Albert Heijn wil 50 Belgische winkels

Albert Heijn wil 50 Belgische winkels

Ahold, de moederketen van Albert Heijn, wil binnen de vijf jaar naar 50 Belgische winkels. Dat is één van de zes "pijlers voor groei" die de holding vanmorgen presenteerde. Ook de webshop krijgt heel wat aandacht in de nieuwe strategie.

'Dichterbij de mensen' in locatie en technologie

De band tussen keten en klant hechter maken is een eerste belangrijke focuspunt voor Ahold, dat "1 à 2% identieke omzetgroei" hoopt te creëren via een gepersonaliseerde aanpak. De keten zal ook zijn retailactiviteiten herinrichten en nieuwe technologieën ontwikkelen om zowel online als offline te zorgen voor "een voortdurend verbonden winkelbeleving".

 

Om beter bereikbaar te zijn, zet Ahold ook in op meer geografische spreiding en meer afhaalpunten voor de webshop. Maar liefst 50 winkelpunten zouden er in België moeten bijkomen tegen 2016 - en nog eens minstens 100 extra in de rest van de wereld. Dat kan volgens de keten in de VS zijn, maar er zouden ook binnen Europa - of elders - nieuwe markten kunnen worden aangeboord.

Verdrievoudiging van de online inkomsten

Online mikt Ahold dan weer op een verdrievoudiging van de inkomsten: de online activiteiten zouden tegen 2016 1,5 miljard euro moeten opbrengen. Vanaf begin volgend jaar zou de groep daarom willen starten met het testen van afhaalpunten in Europa en de VS.

 

Ook de kosten moeten naar omlaag: de keten kondigt in zijn plan ook 350 miljoen euro kostenbesparingen aan in de periode 2012-2014. Waar dat geld gevonden moet worden, laat de keten in het midden: "optimale benutting van onze capaciteiten" heet het. De bespaarde kosten zouden wel weer geïnvesteerd worden in het bedrijf.  

 

Afsluiten deed Ahold met fijn nieuws voor zijn investeerders: het uitkeringspercentage voor het dividend wordt verhoogd naar 40 à 50 procent van de genormaliseerde nettowinst.

CEO positief over toekomst 

CEO Dick Boer ziet de toekomst positief tegemoet: "Met deze nieuwe strategie zal Ahold succesvol blijven, behorend tot de voorhoede van de levensmiddelenhandel. We richten onze retailactiviteiten opnieuw in, zodat we dichter bij de klant kunnen komen en nog meer op de persoon toegesneden winkelgemak kunnen bieden, zowel in onze winkels als online."

 

Ahold is in België en Nederland vooral bekend voor Albert Heijn, maar is verder ook actief in Tsjechië en Slovakije (Albert en Hypernova), Denemarken, Zweden en de Baltische staten (ICA), Portugal (Pingo Doce) en de VS, waar de groep 60% van zijn omzet haalt met o.a. Stop&Shop en Martin's.

Ahold, de moederketen van Albert Heijn, wil binnen de vijf jaar naar 50 Belgische winkels. Dat is één van de zes "pijlers voor groei" die de holding vanmorgen presenteerde. Ook de webshop krijgt heel wat aandacht in de nieuwe strategie.

'Dichterbij de mensen' in locatie en technologie

De band tussen keten en klant hechter maken is een eerste belangrijke focuspunt voor Ahold, dat "1 à 2% identieke omzetgroei" hoopt te creëren via een gepersonaliseerde aanpak. De keten zal ook zijn retailactiviteiten herinrichten en nieuwe technologieën ontwikkelen om zowel online als offline te zorgen voor "een voortdurend verbonden winkelbeleving".

 

Om beter bereikbaar te zijn, zet Ahold ook in op meer geografische spreiding en meer afhaalpunten voor de webshop. Maar liefst 50 winkelpunten zouden er in België moeten bijkomen tegen 2016 - en nog eens minstens 100 extra in de rest van de wereld. Dat kan volgens de keten in de VS zijn, maar er zouden ook binnen Europa - of elders - nieuwe markten kunnen worden aangeboord.

Verdrievoudiging van de online inkomsten

Online mikt Ahold dan weer op een verdrievoudiging van de inkomsten: de online activiteiten zouden tegen 2016 1,5 miljard euro moeten opbrengen. Vanaf begin volgend jaar zou de groep daarom willen starten met het testen van afhaalpunten in Europa en de VS.

 

Ook de kosten moeten naar omlaag: de keten kondigt in zijn plan ook 350 miljoen euro kostenbesparingen aan in de periode 2012-2014. Waar dat geld gevonden moet worden, laat de keten in het midden: "optimale benutting van onze capaciteiten" heet het. De bespaarde kosten zouden wel weer geïnvesteerd worden in het bedrijf.  

 

Afsluiten deed Ahold met fijn nieuws voor zijn investeerders: het uitkeringspercentage voor het dividend wordt verhoogd naar 40 à 50 procent van de genormaliseerde nettowinst.

CEO positief over toekomst 

CEO Dick Boer ziet de toekomst positief tegemoet: "Met deze nieuwe strategie zal Ahold succesvol blijven, behorend tot de voorhoede van de levensmiddelenhandel. We richten onze retailactiviteiten opnieuw in, zodat we dichter bij de klant kunnen komen en nog meer op de persoon toegesneden winkelgemak kunnen bieden, zowel in onze winkels als online."

 

Ahold is in België en Nederland vooral bekend voor Albert Heijn, maar is verder ook actief in Tsjechië en Slovakije (Albert en Hypernova), Denemarken, Zweden en de Baltische staten (ICA), Portugal (Pingo Doce) en de VS, waar de groep 60% van zijn omzet haalt met o.a. Stop&Shop en Martin's.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top