Alken-Maes investeert volop in speciaalbieren

Alken-Maes investeert volop in speciaalbieren
Heineken-dochter Alken-Maes gaat meer dan 8 miljoen euro investeren in zijn brouwerijen in Alken en Opwijk. Daarmee wil de Belgische brouwer inspelen op de stijgende vraag naar speciaalbieren, ook vanuit het buitenland.

Ruim 8 miljoen euro

De Belgische Heinekendochter investeert ruim 8 miljoen euro in zijn vestigingen in Alken en OpwijkIn Alken komen onder meer nieuwe etiketteringsmachines, worden de warme kamers uitgebreid en komt er eveneens extra stockageruimte. Er komen ook zes nieuwe jobs bij. In Opwijk, waar de expertise rond het hogegistingsbier Affligem geconcentreerd is, gaat het budget vooral naar maatregelen ter verbetering van de veiligheid, het milieu en de efficiëntie.

"De consument is vooral geïnteresseerd in authentieke bieren met een rijke historiek", zegt Lars Vervoort, woordvoerder van Alken-Maes. "Binnen onze portefeuille gaat het dan vooral om bieren als Mort Subite, Grimbergen en Affligem." En die trend doet zich volgens Vervoort eveneens in het buitenland voor. Zo noteerde de Belgische bierexport vorig jaar, vooral onder impuls van deze categorieën, een groei van 5,4 procent.

 

"In die optiek is het logisch dat zeker ook de abdijbieren wereldwijd een groeiende schare fans hebben. Zo noteert Affligem sinds enkele jaren een sterke groei in de export, en ook de bieren van Mort Subite tellen heel wat fans in het buitenland. Wij ambiëren om deze groei ook de komende jaren voort te zetten", vervolgt de woordvoerder.

 

Nieuwe managing director

De miljoeneninvestering is meteen de eerste opvallende beslissing van de brouwers kersverse managing director Erik van de Ven. Die volgde op 1 mei laatstleden Pascal Gilet op aan het hoofd van Alken-Maes. Gilet zelf is intussen managing director West-Europa voor Heineken.

 

Bij zijn aanstelling kreeg Erik van de Ven de expliciete opdracht om "de groei en de turnaround van de tweede grootste brouwer van het land verder te zetten". De nieuwe topman laat er duidelijk geen gras over groeien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top