Aoste en Marcassou krijgen Chinees randje

Aoste en Marcassou krijgen Chinees randje

De charcuterieproducten van Aoste, Marcassou, Bistro en Leielander krijgen een Chinees tintje. Campofrio, de Spaanse moedermaatschappij van producent Imperial Meat, belandt immers voor een belangrijk deel in Chinese handen.

Amerikaanse (groot)moeder wordt Chinees

Vleeswarenproducent Imperial Meat uit Lovendegem is sinds 2008 in handen van de Spaanse groep Campofrio. Die behoort op zijn beurt voor 37% toe aan het Amerikaanse Smithfield, dat daarmee de grootste aandeelhouder van het concern is. Die laatste wordt nu echter overgenomen door het Chinese Shuanghui, de grootste varkenskweker in China.


Shuanghui betaalt 4,72 miljard dollar of omgerekend 3,6 miljard euro voor de overname van Smithfield. Daarnaast neemt het ook de schulden van dat concern over.


Met de acquisitie wil de Chinese groep zijn bevoorrading aanvullen. China is de derde belangrijkste afzetmarkt voor Amerikaans varkensvlees. De transactie moet nog wel worden goedgekeurd door de Amerikaanse overheid.


Tweede grootste charcuterieproducent

Imperial Meat is de tweede producent van vleeswaren in ons land. Met vijf fabrieken (Lovendegem, Gent, Destelbergen, Zwijnaarde en Champlon) en 800 werknemers haalt het bedrijf een omzet van zowat 200 miljoen euro. Alleen het beursgenoteerde Ter Beke weegt nog zwaarder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top