Amerikaanse Aldi-dochter spant proces aan tegen Canadese "piraat"

Amerikaanse Aldi-dochter spant proces aan tegen Canadese "piraat"

De Amerikaanse Aldi-dochter Trader Joe's is een proces gestart tegen een superette in Vancouver. Pirate Joe's, even voorbij de Canadees-Amerikaanse grens, koopt zijn producten op grote schaal in bij Amerikaanse vestigingen van Trader Joe's, om die vervolgens in Canada te verkopen.

Klant van 350.000 dollar

Trader Joe's heeft 390 vestigingen in dertig staten in de VS, maar helemaal geen in Canada. Toch is het assortiment van de Aldi-dochter ook razend populair aan de andere kant van de grens. Dat bracht de Canadese ondernemer Michael Hallatt op een al even simpel als geniaal idee: sinds begin 2012 gaat hij wekelijks voor duizenden dollars shoppen in vestigingen van Trader Joe's aan de andere kant van de grens. Die producten legt hij dan tegen een meerprijsje in de rekken van zijn "Pirate Joe's"-superette.

 

Hallatt mag dan al sinds de start van zijn zaak voor zo'n 350.000 dollar gespendeerd hebben bij Trader Joe's, toch kan de Aldi-dochter er niet mee lachen. Het bedrijf heeft nu zelfs een advocaat in de arm genomen, die meteen een juridische procedure opstartte. De aanklacht? Hallatt maakt een inbreuk op het merkenrecht van Trader Joe's, tast de reputatie van het merk aan en misleidt de klant, menen de Amerikanen.

 

Winkelverbod voor "grootste fan"

Hallatt ziet dat uiteraard totaal anders: "Ik ben juist hun grootste fan"... (en met 350.000 dollar wellicht ook hun grootste klant). Al is die dan wel niet langer welkom bij Trader Joe's, want Hallatt kreeg intussen een officieel winkelverbod.

 

Daar maalt de Canadese ondernemer echter niet om: hij heeft gewoon mensen ingehuurd om zijn inkopen te doen. Hij voelt zich gesteund door zijn klanten, want die vinden het best makkelijk dat ze niet telkens weer de grens over moeten om hun favoriete Trader Joe's producten in te slaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Back to top