Amerikaanse Aldi-dochter spant proces aan tegen Canadese "piraat" | RetailDetail

Amerikaanse Aldi-dochter spant proces aan tegen Canadese "piraat"

Amerikaanse Aldi-dochter spant proces aan tegen Canadese "piraat"

De Amerikaanse Aldi-dochter Trader Joe's is een proces gestart tegen een superette in Vancouver. Pirate Joe's, even voorbij de Canadees-Amerikaanse grens, koopt zijn producten op grote schaal in bij Amerikaanse vestigingen van Trader Joe's, om die vervolgens in Canada te verkopen.

Klant van 350.000 dollar

Trader Joe's heeft 390 vestigingen in dertig staten in de VS, maar helemaal geen in Canada. Toch is het assortiment van de Aldi-dochter ook razend populair aan de andere kant van de grens. Dat bracht de Canadese ondernemer Michael Hallatt op een al even simpel als geniaal idee: sinds begin 2012 gaat hij wekelijks voor duizenden dollars shoppen in vestigingen van Trader Joe's aan de andere kant van de grens. Die producten legt hij dan tegen een meerprijsje in de rekken van zijn "Pirate Joe's"-superette.

 

Hallatt mag dan al sinds de start van zijn zaak voor zo'n 350.000 dollar gespendeerd hebben bij Trader Joe's, toch kan de Aldi-dochter er niet mee lachen. Het bedrijf heeft nu zelfs een advocaat in de arm genomen, die meteen een juridische procedure opstartte. De aanklacht? Hallatt maakt een inbreuk op het merkenrecht van Trader Joe's, tast de reputatie van het merk aan en misleidt de klant, menen de Amerikanen.

 

Winkelverbod voor "grootste fan"

Hallatt ziet dat uiteraard totaal anders: "Ik ben juist hun grootste fan"... (en met 350.000 dollar wellicht ook hun grootste klant). Al is die dan wel niet langer welkom bij Trader Joe's, want Hallatt kreeg intussen een officieel winkelverbod.

 

Daar maalt de Canadese ondernemer echter niet om: hij heeft gewoon mensen ingehuurd om zijn inkopen te doen. Hij voelt zich gesteund door zijn klanten, want die vinden het best makkelijk dat ze niet telkens weer de grens over moeten om hun favoriete Trader Joe's producten in te slaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top