Albert Heijn zweert bij groei op eigen kracht | RetailDetail

Albert Heijn zweert bij groei op eigen kracht

Albert Heijn zweert bij groei op eigen kracht

Albert Heijn blijft op eigen kracht uitbreiden in Vlaanderen. “Een overname van een lokale keten is voor België nooit een optie geweest”, herhaalde topman Corné Mulders van Albert Heijn België op een zakenlunch van het weekblad Trends.

“Onze les geleerd”

De Nederlandse groep Ahold, waarvan Albert Heijn deel uitmaakt, is nochtans gegroeid via het opkopen van lokale ketens. “Maar dat heeft het bedrijf op een haar na in de dieperik gestort. De groei was niet duurzaam en bovendien werden we geconfronteerd met een boekhoudschandaal”, aldus Mulders. “We hebben onze les wel geleerd.”


Daarbij komt nog dat heel wat Vlamingen Albert Heijn al kenden van een winkelbezoekje net over de grens. Recent opende de Nederlandse keten in Bredene haar vijftiende verkooppunt, over enkele dagen volgt het zestiende in Turnhout.


Brussel en Wallonië niet

Bijna twee jaar geleden opende Albert Heijn zijn eerste Belgische vestiging in Brasschaat. Tegen 2016 mikt het concern op een vijftigtal verkooppunten in Vlaanderen.


Brussel en Wallonië maken weliswaar geen deel uit van de expansieplannen. De bijkomende taalproblemen schrikken de warenhuisgroep immers af.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.