Albert Heijn naar 200.000 bezoekers per week

Albert Heijn naar 200.000 bezoekers per week

Volgende week zou Albert Heijn in België de kaap van 200.000 klanten per week ronden. Dat en meer onthulde Albert Heijn-CEO Sander van der Laan donderdagavond op de RetailDetail Night 2013.

“90% van de gezinnen koopt bij AH”

Het verhaal van hoe Albert Heijn besloot naar België te komen, is voldoende bekend: de Nederlandse marktleider zag zijn marktaandeel op de thuismarkt boven de 30% groeien, en stelde zich de vraag waar het in de toekomst dan nog zijn groei zou kunnen halen. Toen kwam Vlaanderen in het vizier, want "ze lezen er ook Nederlands – of ze het spreken is nog wat anders”, snel gevolgd door Noordrijn-Westfalen.

 

Dat de markt in Nederland stilaan een verzadigingspunt bereikt, blijkt ook uit enkele cijfers die Van der Laan meedeelde: 90% van de Nederlandse gezinnen koopt bij Albert Heijn en de warenhuisketen heeft er vandaag zo’n 900 winkels, waarvan 255 in franchise. Weldra komen er daar nog 43 bij, van zodra de transformatie van alle overgenomen Jumbo’s tot AH-winkels is afgerond.

 

Omzet per vierkante meter belangrijkst

Volgens de topman is de grote sterkte van Albert Heijn de omzet die het per vierkante meter haalt. “Een AH-supermarkt telt gemiddeld 16.000 à 17.000 artikelen op vaak beperkte oppervlaktes. De rotatie is heel hoog en we kunnen ontzéttend snel ‘replenishen’. Op dat vlak zijn we wellicht zelfs wereldrecordhouder”, meende hij. 65% van de omzet bestaat overigens uit de eigen huismerken, liet de CEO trots weten.

 

Als groeipolen ziet Albert Heijn op de thuismarkt het kleinere ‘AH to go’-formaat en ook de online markt. Zo beklemtoonde de topman dat de (wederzijdse) integratie tussen Bol.com en Albert Heijn nog volop aan de gang is – zoals ook het kersverse proefproject met een virtueel boekenrek in AH-winkels bewijst – en dat de afhaalpunten voor online bestelde boodschappen veel succes kennen. Het afhaalpunt in Tilburg zou bijvoorbeeld een weekomzet van 70.000 tot 80.000 euro realiseren.

 

“Mooi op koers in België”

In België ligt Albert Heijn ondertussen naar eigen zeggen op koers. Het vooropgestelde doel om tegen 2016 minstens vijftig winkelpunten in het land te hebben, zal volgens de topman zeker bereikt worden. Recent werd ook al de kaap van duizend medewerkers gerond: zij worden per winkelpunt overigens geselecteerd om de “diversiteit in de buurt” te representeren.

 

Albert Heijn maakt zich ook sterk zijn medewerkers op te leiden om meer persoonlijke service in het Belgische supermarktlandschap binnen te brengen: “In Nederland stappen medewerkers veel sneller op de klant af, dat proberen we er ook hier in te brengen.”

 

Ook het concept van supermarkten zonder parkeergelegenheid probeert Albert Heijn naar eigen zeggen bij de Belgen te introduceren. Als succesvoorbeeld haalt Sander Van der Laan de AH-supermarkt op het Antwerpse Kiel aan: “Op een oppervlakte van amper 700m² komen daar zo’n 1200 klanten per dag over de vloer, goed voor een gemiddeld kasticket van 10 euro.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Back to top