Aoste en Marcassou krijgen Chinees randje | RetailDetail

Aoste en Marcassou krijgen Chinees randje

Aoste en Marcassou krijgen Chinees randje

De charcuterieproducten van Aoste, Marcassou, Bistro en Leielander krijgen een Chinees tintje. Campofrio, de Spaanse moedermaatschappij van producent Imperial Meat, belandt immers voor een belangrijk deel in Chinese handen.

Amerikaanse (groot)moeder wordt Chinees

Vleeswarenproducent Imperial Meat uit Lovendegem is sinds 2008 in handen van de Spaanse groep Campofrio. Die behoort op zijn beurt voor 37% toe aan het Amerikaanse Smithfield, dat daarmee de grootste aandeelhouder van het concern is. Die laatste wordt nu echter overgenomen door het Chinese Shuanghui, de grootste varkenskweker in China.


Shuanghui betaalt 4,72 miljard dollar of omgerekend 3,6 miljard euro voor de overname van Smithfield. Daarnaast neemt het ook de schulden van dat concern over.


Met de acquisitie wil de Chinese groep zijn bevoorrading aanvullen. China is de derde belangrijkste afzetmarkt voor Amerikaans varkensvlees. De transactie moet nog wel worden goedgekeurd door de Amerikaanse overheid.


Tweede grootste charcuterieproducent

Imperial Meat is de tweede producent van vleeswaren in ons land. Met vijf fabrieken (Lovendegem, Gent, Destelbergen, Zwijnaarde en Champlon) en 800 werknemers haalt het bedrijf een omzet van zowat 200 miljoen euro. Alleen het beursgenoteerde Ter Beke weegt nog zwaarder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Duvel Moortgat de Italiaanse toer op

22/02/2018

Duvel Moortgat heeft zijn minderheidsbelang in de Italiaanse brouwerij Birrificio del Ducato opgetrokken tot 70%. De Belgische brouwerij, ook bekend van Vedett, zit al sinds 2016 in het kapitaal van de brouwerij uit Soragna bij Parma.

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Back to top