Alpro wil minder suiker en meer lokale soja in producten | RetailDetail

Alpro wil minder suiker en meer lokale soja in producten

Alpro wil minder suiker en meer lokale soja in producten

Voedingsproducent Alpro heeft in zijn nieuw duurzaamheidsrapport aangegeven dat het wil werken aan de vermindering van suiker en verzadigde vetten in zijn producten, die zoveel mogelijk gemaakt moeten worden met lokaal geteelde soja.

Experimenteren met soja

"Wij vinden het als bedrijf belangrijk om producten op de markt te brengen die in de smaak vallen bij een grote groep consumenten, maar die ook intrinsiek goed zijn voor de maatschappij. Wij zien in dat de capaciteit aan natuurlijke grondstoffen en bronnen op onze planeet niet oneindig is. Dit rapport toont aan welke duurzame keuzes wij heel bewust maken, iedere dag opnieuw, maar ook hoe die actief bijdragen aan het realiseren van de UN Sustainable Development Goals" aldus Bernard Deryckere, CEO van Alpro.


Om dat te bewerkstellingen past Alpro als eerste Belgische bedrijf het concept 'One Planet Thinking' toe op alle soja- en amandeldranken. Dat concept werd ontwikkeld door Eneco, Ecofys en WWF en linkt de milieu-impact van een bedrijf of product aan de draagkracht van onze planeet.


Alpro wil ook obesitas bestrijden, door minder suikers en verzadigde vetten te gebruiken. Alpro heeft de suikerhoeveelheid in zijn gamma sinds 2008 met 12 procent verminderd. Tegen 2018 wil het dat niveau nog eens met 12,5 procent doen dalen.


Tot slot maakt Alpro ook werk van de ontwikkeling van een sojasoort die ook in ons klimaat in grote volumes kan geteeld worden. "We experimenteren met zaaitijd, de juiste rassen, de optimale zaaiafstand, bemesting, alsook bescherming van de sojateelt als rotatiegewas om zo de opbrengst te maximaliseren."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Muyters zegt nee tegen herstructureringsplan Carrefour

11/07/2018

Deelstaatminister Philippe Muyters geeft een negatief advies voor het herstructureringsplan van supermarktketen Carrefour. Door dit plan zouden 600 werknemers recht hebben op het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT), de opvolger van het brugpensioen. De definitieve uitspraak ligt in het kamp van federaal minister Kris Peeters.