Amerikaanse Aldi-dochter spant proces aan tegen Canadese "piraat" | RetailDetail

Amerikaanse Aldi-dochter spant proces aan tegen Canadese "piraat"

Amerikaanse Aldi-dochter spant proces aan tegen Canadese "piraat"

De Amerikaanse Aldi-dochter Trader Joe's is een proces gestart tegen een superette in Vancouver. Pirate Joe's, even voorbij de Canadees-Amerikaanse grens, koopt zijn producten op grote schaal in bij Amerikaanse vestigingen van Trader Joe's, om die vervolgens in Canada te verkopen.

Klant van 350.000 dollar

Trader Joe's heeft 390 vestigingen in dertig staten in de VS, maar helemaal geen in Canada. Toch is het assortiment van de Aldi-dochter ook razend populair aan de andere kant van de grens. Dat bracht de Canadese ondernemer Michael Hallatt op een al even simpel als geniaal idee: sinds begin 2012 gaat hij wekelijks voor duizenden dollars shoppen in vestigingen van Trader Joe's aan de andere kant van de grens. Die producten legt hij dan tegen een meerprijsje in de rekken van zijn "Pirate Joe's"-superette.

 

Hallatt mag dan al sinds de start van zijn zaak voor zo'n 350.000 dollar gespendeerd hebben bij Trader Joe's, toch kan de Aldi-dochter er niet mee lachen. Het bedrijf heeft nu zelfs een advocaat in de arm genomen, die meteen een juridische procedure opstartte. De aanklacht? Hallatt maakt een inbreuk op het merkenrecht van Trader Joe's, tast de reputatie van het merk aan en misleidt de klant, menen de Amerikanen.

 

Winkelverbod voor "grootste fan"

Hallatt ziet dat uiteraard totaal anders: "Ik ben juist hun grootste fan"... (en met 350.000 dollar wellicht ook hun grootste klant). Al is die dan wel niet langer welkom bij Trader Joe's, want Hallatt kreeg intussen een officieel winkelverbod.

 

Daar maalt de Canadese ondernemer echter niet om: hij heeft gewoon mensen ingehuurd om zijn inkopen te doen. Hij voelt zich gesteund door zijn klanten, want die vinden het best makkelijk dat ze niet telkens weer de grens over moeten om hun favoriete Trader Joe's producten in te slaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Greenyard verzekert verslogistiek voor zelfstandige winkels Carrefour

19/04/2018

Een exclusieve samenwerking tussen Carrefour Belgium en versleverancier Greenyard moet het aanbod verse producten in de kleinere verkooppunten naar een hoger niveau tillen.