Alpro zet nieuwe koers in met notendranken

Alpro zet nieuwe koers in met notendranken

Sinds de overname van Alpro door het Amerikaanse Dean Foods in 2009 was het vrij stil rond de Europese marktleider in sojaproducten. Nu wil het Belgische bedrijf luider dan ooit van zich laten horen: met de lancering van amandelmelk en een hazelnotendrank wil Alpro zijn greep op de markt van plantaardige voeding verder versterken.


Zonsopgang achter een groen blad

Volgens Bernard Deryckere, CEO van Alpro, betekenen de nieuwe producten een ware revolutie: "Er is twee jaar onderzoek en voorbereiding aan te pas gekomen, maar nu kunnen we twee ongeziene nieuwe producten in de supermarkten introduceren." Het bedrijf uit Sint-Denijs-Westrem ziet het zelfs als een heuse koerswijziging.

 

Ook in de toekomst wil Alpro voluit de kaart van de innovatie blijven trekken. Om niet langer vereenzelvigd te worden met sojaproducten, verandert de voedingsproducent alvast van logo: de afgebeelde sojaboon moet plaats ruimen voor een opkomende zon achter een groen blad. Bovendien wordt het woord "Soja", dat daar onder prijkte, wordt vervangen door de slagzin "Enjoy Plant Power".

 

Op weg naar 1 miljard

Alpro hoopt dankzij die verbreding van het assortiment met amandelmelk en een hazelnootdrank dit jaar de omzet met 5 à 6 procent te verhogen. Vorig boekjaar bedroeg die groei nog 3 procent, goed voor een totaalomzet van 280 miljoen euro.

 

De afgelopen tien jaar wist het bedrijf zowel zijn omzet als volume te verdrievoudigen, en Alpro hoopt voor de komende jaren op een soortgelijke spurt. "In omvang kunnen we nog verdubbelen tot een omzet van 500 à 600 miljoen euro. Mogelijk bereiken we zelfs 1 miljard," verklaart Bernard Deryckere zelfzeker aan De Tijd.

 

Deryckere wijst daartoe op de toenemende druk op de planeet: "De planeet kan de snel toenemende vraag in dierlijke producten gewoon niet aan. Bedenk dat je met 1 hectare land zes mensen kunt voorzien van dierlijke voeding (vlees, melk, eieren). Voed je ze plantaardig, dan kan je met dezelfde hectare 30 mensen voeden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top