aan de gang is – zoals ook het kersverse proefproject met een virtueel boekenrek in AH-winkels bewijst – en dat de afhaalpunten voor online bestelde boodschappen veel succes kennen. Het afhaalpunt in Tilburg zou bijvoorbeeld een weekomzet van 70.000 tot 80.000 euro realiseren.

 

“Mooi op koers in België”

In België ligt Albert Heijn ondertussen naar eigen zeggen op koers. Het vooropgestelde doel om tegen 2016 minstens vijftig winkelpunten in het land te hebben, zal volgens de topman zeker bereikt worden. Recent werd ook al de kaap van duizend medewerkers gerond: zij worden per winkelpunt overigens geselecteerd om de “diversiteit in de buurt” te representeren.

 

Albert Heijn maakt zich ook sterk zijn medewerkers op te leiden om meer persoonlijke service in het Belgische supermarktlandschap binnen te brengen: “In Nederland stappen medewerkers veel sneller op de klant af, dat proberen we er ook hier in te brengen.”

 

Ook het concept van supermarkten zonder parkeergelegenheid probeert Albert Heijn naar eigen zeggen bij de Belgen te introduceren. Als succesvoorbeeld haalt Sander Van der Laan de AH-supermarkt op het Antwerpse Kiel aan: “Op een oppervlakte van amper 700m² komen daar zo’n 1200 klanten per dag over de vloer, goed voor een gemiddeld kasticket van 10 euro.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Muyters zegt nee tegen herstructureringsplan Carrefour

11/07/2018

Deelstaatminister Philippe Muyters geeft een negatief advies voor het herstructureringsplan van supermarktketen Carrefour. Door dit plan zouden 600 werknemers recht hebben op het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT), de opvolger van het brugpensioen. De definitieve uitspraak ligt in het kamp van federaal minister Kris Peeters.