Albert Heijn zweert bij groei op eigen kracht

Albert Heijn zweert bij groei op eigen kracht

Albert Heijn blijft op eigen kracht uitbreiden in Vlaanderen. “Een overname van een lokale keten is voor België nooit een optie geweest”, herhaalde topman Corné Mulders van Albert Heijn België op een zakenlunch van het weekblad Trends.

“Onze les geleerd”

De Nederlandse groep Ahold, waarvan Albert Heijn deel uitmaakt, is nochtans gegroeid via het opkopen van lokale ketens. “Maar dat heeft het bedrijf op een haar na in de dieperik gestort. De groei was niet duurzaam en bovendien werden we geconfronteerd met een boekhoudschandaal”, aldus Mulders. “We hebben onze les wel geleerd.”


Daarbij komt nog dat heel wat Vlamingen Albert Heijn al kenden van een winkelbezoekje net over de grens. Recent opende de Nederlandse keten in Bredene haar vijftiende verkooppunt, over enkele dagen volgt het zestiende in Turnhout.


Brussel en Wallonië niet

Bijna twee jaar geleden opende Albert Heijn zijn eerste Belgische vestiging in Brasschaat. Tegen 2016 mikt het concern op een vijftigtal verkooppunten in Vlaanderen.


Brussel en Wallonië maken weliswaar geen deel uit van de expansieplannen. De bijkomende taalproblemen schrikken de warenhuisgroep immers af.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top