RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

icon
Food17 mei, 2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

 

Al vijf jaar groeivertraging

Het was meer dan een voetnoot in het zopas gepubliceerde Brand Footprint rapport van onderzoeksbureau Kantar Worldpanel: ondanks onmiskenbare schaalvoordelen moeten grote wereldmerken in de FMCG-sector opnieuw licht aan belang inboeten ten voordele van lokale merken. Daarmee bevestigden de marktonderzoekers een trend die ze al in 2016 signaleerden: lokale merken groeien sneller dan multinationale merken.

 

Ook het FD kopte zopas ondubbelzinnig: “Gouden jaren van de grote merken zijn voorbij”. Volgens de krant slagen grote merken er al vijf jaar minder goed in om op eigen kracht te groeien. Tientallen miljarden aan omzet zijn verschoven van bedrijven als Unilever, Nestlé en Procter & Gamble naar kleinere merken. Wat maakt die lokale merken zo aantrekkelijk in de ogen van de consument? Welke factoren zetten de grote merken onder druk?

 

1. De onstuitbare opmars van huismerken

Zeker in verzadigde markten heeft de sterke groei van huismerken een directe impact op de omzet van grote A-merken. Vooral de opmars van de harddiscounters speelt daarin een rol. Niet alleen pakken de huismerken van Aldi en Lidl marktaandeel af van hun bekende tegenhangers, ook houden ze de prijzen laag, waardoor multinationals hun verloren volumes moeilijker kunnen compenseren door prijsverhogingen.

 

2. Je kan niet iedereen tevreden houden

De kracht van merken is af te lezen aan hun vermogen om meer shoppers aan te trekken en een hogere prijs aan te rekenen. In hun ambitie om almaar meer shoppers te verleiden, worden merken echter noodgedwongen ‘mainstream’. Doordat ze zoveel mogelijk mensen tevreden willen stellen, verliezen ze vaak wat van het onderscheidend vermogen dat aan de basis lag van hun aanvankelijke succes. Dat noemt Kantar Worldpanel de “paradox van de groei”.

 

3. Sneller is beter

In het verlengde van de vorige reden: kleine, lokale merken zijn per definitie rapper en wendbaarder dan de risico-averse multinationals. Ze staan dichter bij hun consumenten en kunnen dan ook vlotter inspelen op wijzigingen in noden en gedrag. Hun ‘route to market’ is veel korter. In een wereld in verandering moet je niet langer de grootste zijn, als je maar de snelste bent. 

 

4. De hipsterfactor

Globalisering heeft voor een groeiende groep consumenten een negatieve bijklank gekregen. Vandaag willen ze liever gezien worden met een Bionade of een Fritz-kola dan met een Coke Light. Ze gaan naar de lokale koffiebar in plaats van naar Starbucks, dat bovendien onder vuur ligt wegens belastingontwijking. Tony’s Chocolonely mikt op de goodwill van de bewuste consument met een duurzaam verhaal, een verleidelijke verpakking en een humoristische communicatie (die overigens bij veel multinationals nooit voorbij het ‘legal department’ zou geraken).

 

5. Retailers zoeken onderscheid

Niet alleen consumenten, ook retailers willen weg van de eenheidsworst. Met Coca-Cola en Colgate in de rekken kunnen ze zich niet onderscheiden van hun concurrenten. Meer zelfs: die grote merken veroorzaken ongewild een prijzenslag waar niemand beter van wordt. Daarom gaan retailers op zoek naar exclusiviteiten, authentieke terroirproducten of kleinschalige vernieuwers. Die dragen bij tot een vriendelijk imago én genereren betere marges.

 

6. Digitalisering verlaagt drempels

Die vernieuwers hebben bovendien geen logge structuur en tonnen kapitaal nodig om hun merk in de markt te zetten. Productie kan je uitbesteden, communicatie via sociale media hoeft geen fortuinen te kosten, distributie kan ook via andere kanalen dan de grote boze supermarkt: e-commerceplatformen en abonnementsdiensten, speciaalzaken, het veelkleurige ‘grijze kanaal’… Vandaag zet je vanuit je garage vlot de stap naar de wijde wereld.

 

Hoe merken terugvechten

Beweren dat multinationale merken hun einde zien naderen, zou natuurlijk schromelijk overdreven zijn. Ze spelen steeds beter in op dezelfde trends als die waarop de kleinere merken surfen. Grote merken kopen zich bijvoorbeeld in bij start-ups. Weinig consumenten weten dat het kleine, sympathieke Innocent Drinks tegenwoordig van Coca-Cola is. Unilever had veel geld over voor Dollar Shave Club. Grote namen als Nestlé, Unilever of Reckitt Benckiser investeren in blockchaintechnologie om niet alleen hun logistiek te optimaliseren maar ook rechtstreekse verkoop aan de consument mogelijk te maken. De strijd is nog niet gestreden.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN