Alcoholverbod in Brusselse nachtwinkels tijdens WK Voetbal

Alcoholverbod in Brusselse nachtwinkels tijdens WK Voetbal

Nachtwinkels in het centrum van Brussel mogen tijdens het WK Voetbal geen alcohol verkopen tussen 10 uur 's avonds en 7 uur 's ochtends. Dat heeft de Brusselse gemeenteraad gisteravond beslist, tot groot ongenoegen van zelfstandigenorganisatie NSZ.

Verkopen mag niet, meebrengen wel

Het verbod op de nachtelijke verkoop van alcohol geldt in de wijk Centrum, waartoe het UNESCO-gebied (op en rond de Grote Markt), de Anspachlaan, het Sint-Goriksplein en het Sint-Katelijneplein behoren. PS-burgemeester Yvan Mayeur verduidelijkte dat het gaat om een experiment dat achteraf geëvalueerd wordt. Een gelijkaardig verbod was eerder van kracht in Bergen, Leuven en Luik, zo stelde hij.

 

Wel gaat het voor alle duidelijkheid enkel om een verkoopverbod. Wie drank meeneemt en ter plaatse opdrinkt, kan niets in de weg worden gelegd.

 

"Actie viseert enkel nachtwinkels"

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen reageert verontwaardigd op de gemeenteraadsbeslissing. Het NSZ beaamt weliswaar dat "overlast als gevolg van overmatig drankgebruik niet goed te keuren" valt, maar vreest dat het verkoopverbod een slag in het water wordt, omdat "wie drank van thuis meeneemt niets in de weg zal worden gelegd. Meteen is duidelijk dat deze actie enkel de nachtwinkels viseert. Klanten zullen tijdens het WK gewoon vroeger of elders hun drank inslaan," zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

Het NSZ vraagt zich ook af waarom het de handelaars zijn die in het vizier worden genomen: "Het is in de eerste plaats aan de consument om verstandig met alcohol om te gaan. Alle verantwoordelijkheid in de schoenen schuiven van de handelaar is veel te gemakkelijk", besluit Christine Mattheeuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, of 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top