Alpro verkoopt divisie vleesvervangers aan Nederlanders | RetailDetail

Alpro verkoopt divisie vleesvervangers aan Nederlanders

Alpro verkoopt divisie vleesvervangers aan Nederlanders

Alpro wil zich in de toekomst volledig gaan toeleggen op de snel groeiende markt van zuivelvervangers op basis van soja en stoot daarom zijn Nederlandse divisie van vleesvervangers af. Een transactiebedrag is niet genoemd.

Exclusieve focus op plantaardige zuivelvervangers

SoFine, de Nederlandse dochter van Alpro die sojavariaties op vlees produceert, werd in 2006 overgenomen door Vandemoortele, de toenmalige eigenaar van Alpro. Het aandeel van SoFine in de totale omzet van Alpro bleef echter beperkt tot amper 3%, een relatief kleine nevenactiviteit dus.

 

Toen WhiteWave, de huidige eigenaar van Alpro, vorige maand zijn jaarresultaten bekendmaakte, liet de groep al weten SoFine in de etalage te zetten. Alpro, dat zijn omzet vorig jaar 12% zag groeien, moet exclusief gaan focussen op de "snel groeiende markt van plantaardige variaties op zuivel" en dus ziet de nieuwe eigenaar geen rol meer weggelegd voor de vleesvervangers.

 

Die nieuwe eigenaar werd sneller gevonden dan gedacht: vandaag al maakte Alpro-CEO Bernard Deryckere bekend dat de Nederlandse SoGood Holding BV vanaf 31 maart 100% eigenaar wordt van SoFine. "We geloven dat SoFine onder een nieuwe eigenaar meer aandacht en de focus zal krijgen die het verdient om zijn potentieel volledig te realiseren", zegt Deryckere.

 

Geen gevolgen voor personeel

De overdracht zou alvast geen gevolgen hebben voor de medewerkers van SoFine. "Alle werknemers zijn en blijven in dienst van SoFine. Daarbij komt dat SoFine nog tot begin 2015 de bestaande producten kan produceren onder de merken Alpro en Provamel", klinkt het in het persbericht.

 

"Het kernwoord voor SoFine is groei," zegt Bart Merkus van SoGood Holding. De kersverse algemeen manager van SoFine, eerder aan de slag bij Heineken, Mars en Verkade, zal ook instaan voor de verkoop. "De prioriteit van de nieuwe directie is om in te spelen op de wensen van klanten en consumenten die op zoek zijn naar lekkere, gezonde en duurzame voeding".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!

Alter’Native Food: A place apart at the upcoming SIAL Paris !

14/06/2018

(Advertorial) From 21st to 25th of October, Paris will be the world's food capital. 7,200 French and international exhibitors will be presenting their innovations among 21 exhibitions sectors.

Johnny Thijs stopt als voorzitter van Spadel

14/06/2018

Johnny Thijs is opgestapt als voorzitter van de Waalse mineraalwaterproducent Spadel. Zijn mandaat liep nog tot 2020, maar de gewezen postbaas treedt af “om persoonlijke redenen”, zo meldt De Tijd.

15% korting bij gebruik herbruikbare charcuteriedoos

14/06/2018

Vanaf vandaag krijgen klanten bij de lokale AD Delhaize van Geetbets korting wanneer ze een herbruikbare charcuteriedoos gebruiken. Liever een korting dan statiegeld, zo vindt uitbater Carl Vanhove.