Alpro wil minder suiker en meer lokale soja in producten

Alpro wil minder suiker en meer lokale soja in producten

Voedingsproducent Alpro heeft in zijn nieuw duurzaamheidsrapport aangegeven dat het wil werken aan de vermindering van suiker en verzadigde vetten in zijn producten, die zoveel mogelijk gemaakt moeten worden met lokaal geteelde soja.

Experimenteren met soja

"Wij vinden het als bedrijf belangrijk om producten op de markt te brengen die in de smaak vallen bij een grote groep consumenten, maar die ook intrinsiek goed zijn voor de maatschappij. Wij zien in dat de capaciteit aan natuurlijke grondstoffen en bronnen op onze planeet niet oneindig is. Dit rapport toont aan welke duurzame keuzes wij heel bewust maken, iedere dag opnieuw, maar ook hoe die actief bijdragen aan het realiseren van de UN Sustainable Development Goals" aldus Bernard Deryckere, CEO van Alpro.


Om dat te bewerkstellingen past Alpro als eerste Belgische bedrijf het concept 'One Planet Thinking' toe op alle soja- en amandeldranken. Dat concept werd ontwikkeld door Eneco, Ecofys en WWF en linkt de milieu-impact van een bedrijf of product aan de draagkracht van onze planeet.


Alpro wil ook obesitas bestrijden, door minder suikers en verzadigde vetten te gebruiken. Alpro heeft de suikerhoeveelheid in zijn gamma sinds 2008 met 12 procent verminderd. Tegen 2018 wil het dat niveau nog eens met 12,5 procent doen dalen.


Tot slot maakt Alpro ook werk van de ontwikkeling van een sojasoort die ook in ons klimaat in grote volumes kan geteeld worden. "We experimenteren met zaaitijd, de juiste rassen, de optimale zaaiafstand, bemesting, alsook bescherming van de sojateelt als rotatiegewas om zo de opbrengst te maximaliseren."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top