Alpro wil minder suiker en meer lokale soja in producten

Alpro wil minder suiker en meer lokale soja in producten

Voedingsproducent Alpro heeft in zijn nieuw duurzaamheidsrapport aangegeven dat het wil werken aan de vermindering van suiker en verzadigde vetten in zijn producten, die zoveel mogelijk gemaakt moeten worden met lokaal geteelde soja.

Experimenteren met soja

"Wij vinden het als bedrijf belangrijk om producten op de markt te brengen die in de smaak vallen bij een grote groep consumenten, maar die ook intrinsiek goed zijn voor de maatschappij. Wij zien in dat de capaciteit aan natuurlijke grondstoffen en bronnen op onze planeet niet oneindig is. Dit rapport toont aan welke duurzame keuzes wij heel bewust maken, iedere dag opnieuw, maar ook hoe die actief bijdragen aan het realiseren van de UN Sustainable Development Goals" aldus Bernard Deryckere, CEO van Alpro.


Om dat te bewerkstellingen past Alpro als eerste Belgische bedrijf het concept 'One Planet Thinking' toe op alle soja- en amandeldranken. Dat concept werd ontwikkeld door Eneco, Ecofys en WWF en linkt de milieu-impact van een bedrijf of product aan de draagkracht van onze planeet.


Alpro wil ook obesitas bestrijden, door minder suikers en verzadigde vetten te gebruiken. Alpro heeft de suikerhoeveelheid in zijn gamma sinds 2008 met 12 procent verminderd. Tegen 2018 wil het dat niveau nog eens met 12,5 procent doen dalen.


Tot slot maakt Alpro ook werk van de ontwikkeling van een sojasoort die ook in ons klimaat in grote volumes kan geteeld worden. "We experimenteren met zaaitijd, de juiste rassen, de optimale zaaiafstand, bemesting, alsook bescherming van de sojateelt als rotatiegewas om zo de opbrengst te maximaliseren."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe: het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Back to top