Alken-Maes investeert volop in speciaalbieren | RetailDetail

Alken-Maes investeert volop in speciaalbieren

Alken-Maes investeert volop in speciaalbieren
Heineken-dochter Alken-Maes gaat meer dan 8 miljoen euro investeren in zijn brouwerijen in Alken en Opwijk. Daarmee wil de Belgische brouwer inspelen op de stijgende vraag naar speciaalbieren, ook vanuit het buitenland.

Ruim 8 miljoen euro

De Belgische Heinekendochter investeert ruim 8 miljoen euro in zijn vestigingen in Alken en OpwijkIn Alken komen onder meer nieuwe etiketteringsmachines, worden de warme kamers uitgebreid en komt er eveneens extra stockageruimte. Er komen ook zes nieuwe jobs bij. In Opwijk, waar de expertise rond het hogegistingsbier Affligem geconcentreerd is, gaat het budget vooral naar maatregelen ter verbetering van de veiligheid, het milieu en de efficiëntie.

"De consument is vooral geïnteresseerd in authentieke bieren met een rijke historiek", zegt Lars Vervoort, woordvoerder van Alken-Maes. "Binnen onze portefeuille gaat het dan vooral om bieren als Mort Subite, Grimbergen en Affligem." En die trend doet zich volgens Vervoort eveneens in het buitenland voor. Zo noteerde de Belgische bierexport vorig jaar, vooral onder impuls van deze categorieën, een groei van 5,4 procent.

 

"In die optiek is het logisch dat zeker ook de abdijbieren wereldwijd een groeiende schare fans hebben. Zo noteert Affligem sinds enkele jaren een sterke groei in de export, en ook de bieren van Mort Subite tellen heel wat fans in het buitenland. Wij ambiëren om deze groei ook de komende jaren voort te zetten", vervolgt de woordvoerder.

 

Nieuwe managing director

De miljoeneninvestering is meteen de eerste opvallende beslissing van de brouwers kersverse managing director Erik van de Ven. Die volgde op 1 mei laatstleden Pascal Gilet op aan het hoofd van Alken-Maes. Gilet zelf is intussen managing director West-Europa voor Heineken.

 

Bij zijn aanstelling kreeg Erik van de Ven de expliciete opdracht om "de groei en de turnaround van de tweede grootste brouwer van het land verder te zetten". De nieuwe topman laat er duidelijk geen gras over groeien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.