Albert Heijn opent eerste eigen winkel in Antwerpen Kiel

Albert Heijn opent eerste eigen winkel in Antwerpen Kiel

De derde Belgische Albert Heijn-winkel is vandaag geopend. De Nederlandse supermarkt-challenger blijft het voorlopig in regio Antwerpen zoeken: dit maal in de Antwerpse volksbuurt het Kiel, op de Sint-Bernardsesteenweg 143. Wel is het de eerste eigen winkel van AH op Belgische bodem.

Derde winkel is buurtwinkel

Met een oppervlakte van 700 m² is Albert Heijns nieuwste meteen de kleinste vestiging tot nu toe. In Stabroek bedraagt de oppervlakte namelijk 2.000 m² en de andere winkel van broer en zus Van Ende in Brasschaat telt 1.200 m². Op het Kiel wil AH zich dan ook profileren als een echte buurtwinkel.

 

Ook op de grote diversiteit in de wijk wil de Nederlandse distributeur bewust inspelen. "Albert Heijn is relevant voor elke Belg," verklaart supermarktmanager Omar Nahari, die geen franchisenemer maar de eerste winkeluitbater in dienstverband van Albert Heijn België is.

 

"Albert Heijn maakt dagelijkse boodschappen betaalbaar en het bijzondere bereikbaar: niet alleen in Brasschaat, maar ook op het Kiel. De nieuwe winkel telt 50 werknemers, waaronder heel wat inwoners uit de wijk." Een weinig omfloerste knipoog naar de sterk contrasterende imago's van de beide buurten, om maar te zeggen dat AH in alle markten thuis wil zijn.


10.000 referenties volgens gekend concept

Op de beperkte oppervlakte pakt AH uit met zowat 10.000 producten. Net zoals in de andere winkels bestaat het assortiment uit een combinatie van het ‘reguliere’ Albert Heijn-assortiment en ongeveer 10% producten die speciaal voor de Belgische consument zijn toegevoegd.

 

Ook de systemen van 'de smaakgarantie' (als de smaak van een product niet meevalt, krijgen klanten hun geld terug) en 'de assortimentsdialoog' (klanten kunnen aan de balie of online verzoeken om producten in het gamma op te nemen) blijven op het Kiel bewaard. Volgens Albert Heijn België werd het assortiment zo al met dertig producten uitgebreid.

 

Corné Mulders, manager van Albert Heijn België, bevestigde bij de opening nogmaals de ambitie om in 2012 acht winkels in verschillende Vlaamse regio's te openen en tegen eind 2016 minimaal 50 supermarkten in België te hebben. De volgende opening wordt wellicht de reeds aangekondigde vestiging op het Antwerpse Hessenplein. De winkel in Antwerpen-Kiel bewijst alvast dat Albert Heijn niet terugdeinst om zowel franchise als eigen winkels in te zetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top