Alken-Maes investeert volop in speciaalbieren

Alken-Maes investeert volop in speciaalbieren
Heineken-dochter Alken-Maes gaat meer dan 8 miljoen euro investeren in zijn brouwerijen in Alken en Opwijk. Daarmee wil de Belgische brouwer inspelen op de stijgende vraag naar speciaalbieren, ook vanuit het buitenland.

Ruim 8 miljoen euro

De Belgische Heinekendochter investeert ruim 8 miljoen euro in zijn vestigingen in Alken en OpwijkIn Alken komen onder meer nieuwe etiketteringsmachines, worden de warme kamers uitgebreid en komt er eveneens extra stockageruimte. Er komen ook zes nieuwe jobs bij. In Opwijk, waar de expertise rond het hogegistingsbier Affligem geconcentreerd is, gaat het budget vooral naar maatregelen ter verbetering van de veiligheid, het milieu en de efficiëntie.

"De consument is vooral geïnteresseerd in authentieke bieren met een rijke historiek", zegt Lars Vervoort, woordvoerder van Alken-Maes. "Binnen onze portefeuille gaat het dan vooral om bieren als Mort Subite, Grimbergen en Affligem." En die trend doet zich volgens Vervoort eveneens in het buitenland voor. Zo noteerde de Belgische bierexport vorig jaar, vooral onder impuls van deze categorieën, een groei van 5,4 procent.

 

"In die optiek is het logisch dat zeker ook de abdijbieren wereldwijd een groeiende schare fans hebben. Zo noteert Affligem sinds enkele jaren een sterke groei in de export, en ook de bieren van Mort Subite tellen heel wat fans in het buitenland. Wij ambiëren om deze groei ook de komende jaren voort te zetten", vervolgt de woordvoerder.

 

Nieuwe managing director

De miljoeneninvestering is meteen de eerste opvallende beslissing van de brouwers kersverse managing director Erik van de Ven. Die volgde op 1 mei laatstleden Pascal Gilet op aan het hoofd van Alken-Maes. Gilet zelf is intussen managing director West-Europa voor Heineken.

 

Bij zijn aanstelling kreeg Erik van de Ven de expliciete opdracht om "de groei en de turnaround van de tweede grootste brouwer van het land verder te zetten". De nieuwe topman laat er duidelijk geen gras over groeien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken. Daarbij werd het interieur en het aanbod volledig aangepast aan de noden van de lokale klanten. Voortaan wordt er ook binnen het uur aan huis geleverd.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan 70 landen, willen tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen, om zo voedselverspilling tegen te gaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe. Het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

A-merken razendsnel duurder in België

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2% duurder geworden: daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter dan in België.

Back to top