Alpro zet nieuwe koers in met notendranken | RetailDetail

Alpro zet nieuwe koers in met notendranken

Alpro zet nieuwe koers in met notendranken

Sinds de overname van Alpro door het Amerikaanse Dean Foods in 2009 was het vrij stil rond de Europese marktleider in sojaproducten. Nu wil het Belgische bedrijf luider dan ooit van zich laten horen: met de lancering van amandelmelk en een hazelnotendrank wil Alpro zijn greep op de markt van plantaardige voeding verder versterken.


Zonsopgang achter een groen blad

Volgens Bernard Deryckere, CEO van Alpro, betekenen de nieuwe producten een ware revolutie: "Er is twee jaar onderzoek en voorbereiding aan te pas gekomen, maar nu kunnen we twee ongeziene nieuwe producten in de supermarkten introduceren." Het bedrijf uit Sint-Denijs-Westrem ziet het zelfs als een heuse koerswijziging.

 

Ook in de toekomst wil Alpro voluit de kaart van de innovatie blijven trekken. Om niet langer vereenzelvigd te worden met sojaproducten, verandert de voedingsproducent alvast van logo: de afgebeelde sojaboon moet plaats ruimen voor een opkomende zon achter een groen blad. Bovendien wordt het woord "Soja", dat daar onder prijkte, wordt vervangen door de slagzin "Enjoy Plant Power".

 

Op weg naar 1 miljard

Alpro hoopt dankzij die verbreding van het assortiment met amandelmelk en een hazelnootdrank dit jaar de omzet met 5 à 6 procent te verhogen. Vorig boekjaar bedroeg die groei nog 3 procent, goed voor een totaalomzet van 280 miljoen euro.

 

De afgelopen tien jaar wist het bedrijf zowel zijn omzet als volume te verdrievoudigen, en Alpro hoopt voor de komende jaren op een soortgelijke spurt. "In omvang kunnen we nog verdubbelen tot een omzet van 500 à 600 miljoen euro. Mogelijk bereiken we zelfs 1 miljard," verklaart Bernard Deryckere zelfzeker aan De Tijd.

 

Deryckere wijst daartoe op de toenemende druk op de planeet: "De planeet kan de snel toenemende vraag in dierlijke producten gewoon niet aan. Bedenk dat je met 1 hectare land zes mensen kunt voorzien van dierlijke voeding (vlees, melk, eieren). Voed je ze plantaardig, dan kan je met dezelfde hectare 30 mensen voeden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.