Alpro zet nieuwe koers in met notendranken | RetailDetail

Alpro zet nieuwe koers in met notendranken

Alpro zet nieuwe koers in met notendranken

Sinds de overname van Alpro door het Amerikaanse Dean Foods in 2009 was het vrij stil rond de Europese marktleider in sojaproducten. Nu wil het Belgische bedrijf luider dan ooit van zich laten horen: met de lancering van amandelmelk en een hazelnotendrank wil Alpro zijn greep op de markt van plantaardige voeding verder versterken.


Zonsopgang achter een groen blad

Volgens Bernard Deryckere, CEO van Alpro, betekenen de nieuwe producten een ware revolutie: "Er is twee jaar onderzoek en voorbereiding aan te pas gekomen, maar nu kunnen we twee ongeziene nieuwe producten in de supermarkten introduceren." Het bedrijf uit Sint-Denijs-Westrem ziet het zelfs als een heuse koerswijziging.

 

Ook in de toekomst wil Alpro voluit de kaart van de innovatie blijven trekken. Om niet langer vereenzelvigd te worden met sojaproducten, verandert de voedingsproducent alvast van logo: de afgebeelde sojaboon moet plaats ruimen voor een opkomende zon achter een groen blad. Bovendien wordt het woord "Soja", dat daar onder prijkte, wordt vervangen door de slagzin "Enjoy Plant Power".

 

Op weg naar 1 miljard

Alpro hoopt dankzij die verbreding van het assortiment met amandelmelk en een hazelnootdrank dit jaar de omzet met 5 à 6 procent te verhogen. Vorig boekjaar bedroeg die groei nog 3 procent, goed voor een totaalomzet van 280 miljoen euro.

 

De afgelopen tien jaar wist het bedrijf zowel zijn omzet als volume te verdrievoudigen, en Alpro hoopt voor de komende jaren op een soortgelijke spurt. "In omvang kunnen we nog verdubbelen tot een omzet van 500 à 600 miljoen euro. Mogelijk bereiken we zelfs 1 miljard," verklaart Bernard Deryckere zelfzeker aan De Tijd.

 

Deryckere wijst daartoe op de toenemende druk op de planeet: "De planeet kan de snel toenemende vraag in dierlijke producten gewoon niet aan. Bedenk dat je met 1 hectare land zes mensen kunt voorzien van dierlijke voeding (vlees, melk, eieren). Voed je ze plantaardig, dan kan je met dezelfde hectare 30 mensen voeden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.