Alcoholverbod in Brusselse nachtwinkels tijdens WK Voetbal

Alcoholverbod in Brusselse nachtwinkels tijdens WK Voetbal

Nachtwinkels in het centrum van Brussel mogen tijdens het WK Voetbal geen alcohol verkopen tussen 10 uur 's avonds en 7 uur 's ochtends. Dat heeft de Brusselse gemeenteraad gisteravond beslist, tot groot ongenoegen van zelfstandigenorganisatie NSZ.

Verkopen mag niet, meebrengen wel

Het verbod op de nachtelijke verkoop van alcohol geldt in de wijk Centrum, waartoe het UNESCO-gebied (op en rond de Grote Markt), de Anspachlaan, het Sint-Goriksplein en het Sint-Katelijneplein behoren. PS-burgemeester Yvan Mayeur verduidelijkte dat het gaat om een experiment dat achteraf geëvalueerd wordt. Een gelijkaardig verbod was eerder van kracht in Bergen, Leuven en Luik, zo stelde hij.

 

Wel gaat het voor alle duidelijkheid enkel om een verkoopverbod. Wie drank meeneemt en ter plaatse opdrinkt, kan niets in de weg worden gelegd.

 

"Actie viseert enkel nachtwinkels"

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen reageert verontwaardigd op de gemeenteraadsbeslissing. Het NSZ beaamt weliswaar dat "overlast als gevolg van overmatig drankgebruik niet goed te keuren" valt, maar vreest dat het verkoopverbod een slag in het water wordt, omdat "wie drank van thuis meeneemt niets in de weg zal worden gelegd. Meteen is duidelijk dat deze actie enkel de nachtwinkels viseert. Klanten zullen tijdens het WK gewoon vroeger of elders hun drank inslaan," zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

Het NSZ vraagt zich ook af waarom het de handelaars zijn die in het vizier worden genomen: "Het is in de eerste plaats aan de consument om verstandig met alcohol om te gaan. Alle verantwoordelijkheid in de schoenen schuiven van de handelaar is veel te gemakkelijk", besluit Christine Mattheeuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Back to top