Albert Heijn wil 50 Belgische winkels | RetailDetail

Albert Heijn wil 50 Belgische winkels

Albert Heijn wil 50 Belgische winkels

Ahold, de moederketen van Albert Heijn, wil binnen de vijf jaar naar 50 Belgische winkels. Dat is één van de zes "pijlers voor groei" die de holding vanmorgen presenteerde. Ook de webshop krijgt heel wat aandacht in de nieuwe strategie.

'Dichterbij de mensen' in locatie en technologie

De band tussen keten en klant hechter maken is een eerste belangrijke focuspunt voor Ahold, dat "1 à 2% identieke omzetgroei" hoopt te creëren via een gepersonaliseerde aanpak. De keten zal ook zijn retailactiviteiten herinrichten en nieuwe technologieën ontwikkelen om zowel online als offline te zorgen voor "een voortdurend verbonden winkelbeleving".

 

Om beter bereikbaar te zijn, zet Ahold ook in op meer geografische spreiding en meer afhaalpunten voor de webshop. Maar liefst 50 winkelpunten zouden er in België moeten bijkomen tegen 2016 - en nog eens minstens 100 extra in de rest van de wereld. Dat kan volgens de keten in de VS zijn, maar er zouden ook binnen Europa - of elders - nieuwe markten kunnen worden aangeboord.

Verdrievoudiging van de online inkomsten

Online mikt Ahold dan weer op een verdrievoudiging van de inkomsten: de online activiteiten zouden tegen 2016 1,5 miljard euro moeten opbrengen. Vanaf begin volgend jaar zou de groep daarom willen starten met het testen van afhaalpunten in Europa en de VS.

 

Ook de kosten moeten naar omlaag: de keten kondigt in zijn plan ook 350 miljoen euro kostenbesparingen aan in de periode 2012-2014. Waar dat geld gevonden moet worden, laat de keten in het midden: "optimale benutting van onze capaciteiten" heet het. De bespaarde kosten zouden wel weer geïnvesteerd worden in het bedrijf.  

 

Afsluiten deed Ahold met fijn nieuws voor zijn investeerders: het uitkeringspercentage voor het dividend wordt verhoogd naar 40 à 50 procent van de genormaliseerde nettowinst.

CEO positief over toekomst 

CEO Dick Boer ziet de toekomst positief tegemoet: "Met deze nieuwe strategie zal Ahold succesvol blijven, behorend tot de voorhoede van de levensmiddelenhandel. We richten onze retailactiviteiten opnieuw in, zodat we dichter bij de klant kunnen komen en nog meer op de persoon toegesneden winkelgemak kunnen bieden, zowel in onze winkels als online."

 

Ahold is in België en Nederland vooral bekend voor Albert Heijn, maar is verder ook actief in Tsjechië en Slovakije (Albert en Hypernova), Denemarken, Zweden en de Baltische staten (ICA), Portugal (Pingo Doce) en de VS, waar de groep 60% van zijn omzet haalt met o.a. Stop&Shop en Martin's.

Ahold, de moederketen van Albert Heijn, wil binnen de vijf jaar naar 50 Belgische winkels. Dat is één van de zes "pijlers voor groei" die de holding vanmorgen presenteerde. Ook de webshop krijgt heel wat aandacht in de nieuwe strategie.

'Dichterbij de mensen' in locatie en technologie

De band tussen keten en klant hechter maken is een eerste belangrijke focuspunt voor Ahold, dat "1 à 2% identieke omzetgroei" hoopt te creëren via een gepersonaliseerde aanpak. De keten zal ook zijn retailactiviteiten herinrichten en nieuwe technologieën ontwikkelen om zowel online als offline te zorgen voor "een voortdurend verbonden winkelbeleving".

 

Om beter bereikbaar te zijn, zet Ahold ook in op meer geografische spreiding en meer afhaalpunten voor de webshop. Maar liefst 50 winkelpunten zouden er in België moeten bijkomen tegen 2016 - en nog eens minstens 100 extra in de rest van de wereld. Dat kan volgens de keten in de VS zijn, maar er zouden ook binnen Europa - of elders - nieuwe markten kunnen worden aangeboord.

Verdrievoudiging van de online inkomsten

Online mikt Ahold dan weer op een verdrievoudiging van de inkomsten: de online activiteiten zouden tegen 2016 1,5 miljard euro moeten opbrengen. Vanaf begin volgend jaar zou de groep daarom willen starten met het testen van afhaalpunten in Europa en de VS.

 

Ook de kosten moeten naar omlaag: de keten kondigt in zijn plan ook 350 miljoen euro kostenbesparingen aan in de periode 2012-2014. Waar dat geld gevonden moet worden, laat de keten in het midden: "optimale benutting van onze capaciteiten" heet het. De bespaarde kosten zouden wel weer geïnvesteerd worden in het bedrijf.  

 

Afsluiten deed Ahold met fijn nieuws voor zijn investeerders: het uitkeringspercentage voor het dividend wordt verhoogd naar 40 à 50 procent van de genormaliseerde nettowinst.

CEO positief over toekomst 

CEO Dick Boer ziet de toekomst positief tegemoet: "Met deze nieuwe strategie zal Ahold succesvol blijven, behorend tot de voorhoede van de levensmiddelenhandel. We richten onze retailactiviteiten opnieuw in, zodat we dichter bij de klant kunnen komen en nog meer op de persoon toegesneden winkelgemak kunnen bieden, zowel in onze winkels als online."

 

Ahold is in België en Nederland vooral bekend voor Albert Heijn, maar is verder ook actief in Tsjechië en Slovakije (Albert en Hypernova), Denemarken, Zweden en de Baltische staten (ICA), Portugal (Pingo Doce) en de VS, waar de groep 60% van zijn omzet haalt met o.a. Stop&Shop en Martin's.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top