Alken-Maes investeert volop in speciaalbieren | RetailDetail

Alken-Maes investeert volop in speciaalbieren

Alken-Maes investeert volop in speciaalbieren
Heineken-dochter Alken-Maes gaat meer dan 8 miljoen euro investeren in zijn brouwerijen in Alken en Opwijk. Daarmee wil de Belgische brouwer inspelen op de stijgende vraag naar speciaalbieren, ook vanuit het buitenland.

Ruim 8 miljoen euro

De Belgische Heinekendochter investeert ruim 8 miljoen euro in zijn vestigingen in Alken en OpwijkIn Alken komen onder meer nieuwe etiketteringsmachines, worden de warme kamers uitgebreid en komt er eveneens extra stockageruimte. Er komen ook zes nieuwe jobs bij. In Opwijk, waar de expertise rond het hogegistingsbier Affligem geconcentreerd is, gaat het budget vooral naar maatregelen ter verbetering van de veiligheid, het milieu en de efficiëntie.

"De consument is vooral geïnteresseerd in authentieke bieren met een rijke historiek", zegt Lars Vervoort, woordvoerder van Alken-Maes. "Binnen onze portefeuille gaat het dan vooral om bieren als Mort Subite, Grimbergen en Affligem." En die trend doet zich volgens Vervoort eveneens in het buitenland voor. Zo noteerde de Belgische bierexport vorig jaar, vooral onder impuls van deze categorieën, een groei van 5,4 procent.

 

"In die optiek is het logisch dat zeker ook de abdijbieren wereldwijd een groeiende schare fans hebben. Zo noteert Affligem sinds enkele jaren een sterke groei in de export, en ook de bieren van Mort Subite tellen heel wat fans in het buitenland. Wij ambiëren om deze groei ook de komende jaren voort te zetten", vervolgt de woordvoerder.

 

Nieuwe managing director

De miljoeneninvestering is meteen de eerste opvallende beslissing van de brouwers kersverse managing director Erik van de Ven. Die volgde op 1 mei laatstleden Pascal Gilet op aan het hoofd van Alken-Maes. Gilet zelf is intussen managing director West-Europa voor Heineken.

 

Bij zijn aanstelling kreeg Erik van de Ven de expliciete opdracht om "de groei en de turnaround van de tweede grootste brouwer van het land verder te zetten". De nieuwe topman laat er duidelijk geen gras over groeien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.