Alpro wil minder suiker en meer lokale soja in producten

Alpro wil minder suiker en meer lokale soja in producten

Voedingsproducent Alpro heeft in zijn nieuw duurzaamheidsrapport aangegeven dat het wil werken aan de vermindering van suiker en verzadigde vetten in zijn producten, die zoveel mogelijk gemaakt moeten worden met lokaal geteelde soja.

Experimenteren met soja

"Wij vinden het als bedrijf belangrijk om producten op de markt te brengen die in de smaak vallen bij een grote groep consumenten, maar die ook intrinsiek goed zijn voor de maatschappij. Wij zien in dat de capaciteit aan natuurlijke grondstoffen en bronnen op onze planeet niet oneindig is. Dit rapport toont aan welke duurzame keuzes wij heel bewust maken, iedere dag opnieuw, maar ook hoe die actief bijdragen aan het realiseren van de UN Sustainable Development Goals" aldus Bernard Deryckere, CEO van Alpro.


Om dat te bewerkstellingen past Alpro als eerste Belgische bedrijf het concept 'One Planet Thinking' toe op alle soja- en amandeldranken. Dat concept werd ontwikkeld door Eneco, Ecofys en WWF en linkt de milieu-impact van een bedrijf of product aan de draagkracht van onze planeet.


Alpro wil ook obesitas bestrijden, door minder suikers en verzadigde vetten te gebruiken. Alpro heeft de suikerhoeveelheid in zijn gamma sinds 2008 met 12 procent verminderd. Tegen 2018 wil het dat niveau nog eens met 12,5 procent doen dalen.


Tot slot maakt Alpro ook werk van de ontwikkeling van een sojasoort die ook in ons klimaat in grote volumes kan geteeld worden. "We experimenteren met zaaitijd, de juiste rassen, de optimale zaaiafstand, bemesting, alsook bescherming van de sojateelt als rotatiegewas om zo de opbrengst te maximaliseren."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top