Alpro verkoopt divisie vleesvervangers aan Nederlanders

Alpro verkoopt divisie vleesvervangers aan Nederlanders

Alpro wil zich in de toekomst volledig gaan toeleggen op de snel groeiende markt van zuivelvervangers op basis van soja en stoot daarom zijn Nederlandse divisie van vleesvervangers af. Een transactiebedrag is niet genoemd.

Exclusieve focus op plantaardige zuivelvervangers

SoFine, de Nederlandse dochter van Alpro die sojavariaties op vlees produceert, werd in 2006 overgenomen door Vandemoortele, de toenmalige eigenaar van Alpro. Het aandeel van SoFine in de totale omzet van Alpro bleef echter beperkt tot amper 3%, een relatief kleine nevenactiviteit dus.

 

Toen WhiteWave, de huidige eigenaar van Alpro, vorige maand zijn jaarresultaten bekendmaakte, liet de groep al weten SoFine in de etalage te zetten. Alpro, dat zijn omzet vorig jaar 12% zag groeien, moet exclusief gaan focussen op de "snel groeiende markt van plantaardige variaties op zuivel" en dus ziet de nieuwe eigenaar geen rol meer weggelegd voor de vleesvervangers.

 

Die nieuwe eigenaar werd sneller gevonden dan gedacht: vandaag al maakte Alpro-CEO Bernard Deryckere bekend dat de Nederlandse SoGood Holding BV vanaf 31 maart 100% eigenaar wordt van SoFine. "We geloven dat SoFine onder een nieuwe eigenaar meer aandacht en de focus zal krijgen die het verdient om zijn potentieel volledig te realiseren", zegt Deryckere.

 

Geen gevolgen voor personeel

De overdracht zou alvast geen gevolgen hebben voor de medewerkers van SoFine. "Alle werknemers zijn en blijven in dienst van SoFine. Daarbij komt dat SoFine nog tot begin 2015 de bestaande producten kan produceren onder de merken Alpro en Provamel", klinkt het in het persbericht.

 

"Het kernwoord voor SoFine is groei," zegt Bart Merkus van SoGood Holding. De kersverse algemeen manager van SoFine, eerder aan de slag bij Heineken, Mars en Verkade, zal ook instaan voor de verkoop. "De prioriteit van de nieuwe directie is om in te spelen op de wensen van klanten en consumenten die op zoek zijn naar lekkere, gezonde en duurzame voeding".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau sluit het derde kwartaal af met uitstekende cijfers. Vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank, zeker in China, Japan en Singapore.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die het voor restaurantuitbaters mogelijk maakt om hun klanten eenvoudig op de hoogte te brengen van de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro nieuwe fondsen opgehaald.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Back to top