Alpro verkoopt divisie vleesvervangers aan Nederlanders

Alpro verkoopt divisie vleesvervangers aan Nederlanders

Alpro wil zich in de toekomst volledig gaan toeleggen op de snel groeiende markt van zuivelvervangers op basis van soja en stoot daarom zijn Nederlandse divisie van vleesvervangers af. Een transactiebedrag is niet genoemd.

Exclusieve focus op plantaardige zuivelvervangers

SoFine, de Nederlandse dochter van Alpro die sojavariaties op vlees produceert, werd in 2006 overgenomen door Vandemoortele, de toenmalige eigenaar van Alpro. Het aandeel van SoFine in de totale omzet van Alpro bleef echter beperkt tot amper 3%, een relatief kleine nevenactiviteit dus.

 

Toen WhiteWave, de huidige eigenaar van Alpro, vorige maand zijn jaarresultaten bekendmaakte, liet de groep al weten SoFine in de etalage te zetten. Alpro, dat zijn omzet vorig jaar 12% zag groeien, moet exclusief gaan focussen op de "snel groeiende markt van plantaardige variaties op zuivel" en dus ziet de nieuwe eigenaar geen rol meer weggelegd voor de vleesvervangers.

 

Die nieuwe eigenaar werd sneller gevonden dan gedacht: vandaag al maakte Alpro-CEO Bernard Deryckere bekend dat de Nederlandse SoGood Holding BV vanaf 31 maart 100% eigenaar wordt van SoFine. "We geloven dat SoFine onder een nieuwe eigenaar meer aandacht en de focus zal krijgen die het verdient om zijn potentieel volledig te realiseren", zegt Deryckere.

 

Geen gevolgen voor personeel

De overdracht zou alvast geen gevolgen hebben voor de medewerkers van SoFine. "Alle werknemers zijn en blijven in dienst van SoFine. Daarbij komt dat SoFine nog tot begin 2015 de bestaande producten kan produceren onder de merken Alpro en Provamel", klinkt het in het persbericht.

 

"Het kernwoord voor SoFine is groei," zegt Bart Merkus van SoGood Holding. De kersverse algemeen manager van SoFine, eerder aan de slag bij Heineken, Mars en Verkade, zal ook instaan voor de verkoop. "De prioriteit van de nieuwe directie is om in te spelen op de wensen van klanten en consumenten die op zoek zijn naar lekkere, gezonde en duurzame voeding".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top