Alpro zet nieuwe koers in met notendranken

Alpro zet nieuwe koers in met notendranken

Sinds de overname van Alpro door het Amerikaanse Dean Foods in 2009 was het vrij stil rond de Europese marktleider in sojaproducten. Nu wil het Belgische bedrijf luider dan ooit van zich laten horen: met de lancering van amandelmelk en een hazelnotendrank wil Alpro zijn greep op de markt van plantaardige voeding verder versterken.


Zonsopgang achter een groen blad

Volgens Bernard Deryckere, CEO van Alpro, betekenen de nieuwe producten een ware revolutie: "Er is twee jaar onderzoek en voorbereiding aan te pas gekomen, maar nu kunnen we twee ongeziene nieuwe producten in de supermarkten introduceren." Het bedrijf uit Sint-Denijs-Westrem ziet het zelfs als een heuse koerswijziging.

 

Ook in de toekomst wil Alpro voluit de kaart van de innovatie blijven trekken. Om niet langer vereenzelvigd te worden met sojaproducten, verandert de voedingsproducent alvast van logo: de afgebeelde sojaboon moet plaats ruimen voor een opkomende zon achter een groen blad. Bovendien wordt het woord "Soja", dat daar onder prijkte, wordt vervangen door de slagzin "Enjoy Plant Power".

 

Op weg naar 1 miljard

Alpro hoopt dankzij die verbreding van het assortiment met amandelmelk en een hazelnootdrank dit jaar de omzet met 5 à 6 procent te verhogen. Vorig boekjaar bedroeg die groei nog 3 procent, goed voor een totaalomzet van 280 miljoen euro.

 

De afgelopen tien jaar wist het bedrijf zowel zijn omzet als volume te verdrievoudigen, en Alpro hoopt voor de komende jaren op een soortgelijke spurt. "In omvang kunnen we nog verdubbelen tot een omzet van 500 à 600 miljoen euro. Mogelijk bereiken we zelfs 1 miljard," verklaart Bernard Deryckere zelfzeker aan De Tijd.

 

Deryckere wijst daartoe op de toenemende druk op de planeet: "De planeet kan de snel toenemende vraag in dierlijke producten gewoon niet aan. Bedenk dat je met 1 hectare land zes mensen kunt voorzien van dierlijke voeding (vlees, melk, eieren). Voed je ze plantaardig, dan kan je met dezelfde hectare 30 mensen voeden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Back to top