Aoste en Marcassou krijgen Chinees randje | RetailDetail

Aoste en Marcassou krijgen Chinees randje

Aoste en Marcassou krijgen Chinees randje

De charcuterieproducten van Aoste, Marcassou, Bistro en Leielander krijgen een Chinees tintje. Campofrio, de Spaanse moedermaatschappij van producent Imperial Meat, belandt immers voor een belangrijk deel in Chinese handen.

Amerikaanse (groot)moeder wordt Chinees

Vleeswarenproducent Imperial Meat uit Lovendegem is sinds 2008 in handen van de Spaanse groep Campofrio. Die behoort op zijn beurt voor 37% toe aan het Amerikaanse Smithfield, dat daarmee de grootste aandeelhouder van het concern is. Die laatste wordt nu echter overgenomen door het Chinese Shuanghui, de grootste varkenskweker in China.


Shuanghui betaalt 4,72 miljard dollar of omgerekend 3,6 miljard euro voor de overname van Smithfield. Daarnaast neemt het ook de schulden van dat concern over.


Met de acquisitie wil de Chinese groep zijn bevoorrading aanvullen. China is de derde belangrijkste afzetmarkt voor Amerikaans varkensvlees. De transactie moet nog wel worden goedgekeurd door de Amerikaanse overheid.


Tweede grootste charcuterieproducent

Imperial Meat is de tweede producent van vleeswaren in ons land. Met vijf fabrieken (Lovendegem, Gent, Destelbergen, Zwijnaarde en Champlon) en 800 werknemers haalt het bedrijf een omzet van zowat 200 miljoen euro. Alleen het beursgenoteerde Ter Beke weegt nog zwaarder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.