Aoste en Marcassou krijgen Chinees randje

Aoste en Marcassou krijgen Chinees randje

De charcuterieproducten van Aoste, Marcassou, Bistro en Leielander krijgen een Chinees tintje. Campofrio, de Spaanse moedermaatschappij van producent Imperial Meat, belandt immers voor een belangrijk deel in Chinese handen.

Amerikaanse (groot)moeder wordt Chinees

Vleeswarenproducent Imperial Meat uit Lovendegem is sinds 2008 in handen van de Spaanse groep Campofrio. Die behoort op zijn beurt voor 37% toe aan het Amerikaanse Smithfield, dat daarmee de grootste aandeelhouder van het concern is. Die laatste wordt nu echter overgenomen door het Chinese Shuanghui, de grootste varkenskweker in China.


Shuanghui betaalt 4,72 miljard dollar of omgerekend 3,6 miljard euro voor de overname van Smithfield. Daarnaast neemt het ook de schulden van dat concern over.


Met de acquisitie wil de Chinese groep zijn bevoorrading aanvullen. China is de derde belangrijkste afzetmarkt voor Amerikaans varkensvlees. De transactie moet nog wel worden goedgekeurd door de Amerikaanse overheid.


Tweede grootste charcuterieproducent

Imperial Meat is de tweede producent van vleeswaren in ons land. Met vijf fabrieken (Lovendegem, Gent, Destelbergen, Zwijnaarde en Champlon) en 800 werknemers haalt het bedrijf een omzet van zowat 200 miljoen euro. Alleen het beursgenoteerde Ter Beke weegt nog zwaarder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top