Amerikaanse Aldi-dochter spant proces aan tegen Canadese "piraat"

Amerikaanse Aldi-dochter spant proces aan tegen Canadese "piraat"

De Amerikaanse Aldi-dochter Trader Joe's is een proces gestart tegen een superette in Vancouver. Pirate Joe's, even voorbij de Canadees-Amerikaanse grens, koopt zijn producten op grote schaal in bij Amerikaanse vestigingen van Trader Joe's, om die vervolgens in Canada te verkopen.

Klant van 350.000 dollar

Trader Joe's heeft 390 vestigingen in dertig staten in de VS, maar helemaal geen in Canada. Toch is het assortiment van de Aldi-dochter ook razend populair aan de andere kant van de grens. Dat bracht de Canadese ondernemer Michael Hallatt op een al even simpel als geniaal idee: sinds begin 2012 gaat hij wekelijks voor duizenden dollars shoppen in vestigingen van Trader Joe's aan de andere kant van de grens. Die producten legt hij dan tegen een meerprijsje in de rekken van zijn "Pirate Joe's"-superette.

 

Hallatt mag dan al sinds de start van zijn zaak voor zo'n 350.000 dollar gespendeerd hebben bij Trader Joe's, toch kan de Aldi-dochter er niet mee lachen. Het bedrijf heeft nu zelfs een advocaat in de arm genomen, die meteen een juridische procedure opstartte. De aanklacht? Hallatt maakt een inbreuk op het merkenrecht van Trader Joe's, tast de reputatie van het merk aan en misleidt de klant, menen de Amerikanen.

 

Winkelverbod voor "grootste fan"

Hallatt ziet dat uiteraard totaal anders: "Ik ben juist hun grootste fan"... (en met 350.000 dollar wellicht ook hun grootste klant). Al is die dan wel niet langer welkom bij Trader Joe's, want Hallatt kreeg intussen een officieel winkelverbod.

 

Daar maalt de Canadese ondernemer echter niet om: hij heeft gewoon mensen ingehuurd om zijn inkopen te doen. Hij voelt zich gesteund door zijn klanten, want die vinden het best makkelijk dat ze niet telkens weer de grens over moeten om hun favoriete Trader Joe's producten in te slaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top