Aldi Nord zet de deur open voor A-merken

Aldi Nord zet de deur open voor A-merken

Aldi Nord gaat meer A-merken opnemen, nu is gebleken dat zusterbedrijf Aldi Süd daar veel succes bij heeft.

Vrees voor vergelijkbaarheid

In de zomer kondigde Aldi Süd aan dat het dit jaar nog meer dan 50 A-merken zou gaan opnemen. Bij Aldi Nord echter, bleef de aanwezigheid van A-merken nog beperkt. Dit laatste gaat nu veranderen, zo meldt LebensmittelZeitung. Naar verluidt is het A-merkoffensief van Aldi Süd dusdanig succesvol, dat Aldi Nord niet achter kan blijven.

 

Het zijn niet zozeer de merkleveranciers die – uit angst om de relatie met de serviceformules te verstoren – terughoudend zijn om met Aldi zaken te doen. Integendeel, het ligt volgens LZ aan Aldi zelf dat A-merken de afgelopen jaren maar mondjesmaat zijn ingestroomd. Vooral Aldi Nord zou vrezen dat Aldi met een grotere aanwezigheid van A-merken te veel vergelijkbaar zou worden met de concurrentie. Met als ultieme gevaar dat concurrenten structureel de prijsniveaus van Aldi onderbieden. Dat zou de discounter in het hart raken.

 

Vandaar dat de noordelijke Aldi niet meedeed met Aldi Süd, dat afgelopen voorjaar ineens verklaarde nog dit jaar meer dan 50 nieuwe merkartikelen te gaan voeren. Naast de bestaande A-merken van leveranciers als Ferrero, Mars, Coca-Cola of Procter & Gamble, die ook al bij Aldi Nord in het schap staan, betekende dit een enorme boost in de aanwezigheid van A-merken bij Aldi Süd.

 

Meer klanten die vaker komen

De actie van Aldi Süd is zeer succesvol gebleken, zo moest ook Aldi Nord erkennen. "De cijfers geven de collega's uit het zuiden gelijk", zou volgens LZ de reactie van Aldi Nord zijn. Aldi Süd zou erin zijn geslaagd om meer en jongere klanten aan te trekken, en de bezoekfrequentie aan de winkels te stimuleren. Dat waren twee problemen voor Aldi Süd, die nu via meer A-merken lijken te zijn opgelost.

 

Insiders vermoeden hierin de hand van Roman Heini, de voormalige topman van Aldi UK (behorend tot Aldi Süd), die het de grote Britse serviceretailers zo moeilijk maakte door Aldi in Groot-Brittannië enorm te populariseren.

 

Sinds april 2015 zit Heini in de top bij Aldi Süd in Duitsland. Opvallend genoeg is dat ook het moment waarop Aldi Süd met haar A-merkoffensief is begonnen. Een voorbeeld dat Aldi Nord nu gaat volgen. Primair in Duitsland, maar bij gebleken succes is het waarschijnlijk dat er ook in andere landen waarin Aldi Nord aanwezig is – onder meer in Nederland en België – meer A-merken zullen instromen bij de Duitse discounter.

 

Concurrentieklimaat verslechtert

Dit zullen de serviceformules zeker gaan merken. LZ stelt dat de structurele prijs van A-merkproducten bij Aldi ongeveer op het niveau ligt van de tijdelijke promotionele prijzen van de serviceretailers. Ook citeert het een fabrikant, die erkent dat Aldi daarmee nog steeds een marge realiseert die vergelijkbaar is met de marge die het op veel van haar 'fancy' labels maakt.

 

In combinatie met Lidl, dat in Duitsland al heeft gereageerd met flinke prijsverlagingen, zal het concurrentieklimaat er voor de serviceretailers bepaald niet beter op worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Back to top